Annonce
Struer

Optiske udfordringer med maskerede kunder: Nyt krav vil koste kunder

Butikschef Kirsten Engestoft, Profil Optik Struer, forudser bøvl og færre kunder, efter der fra mandag maksimalt må være 10 personer i forretningen inklusiv personale, samt at alle kunder (og ansatte) skal bære mundbind. Foto: Steffan Skov
Nye krav til det maksimale antal af personer i butikker og at kunder og personale fra torsdag skal bære mundbind giver nye udfordringer hos Profil Optik i Struer
Annonce

Struer: - I dag er vi otte ansatte på arbejde. Er vi alle i sving, så skal vi deles om to kunder. Det er ikke mange.

Butikschef Kirsten Engestoft, Profil Optik Struer, har fra mandag stået med en stor udfordring, der formentlig vil koste butikken kunder. For ud over at de ansatte først skal tælle efter og siden grundigt må time, hvornår de går ind i butikslokalet for ikke at overskride den maksimale grænse på 10 personer, så venter et krav om mundbind for alle kunderne fra i morgen torsdag. Lige nu går alle ansatte i butikken med mundbind som en test.

Målet er at få afgjort, om mundbind eller ansigtsvisirer bliver det foretrukne værnemiddel i butikken fra torsdag.

Annonce

For meget bøvl

De nye krav fra myndighederne vil komme til at koste kunder, siger Kirsten Engestoft.

- Det er helt klart dårligt for forretningen. Jeg tror, mange kunder vil holde sig væk, fordi det ganske enkelt bliver for bøvlet, siger Kirsten Engestoft.

Et er de fysiske rammer og pladskrav. Noget andet er rækken af udfordringer som kravet om at bære mundbind kommer til at give ansatte og kunder. Der er sikkert mange brillebærere, der genkender udsagnet "Det stel passer ikke helt til din hovedform", når optikeren kommenterer dit eget førstevalg fra stativerne. Et udsagn, der nok kommer til at være overflødigt fra på torsdag, siger Kirsten Engestoft.

- Helt lavpraktisk, så er det også svært for kunderne at prøve briller med mundbind på. Den personlige kontakt handler jo også meget om reaktioner, der kan aflæses i ansigtet. Det forsvinder også, siger Kirsten Engestoft.

Annonce

Sikkerhed og masker

Optikerne har i forvejen travlt med at spritte og desinficere brillestellene, en disciplin, der i butikken på Østergade også omfatter en afdeling for smykker og ure.


Det er helt klart dårligt for forretningen. Jeg tror, mange kunder vil holde sig væk, fordi det ganske enkelt bliver for bøvlet.

Kirsten Engestoft, Profil Optik, Struer


Smykker og ure, der er letomsættelige og nogle gange meget værdifulde genstande at stjæle eller røve.

Hvordan kan man præcist skelne en røver eller tyv fra en helt almindelig kunde, når alle i butikken skal være maskerede fra på torsdag?

- Det er selvfølgelig en smule bekymrende. Internt i branchen er der debat om, hvordan man sikrer, at man ikke lukker en røver ind med de almindelige kunder. Nogle forretninger i de større byer har strenge krav til overvågning og sikkerhed for at leve op til deres forsikringsbetingelser, og de står naturligvis med en ekstra udfordring, siger Kirsten Engestoft.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Struer

Nu går det fint i blæst fra sydvest

Struer

Ekstra julegave som tak for indsatsen

Annonce