Erhverv

Partnerskaber virker for Jysk Energi

Jysk Energi vil gerne have en stor kundebase i nærområdet. Markedsføringen sker blandt andet ved samarbejde med lokale foreninger og kulturelle events, for eksempel Holstebro-udgaven af "Vi elsker 90'erne", hvor den lokale festmand Jan Nonboe (tv) og Jysk Energis marketingkonsulent Thomas Eilskov Jensen (th) fik sat strøm til festen. Arkivfoto
Sponsoraftaler er mere end bare filantropi. En stor del af nysalget hos Jysk Energi sker på anbefaling fra lokale foreninger.

HOLSTEBRO: ”Støt vore sponsorer – de støtter os!”

Sådan en venlig påmindelse har rigtig mange foreningsmedlemmer fået fra formanden og kassereren gennem årene. Men i dag bliver det mere og mere almindeligt, at foreninger skal arbejde mere aktivt for sponsorstøtte, som ofte har karakter af ”noget for noget”-aftaler.

Det gælder også de foreninger, som el-selskabet Jysk Energi samarbejder med: Lokale foreninger kan få sponsorstøtte via puljen ”Det lokale liv”, hvor det udløser en kontant bonus, hver gang en familie vælger Jysk Energi som el-leverandør. Eller også kan man tegne et ”Synergisponsorat”, hvor en ny erhvervskunde til el-selskabet udløser en god bonus til klubkassen.

- Størstedelen af vores nysalg til erhvervskunder sker gennem Synergisponsor-aftaler, fortæller salgschef i Jysk Energi, Peter Schleicher.

Faktisk er det en videreudvikling af et gammelt sponsorkoncept.

- Vi har i mange år haft ”Forenings-el”, hvor vi havde mulighed for at belønne foreninger, som gjorde en ekstra indsats for at anbefale os til medlemmerne. Det er så blevet til ”Det lokale liv”, og så har vi bygget ovenpå med Synergisponsor til erhvervskunder, siger han.

Jysk Energi A.m.b.a.

Jysk Energi A.m.b.a består af flere selskaber: Netselskabet NOE, som varetager udbygning og drift af el-nettet. Jysk Energi A/S, som sælger strøm og andre energirelaterede ydelser til private og erhverv. Jysk Energi Fibernet, som udbygger fibernet i Midt- og Vestjylland. Jysk Energi Teknik A/S, som udbyder elektrikerydelser med fokus på højspændingsnettet. Jysk Energi Vind A/S, som investerer i vindmølleprojekter – fx Nissum Bredning møllerne.

Jysk Energi A.m.b.a. beskæftiger cirka 65 ansatte, som sender lidt over 1 TWh (terrawatt-time) ud til el-kunder i hele landet. Det svarer til tre-fire procent af Danmarks elforbrug.

El-selskabet er vokset ud af den vestjyske andelsbevægelse og er fortsat ejet af kunderne.I 2017 havde selskabet en nettoomsætning på 533 millioner kroner og et resultat før skat på 62 millioner kroner. El-markedet er præget af hård konkurrence. De fleste af pengene er da også tjent på netselskabet, salg af serviceydelser og en vellykket kapitalforvaltning, mens kerneprodukterne el, fibernet og vindmøllestrøm samlet set blot bidrager med cirka én million kroner på bundlinjen, hvis man fratrækker en bogført ekstraordinær indtægt i 2017.

I 2018 var Jysk Energi initiativtager til Dansk Elbilfestival, som blev afviklet i Struer. I år rykker festivalen til Holstebro.

Hjemmeside: www.jyskenergi.dk

Tæt samarbejde

- Vi vil gerne tættere på kunderne, men vi ved jo godt, at det for mange ikke er så interessant at snakke med et el-selskab. Samtidig vil vi gerne understøtte de lokale foreninger, dels for reklameværdien, men i høj grad også for at støtte det lokalsamfund, vi er en del af, siger Peter Schleicher.

Men kan en idrætsforening godt optræde som sælger på vegne af Jysk Energi? Hvad nu, hvis de lover medlemmerne mere, end godt er?

Peter Schleicher er slet ikke bekymret, for så avanceret er det nu heller ikke.

- Foreningerne går ud og anbefaler os, men de skal ikke selv indgå en egentlig salgsaftale, så det er ikke rigtigt noget problem. Du kan godt sige, at det er salgs-leads, de skaffer, og så kontakter vi selv kunden og sørger for, at de får de nødvendige oplysninger, inden salget bliver afsluttet, forklarer han.

Andre gange er medarbejdere fra Jysk Energi selv ude i foreningerne, for eksempel ved større stævner og arrangementer, og så er det ofte en foreningsmand, der står sammen med sælgerne.

Flere valgmuligheder

Der er dog ikke tale om et pres – i hvert fald ikke fra Jysk Energis side. Selskabet har taget en fast beslutning om, at man ikke vil optræde lige så pågående som visse andre aktører i markedet – den type sælgere, som står og rykker én i frakkeærmet eller ringer i tide og utide.

