Annonce
Læserbrev

Politik. Midtjyllands lufthavns udfordringer

Debat: Jeg stemte i sidste uge nej i Holstebro byråd til at sende flere penge til driften af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Beløbet er godt 1,1 million kroner hvert år i 2020 og 2021. Det er en videreførelse af de kommunale penge, lufthavnen har fået siden 2016. Lufthavnen har oplevet en markant nedgang i antallet af passagerer. Derfor beder lufthavnens bestyrelse ejer-kommunerne om et samlet driftstilskud på i alt 6 millioner kroner om året.

Jeg ser ikke meget perspektiv i, at kommunerne i trange tider bare skal putte flere penge i lufthavnen. Beløbet kunne finansiere flere hjemmehjælpere eller skolelærere i en tid, hvor der er massivt pres på kommunernes kerneydelser.

Modsat hvad nogle tror, så har jeg intet imod lufthavnen. Jeg bruger den selv til møder i København, hvis togforbindelser ikke rækker. Men det er for nemt bare at sende regninger til kommuner. Jeg ser gerne en anden konstruktion for ejerskab, så erhvervslivet også får hånden på kogepladen. Det skal ikke bare være i funktionen som økonomisk bidragyder til lufthavnen, men også med bredere repræsentation i bestyrelsen, så man har indflydelse på drift og udvikling.

Udfordringerne for Midtjyllands Lufthavn vil kun blive større i fremtiden. Flyafgifter er lige på trapperne som led i regeringens klimastrategi. Hvis ikke regeringen vil være ambitiøse nok, ved jeg, at støttepartierne vil. Afgifterne skal ikke bare skaffe penge i kassen til klimainitiativer, men også have en adfærdsregulerende funktion. Det ser vi ved alle afgifter. Derfor kan man kun forudse yderligere tilbagegang i passagertallet. Hvis ikke der er tilstrækkelig opbakning til nogle indenrigslufthavne, må de lukke.

Hver lufthavn i Danmark har sin egen bestyrelse. Man er konkurrenter mere end samarbejdspartnere. I Norge drives de fleste lufthavne af Avinor, som er et offentligt ejet driftsselskab. Det vil sige, at de kan koordinere og lave samlede planer. Avinor har besluttet, at alle indenrigsruter med under 1,5 times flyvetid skal flyves med elfly senest 2040. Den første rute skal være i udbud 2025. Se, det er der perspektiv i.

Jeg opfordrede i byrådssalen til, at vi laver en samlet trafikkonference for hele det midt og vestjyske område. Vi har brugt en masse krudt på at snakke om lukning af motorvejshullet nord om Herning. Det er såmænd også vigtigt. Men der er mere perspektiv i at fremskynde elektrificeringen af jernbanestrækningen fra Struer til Vejle, og sikre at vi ikke bare bliver en sidebane, som den tidligere regering planlagde. Hurtige togforbindelser mellem Øst og Vestdanmark skal sikres i en tid med brug for mobilitet. En trafikkonference kunne omfatte alle transportformer til og fra landsdelen og sætte fokus på fremtidige udfordringer og muligheder.

Annonce
Karsten Filsø efterlyser en trafikkonference, som skal sætte fokus på alle transportformer til og fra landsdelen - og på fremtidige udfordringer og muligheder. Pressefoto
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Moralske investeringer

Det er ganske fornuftigt, at politikerne i økonomiudvalget i Holstebro har valgt at sende et forslag om den fremtidige investeringspolitik til hjørnespark. Der er intet galt med at se på, om man forvalter skatteborgernes penge fornuftigt, og får det afkast, som man kan forvente. Men i oplægget til den nye investeringspolitik ønskede kommunen at forbyde investeringer i alkohol, voksenunderholdning (porno red.), alkohol, tobak, fossile brændstoffer og hasardspil. Det letteste i verden er at sadle en høj hvid hest, og ride ud i offentligheden og moralisere for skatteborgernes penge. Men det kan i den sammenhæng være værd at minde om, at Holstebros moderne historie delvist er skrevet med tobak fra Færchs fabrikker, og en af kommunens største arbejdspladser er stadig kasernen, der i disse tider får nyt materiel for millioner af kroner, der er med til at fastholde og udvikle regimentet. Vi er også alle medejere af Danske Spil via staten, og mon kommunen ville sige nej, hvis Carlsberg ville flytte sit hovedsæde til Holstebro? Det er fint, at kommunen har høje etiske og moralske standarder for sine investeringer, men der er ingen grund til at miste jordforbindelsen af den grund. Kommunen har allerede en investeringspolitik, der skal sikre, at investeringerne overholder FN’s anbefalinger om "Responsible Investment" - ansvarlige investeringer. Det handler om, at man ikke må investere i virksomheder, der lader hån om basale menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder med meget mere. Det må som udgangspunkt være fint. Kommunens opgave er at levere ydelser som skolegang, ældrepleje og meget andet. Det er ikke en kommunalpolitisk opgave at lege investeringspoliti. Når virksomheder driver deres aktiviteter lovligt, er det ikke kommunens ansvar at bedømme dem moralsk. Det risikerer at blive skruen uden ende, hvor politikerne giver sig selv så mange benspænd, at det bliver vanskeligt at forrente borgernes skattepenge på en bare nogenlunde tilfredsstillende måde.

Annonce