Læserbrev

Politik. Hold fingrene fra friskolerne, Annette Lind

Søren Lodahl, LA. Pressefoto

Debat: Socaldemokratiet meldte den 4. maj, at man i partiet har ambitioner om at sænke finansieringen til friskolerne, gennem en reduktion af koblingsprocenten fra 76 procent til 71 procent. Med tanke om at friskolerne netop er meget populære i de tyndere befolkede områder og et godt alternativ til folkeskolen synes det mærkværdigt, at Socialdemokratiet vil gå denne vej. Til Kristelig Dagblad udtaler undervisningsordfører Annette Lind (S), at folkeskolen halter efter friskolerne og, som hun formulerer det, er der ”brug for en saltvandsindsprøjtning i folkeskolen og ikke en historisk høj statsstøtte af privatskolerne”. Oveni det har Socialdemokratiet en direkte formuleret målsætning at halvt så mange børn skal gå i en fri grundskole end tilfældet er i dag. Det er ikke barnets tarv, Socialdemokratiet har i tankerne. Det er udelukkende fokus på, hvordan flere børn bliver kanaliseret over i folkeskolen.

Man er hos Socialdemokratiet klar til at ødelægge det, der fungerer hos friskolerne og gennem pisk indirekte tvinge forældre til at vælge friskolerne fra og folkeskolen til. Det er først og fremmest forældrene, der ved, hvad der er bedst for deres egne børn og deres specielle behov, ikke politikerne i København. Dette syntes Mette Frederiksen sikkert også selv tilbage i 2010, da hun sendte sin datter i privatskole. At man har det økonomiske overskud til at gøre dette som medlem af Folketinget, er ikke overraskende, men når Socialdemokratiet vil sænke koblingsprocenten til 71 procent, bliver friskolen så småt et mere elitært alternativ forbeholdt dem, der råd og ikke den bredere befolkning.

Hos Liberal Alliance ønsker vi at fortsætte kampen for friskolerne og tilføre endnu flere penge til friskolerne gennem endnu en forhøjelse af koblingsprocenten, denne gang fra de nuværende 76 procent til 80 procent, hvilket vi har afsat 400 millioner kroner til i vores 2030 plan. Det frie valg og barnets tarv vil i min verden altid overtrumfe den centralisering og ensretning, som Socialdemokratiet står for.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv For abonnenter

Gråkjær henter stor ordre 'på hjemmebane'

Holstebro

Stor materiel skade: To biler stødte sammen i kryds

Struer For abonnenter

På visit i virkeligheden: Vi får fanget nogle børn tidligere og givet dem den hjælp, de har brug for, tidligere

Holstebro

Budgetgyser: Kæmpestor usikkerhed om kommunens økonomi

Danmark For abonnenter

Carl Holst om balladen i Venstre: Jeg fik ret, men ikke min vilje

Leder For abonnenter

Hvad blev der af valgløfterne?

Da Socialdemokraterne for få måneder siden førte kampagne for at overtage regeringsmagten, var investeringen i at få gjort Holstebro-motorvejen helt færdig i fokus. Hullerne i motorvejsnettet rundt om Herning skulle lukkes. Ingen tvivl om det. Projektet var en del af det - omfangsrige - katalog over trafikinvesteringer, som Socialdemokraterne var rejsende med i valgkampen. Og for en af partiets store stemmeslugere - og den af partiets kandidater med absolut flest stemmer i Vestjyllands Storkreds - Annette Lind, var motorvejshullerne en decideret mærkesag. Nu er det for alvor blevet politisk hverdag. Løfterne fra valgkampen skal omsættes til realiteter, og så ser verden pludselig anderledes ud. Transportminister Benny Engelbrecht var i går i samråd, hvor han understregede - ligesom han gjorde her i avisen i sidste måned - at forhandlingerne om nye trafikinvesteringer starter med et blankt stykke papir. Med andre ord er ingen af de projekter, partiet har støttet før valget, nu prioriteret højere end andet, der måtte dukke op i forhandlingerne med støttepartierne. Traditionelt er asfalt og motorveje ikke højt på dagsordenen hos SF og Enhedslisten, som Socialdemokraterne skal have med på vognen, så motorvejen har igen fået lange udsigter. Det er rigtig ærgerligt, for der er stadig et solidt politisk flertal på Christiansborg for at lukke hullerne. Hvis Socialdemokraterne vel at mærke stadig er af den overbevisning. Men intet tyder på, at det flertal kommer til at indgå en aftale på et område, hvor interesserne er mange, og ønskerne til investeringer er stort set uendelige. Lokale politikere og erhvervslivet har således fortsat en stor opgave i at gøre opmærksom på, at hullerne i motorvejsnettet er et problem. Ikke mindst i forhold til trafiksikkerheden. Ved en lignende vejstrækning ved Brande resulterede en periode med hul i motorvejsnettet i adskillige ulykker og flere dræbte. Man kan frygte, at det samme bliver resultatet her. Det er blot to uger siden, en 47-årig mand mistede livet i et frontalt sammenstød på den udskældte strækning.

Holstebro

UCH-elever viste deres skills frem

Portræt For abonnenter

Dansemusen der fandt ud af, at hun hellere ville være bag scenen

Vinderup

Nye byggegrunde skal stå klar til sommer

Vinderup

Ønske til staten: Lav cykeltunnel ved ny cykelsti

Annonce