Læserbrev

Politik. Man forsørger sig selv, hvis man kan

Orla Østerby. Pressefoto

Debat: Når man kommer til Danmark, skal man tage sig et arbejde. For nogle kan det lyde hårdt og uvelkomment. Det mener jeg ikke. Det er nogle helt rimelige krav at stille, hvis man vil være en del af Danmark.

I Det Konservative Folkeparti foreslår vi at stramme politikken, når det kommer til udlændinge og arbejde. Det gør vi, fordi vi kan se, at der stadigvæk er alt for mange ikke-vestlige indvandrere, der ikke forsørger sig selv, men som bliver forsørget af det offentlige. Det gælder især indvandrerkvinderne. Her i Holstebro udgør ikke-vestlige indvandrerkvinder for eksempel 14,4 procent af alle kontanthjælpsmodtagere, men kun 2,3 procent af befolkningen i kommunen.

Vi vil hæve grænsen for, hvor meget man skal arbejde for den fulde kontanthjælp. I dag skal man arbejde 225 timer om året – det vil vi hæve til 365. Det svarer til én time om dagen, og det er mindre, end hvad en flaskedreng må arbejde i Netto efter skoletid.

Vi er overbeviste om, at vores forslag vil få flere ikke-vestlige indvandrerkvinder til at tage sig et arbejde. Og det er det værd. For vi ved, at arbejdsløshed går i arv. Vi skylder børn af ikke-vestlige indvandrere at ændre tendensen blandt deres forældre. Vi skylder dem at vokse op med den værdi, at arbejde er en selvfølge. For hvis man ikke forsørger sig selv, er det alle andre, der kommer til at gøre det. Jeg har det selv sådan, at jeg med glæde betaler skat, så andre kan få den økonomiske støtte, de har brug for, så længe de, der kan, forsørger sig selv. Også ikke-vestlige indvandrerkvinder. Det er godt at se sine forældre arbejde. Også sin mor. For i Danmark er begge køn på arbejdsmarkedet. Vi skal ikke stille os tilfredse med, at nogle sidder på offentlig forsørgelse stort set hele deres voksenliv, selvom de udmærket kan arbejde.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv For abonnenter

Gråkjær henter stor ordre 'på hjemmebane'

Holstebro

Budgetgyser: Kæmpestor usikkerhed om kommunens økonomi

Struer For abonnenter

På visit i virkeligheden: Vi får fanget nogle børn tidligere og givet dem den hjælp, de har brug for, tidligere

Holstebro

UCH-elever viste deres skills frem

Danmark For abonnenter

Carl Holst om balladen i Venstre: Jeg fik ret, men ikke min vilje

Leder For abonnenter

Hvad blev der af valgløfterne?

Da Socialdemokraterne for få måneder siden førte kampagne for at overtage regeringsmagten, var investeringen i at få gjort Holstebro-motorvejen helt færdig i fokus. Hullerne i motorvejsnettet rundt om Herning skulle lukkes. Ingen tvivl om det. Projektet var en del af det - omfangsrige - katalog over trafikinvesteringer, som Socialdemokraterne var rejsende med i valgkampen. Og for en af partiets store stemmeslugere - og den af partiets kandidater med absolut flest stemmer i Vestjyllands Storkreds - Annette Lind, var motorvejshullerne en decideret mærkesag. Nu er det for alvor blevet politisk hverdag. Løfterne fra valgkampen skal omsættes til realiteter, og så ser verden pludselig anderledes ud. Transportminister Benny Engelbrecht var i går i samråd, hvor han understregede - ligesom han gjorde her i avisen i sidste måned - at forhandlingerne om nye trafikinvesteringer starter med et blankt stykke papir. Med andre ord er ingen af de projekter, partiet har støttet før valget, nu prioriteret højere end andet, der måtte dukke op i forhandlingerne med støttepartierne. Traditionelt er asfalt og motorveje ikke højt på dagsordenen hos SF og Enhedslisten, som Socialdemokraterne skal have med på vognen, så motorvejen har igen fået lange udsigter. Det er rigtig ærgerligt, for der er stadig et solidt politisk flertal på Christiansborg for at lukke hullerne. Hvis Socialdemokraterne vel at mærke stadig er af den overbevisning. Men intet tyder på, at det flertal kommer til at indgå en aftale på et område, hvor interesserne er mange, og ønskerne til investeringer er stort set uendelige. Lokale politikere og erhvervslivet har således fortsat en stor opgave i at gøre opmærksom på, at hullerne i motorvejsnettet er et problem. Ikke mindst i forhold til trafiksikkerheden. Ved en lignende vejstrækning ved Brande resulterede en periode med hul i motorvejsnettet i adskillige ulykker og flere dræbte. Man kan frygte, at det samme bliver resultatet her. Det er blot to uger siden, en 47-årig mand mistede livet i et frontalt sammenstød på den udskældte strækning.

Vinderup

Ønske til staten: Lav cykeltunnel ved ny cykelsti

Portræt For abonnenter

Dansemusen der fandt ud af, at hun hellere ville være bag scenen

Vinderup

Nye byggegrunde skal stå klar til sommer

112

Stjal fadølsanlæg og chokolade fra stadion

Annonce