- Førhen var der ikke noget valg. Der havde man bare sit lokale el-selskab. I dag er der 65 selskaber på markedet, så der er en meget hård konkurrence. Men vi har et kodeks, som siger, at vi vil opføre os ordentligt. Jeg tror nu heller ikke, det kan betale sig andet, for vi er selv med til at feje op efter nogle af de andre, når kunder kommer ud til os for at hjælp til at skifte væk fra de smarte selskaber. Derfor vil vi også hellere bruge kræfter ved at være til stede ude i idrætsklubber og på messer, siger salgschef Peter Schleicher.

Cirka 80 procent af den pris, man betaler for el-forbrug, er statsafgifter og moms, så det er reelt forsvindende små beløb, selskaberne konkurrerer om.

Pengene bliver i byen

Markedsføringen af el handler også om at synliggøre andre værdier end prisen.

- Strøm er generelt lavinteresse, men vi ser en stigende interesse for, hvor strømmen kommer fra. Vi er selv med til at skubbe på udviklingen med vindmøller og salg af grøn strøm. Vi ser også en tendens til, at folk er bedre til at forstå de større sammenhænge – som for eksempel, når man går ind i en elektronikforretning og bliver mødt af en lidt for frisk el-sælger. Det kan godt være, at du kan få en lille rabat her og nu, men så sender du altså også dine penge til for eksempel Sjælland fremover, og det betyder færre penge til at støtte de lokale foreninger. Det ved kunderne efterhånden godt, siger marketingkonsulent Thomas Eilskov Jensen.

Ud over partnerskaberne med foreningslivet har Jysk Energi skruet op for støtten til kulturbegivenheder i det vestjyske område, blandt andet de udendørs koncerter ”Vi elsker 90’erne” og Open Air i Holstebro samt Haze over Haarum i Harboøre.

Senest har Jysk Energi også indgået en forhandleraftale med grovvareselskabet Vestjyllands Andel, som i fremtiden vil udvide sit sortiment af handelsvarer til at omfatte el og energirådgivning fra Jysk Energi. Samarbejdet er endnu et eksempel på, at lokale partnerskaber fungerer for energikoncernen.

Jysk Energi beskæftiger 65 ansatte i Holstebro. Selskabet leverer cirka tre-fire procent af det samlede el-forbrug i Danmark. Pressefoto
0/0
Annonce
Erhverv

Århusianske iværksættere ryddede bordet ved prisfest

Erhverv

Dyb frustration: Nej til ny vej ind på Gimsinglundvej

Erhverv For abonnenter

Først tabte de selv 85 kilo - nu har de hyret manden bag til hele virksomheden

Erhverv

Åbner kontor i Struer: Dorte vil hjælpe små og mellemstore virksomheder

Erhverv For abonnenter

4 gode tips, hvis man ønsker at tabe sig

Erhverv For abonnenter

Godt for svinebønder - skidt for forbrugerne: Syge grise i Kina udløser eksplosive prishop

Prisen på svinefars til frikadeller og nakkekoteletter til grillen har taget et ordentligt spring opad i de seneste uger, og forklaringen skal findes i Kina. Sådan lyder det samstemmende fra de to største dagligvarekæder Coop og Salling Group. Hos Coop melder informationsdirektør Jens Juul Nielsen om prisstigninger på svinekød på 10 procent. I Salling Group, der står bag Bilka, Føtex og Netto, melder pressechef Kasper Reggelsen ligeledes om højere priser på produkter, der indeholder svinekød. Kina, som er verdens største producent og forbruger af svinekød, er lammet af den alvorlige afrikanske svinepest, der vurderes at have ramt næsten en tredjedel af den kinesiske produktion. - Det er på en trist baggrund, men det er en stor fordel for de danske svineproducenter, der har set en meget kraftig stigning i noteringen på svinekød, siger Klaus Kaiser, erhvervsøkonomisk chef i Seges, landbrugets videnshus i Aarhus. Efter katastrofalt lave priser i 2018, der kastede mange svineproducenter ud i konkurs, er prisen steget voldsomt siden nytår. Ved indgangen til 2019 fik en landmand 8,30 kroner pr. kilo gris, der blev leveret til slagterikoncernen Danish Crown. I denne uge lå prisen på 10,80 kroner, og mandag stiger den yderligere til 11,10 kroner pr. kilo. Det er en stigning på 34 procent siden nytår. - Vi skal tilbage til 2001 for at se en tilsvarende kraftig stigning, så det er helt ekstraordinært. Vi forventer også, at priserne vil forblive på et højt niveau og måske endda stige yderligere, inden man får styr på det i Kina, siger Klaus Kaiser.

Sydjylland

Direktør til minister: Væk med barrierer for biogas i lastbiler

Erhverv For abonnenter

Ausumgaard omlægger til økologisk planteavl

Sydjylland

Charmeoffensiv for en branche i bevægelse

Sydjylland

Det altid åbne værksted

Annonce