Annonce
Læserbrev

Politik. Hvordan går det med det trinbræt i Tvis?

Annonce

Debat: Et næsten samlet folketing med en Socialdemokratisk étpartiregering i spidsen, har en målsætning om en 70 procent reduktion af vores Co2 udledning. Et sympatisk, men desværre nok urealistisk mål, som jeg tror de færreste kan forestille sig, hvad kommer til at koste. I hvert fald er projektet indtil nu meget svævende og ukonkret. Det bliver virkeligt spændende at følge.

Derfor undrer det mig også fælt, at man ikke plukker de lavthængende frugter?

Projektet ”Tvis trinbræt” har været på programmet i adskillige år, men det lader til at være havnet i syltekrukken – hvad er status? Hvem gør hvad??? Hvad er ”showstopperen”?

Togene stopper i Tvis i to til fire minutter for at passere hinanden adskillige gange i døgnet, især i morgentimerne og sidst på eftermiddagen. Situationen er faktisk fuldt sammenlignelig med Aulum, som fungerer fremragende som trinbræt. Trinbrættet kan implementeres meget billigt, og uden at genere de rejsende overhovedet. Og det er statskassen, der betaler, IKKE kommunen.

Tvis ligger syd for Holstebro, og er derfor attraktiv for mennesker der arbejder i Herning, Århus, Vejle eller Gødstrup, men som gerne vil bo uden for Holstebro. Ikke mindst hvis der er mulighed for togtransport.

Og så er det da dumt, at folk ikke kan stå af og på tog, der i forvejen holder stille flere minutter?

Det handler også om de aktuelt 800+ arbejdspladser i Tvis, man herved kunne give en reel og attraktiv mulighed for at bruge offentlig transport i stedet for at tage bilen. Når det nu er et politisk mål, at mennesker skal vælge offentlig transport i stedet for privat, er det da en forudsætning, at denne mulighed overhovedet forefindes?

Det handler om at gøre Tvis, og dermed Holstebro Kommune, attraktiv at bosætte sig i, også selv om man arbejder syd for Holstebro. Det handler om et godt alternativ til Holstebro by. Det handler om skattekroner. Vil vi hellere sende skatteborgere ud af kommunen? Man kan jo stå af og på toget i Aulum og Vildbjerg (Herning Kommune), hvilket gør disse byer mere attraktive for bosættelse.

En Socialdemokratisk borgmester i et socialdemokratisk ledet land med en socialdemokratisk ambitiøs grøn politik, burde da lægge sig 100 procent i selen for at holde liv i dette grønne projekt?

Det undrer mig, at borgmesteren ikke bruger sin politiske pondus til tage dette lette point, profilere sig selv og sit byråd, og lade Holstebro vise reel handling i den grønne omstilling?

Og hvor er vores lokale MF'ere i dette projekt? Lind, Danielsen, Tørnæs med flere? I skal hjælpe med at sætte Holstebro Kommune på landkortet. I skal lægge pres på jeres ordførende MF kolleger, sætte national fokus på lokale projekter og derved gøre kommunen attraktiv. Det forventer vi af jer.

Man har i Holstebro byråd en ærgerlig tendens til at glemme at udvikle landsbyerne. Det, tror jeg, er en stor fejl. Ikke alle ønsker at bosætte sig inden for eller lige omkring Ringvejen. Men alle betaler den samme kommuneskat, og har derfor ret til den samme fokus på udvikling.

Har man den politiske holdning, at de 800+ arbejdspladser i Tvis, samt muligheden for et kommunalt omkostningsfrit grønt tiltag, er helt uinteressant - ja så er det da fair nok …. men bare så uendeligt ærgerligt og fuldstændigt uforståeligt.

Håber på opklarende respons fra vore lokale politikere?

Henrik Bohl Pedersen. Pressefoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce