Rejser

Oplev Danmark: Fem anbefalinger fra en vanlifer

Købmanden på Livø. På billedet ses en af Cathrine Cort Koppels medrejsende. Foto: Cathrine Cort Koppel
På sin rejse rundt i det danske land var det særligt de danske småøer, der gjorde indtryk på den berejste fotograf Cathrine Cort Koppel.

1. Livø i Limfjorden

- På hele turen blev jeg overrasket så mange gange, men et af de steder, der har indprentet sig, er Livø i Limfjorden. Jeg havde aldrig hørt om øen før. Med færgen på vej derover lægger jeg mærke til en lille dreng, der er på vej på telttur med sin far. Det var sådan et sødt billede. De havde bare pakket sovepose og telt - ej, hvor hyggeligt. Jeg blev helt ked af, at jeg ikke gjorde sådan noget med mine forældre, selv om vi tog på campingferie. Øen i sig selv er fascinerende. Livø er unik. Der er ingen biler i det lillebitte samfund. Der var en skæg stemning. Folk snakkede med hinanden og pyntede op. Da jeg spurgte hvorfor, svarede de i anledning af en sommerfest. Temaet var nytårsaften, så det var blandt andet med kulørte lamper. Ø-fællesskab er unikt for Danmark, men det er ikke noget, vi lægger mærke til. Det er bare noget, der finder sted. Det er kun, når der kommer friske øjne på, for sådan en stemning finder man ikke i København (hvor Cathrine bor, red.). Livø vil jeg tilbage til, når jeg får børn. Som minimum bare en endagstur, hvor man går rundt om øen.

Turen ud til fyret på Anholt. Foto: Cathrine Cort Koppel

2. Anholt i Kattegat

- Alle de øer, jeg besøgte, gjorde indtryk på mig på grund af sammenholdet og fællesskabet. Anholt var også noget særligt. Der kommer en færge én gang om dagen. Da vi kom, stod folk og tog imod deres familie og venner med flag. Der var noget over den måde, de sagde hej til hinanden på - man kunne bare mærke sommerferien i luften. Dér vil jeg gerne tilbage til, det var fantastisk. Jeg var på øen, fordi jeg skulle tage billeder af Anholt Fyr, der ligger for spidsen af Anholt. Det tager en time at komme derud, og jeg ville have billeder af fyret, da solen stod op, så vi begav os af sted klokken fire om morgenen.

3. Randbøl Hede - Danmarks største indlandshede

- I sommeren 2017 besøgte jeg mange heder. En af dem, der gjorde indtryk, var Randbøl Hede i Kirstinelyst, der ligger lidt uden for Vejle. En familie havde booket sig ind i et shelter, og børnene legede ude i skoven. Det fik mig til at tænke på, at der ikke skal så meget til, når det kommer til at få oplevelser. Det kan være noget så simpelt som at køre derhen, tænde bål og bage snobrød. Det er fint, hvis danskerne kan få mere inspiration til det, derfor synes jeg Smutturen.dk-kampagnen var god. De fleste kender måske 10 steder i Danmark godt. Alle har næsten været på Skagen for eksempel, men der findes mange oversete steder. Ved Randbøl Hede var jeg alene. Om aftenen tog jeg ud for at se solen gå ned over heden. Halleluja! Det var som at kigge ud over en savanne i Afrika, selv om det var et hedelandskab i Danmark. Jeg husker det tydeligt.

Randbøl Hede ved solnedgang. Foto: Cathrine Cort Koppel

4. Bornholm i Østersøen

- I og med at jeg har været på Bornholm på sommerferie to år i træk, kan jeg ikke lade være med at nævne den ø. I forbindelse med Smutturen.dk fotograferede jeg Hammershus, der er fantastisk smuk, Ekkodalen og Opalsøen. Generelt er Bornholm fantastisk anbefalelsesværdig. Øen har gjort så stort indtryk på mig, at jeg er begyndt af arrangere familieture dertil. Der er masser af aktiviteter, mange fine huse, musik i uge 29, og der er kommet mange lækre restauranter til.

Helligdomsklipperne på Bornholm. Foto: Cathrine Cort Koppel

5. Gendarmstien - vandrerute i Sønderjylland

- Det femte sted, jeg gerne vil tilbage til, er Gendarmstien. Den er en lang vandrerrute med fine shelters, campingpladser og mulighed for at overnatte ved vandet. Der er alle mulige etaper at tage. Jeg har altid sagt, at Danmark er flad som en pandekage, men det passer ikke. Landskabet er meget varieret.

Gendarmstien. Foto: Cathrine Cort Koppel
Forsiden netop nu
112

Jæger fik ram på gummiged

Fire sigtelser til to mænd