Annonce
Holstebro

Nyt slogan: Hvad skal det nytte, borgmester?

I 12 år har "Dråber af kultur i alt" været Holstebro Kommunes slogan. Men nu vil kommunen sende et lidt bredere signal med "Kulturen til forskel", og anledningen er åbningen af motorvejen. Foto: Kommunens hjemmeside

Sammen med motorvejen har Holstebro Kommune også kørt et nyt slogan i stilling: Kulturen til forskel. Hvorfor nu det? Vi spørger H.C. Østerby (S).

HOLSTEBRO: Efter 12 år med "Dråber af kultur i alt" har Holstebro Kommune fået et nyt slogan. Præcis samtidig med, at det sidste stykke af Holstebromotorvejen er blevet åbnet. Hvorfor nu det?

- Vi syntes, at åbningen af motorvejen var det helt rigtige tidspunkt til at lancere en ny markedsføring af kommunen. Og herunder med et mere rammende slogan, siger borgmester H.C. Østerby (S).

Var det gamle slogan udslidt?

- Det er jo ikke altid, at slogans bliver forstået, som man selv ønsker det. Det gamle var måske lidt for indforstået, og det var heller ikke helt skarpt nok.

Nu skal kulturen gøre en forskel - og ikke dryppe. Hvad er forskellen?

- Vi vil gerne signalere, at det ikke kun handler om finkultur, men at kultur skal forstås meget bredere. Det handler også om, at vi er gode til at løfte i flok, om mødet mellem mennesker og om fritidslivet, som vi er rigtig gode til. Men vi bygger videre på det, der skete i 1960'erne, hvor kultur og uddannelser blev en vigtig del af Holstebros identitet.

Men i det nye slogan står der også, at "I Holstebro Kommune bygger vi bro til hinanden. Det har vi gjort siden 1274". Skal kommunen nu have to slogans?

- Nej, det er blot ment som et supplement til, at kulturen gør en forskel. Vi vi gerne vise, at vi lægger vægt på at bygge bro og på gode relationer mellem mennesker.

Men et nyt slogan gør vel ikke i sig selv det store?

- Nej, det gør det ikke, hvis det ikke bliver fulgt op af handling. Men det vil vi også gøre, og det handler også om at komme i god dialog med borgerne, hvor de giver deres besyv med.

Hvem har besluttet det nye slogan?

- Vi har arbejdet med det siden foråret, og det har været diskuteret i forskellige udvalg, og det samlede byråd er blevet orienteret i "aktuelt kvarter" ved et byrådsmøde.

- Hvad koster det nye slogan?

- Vi bruger to millioner kroner om året til markedsføring i både 2018 og 2019 med tv-reklamer, profilavis og meget andet i anledning af motorvejen. Her er det nye slogan kun en lille del.

Hvor mange ekstra borgere skal det trække til kommunen?

- Det vil være uklogt at sætte tal på det. Men nu gør vi en ekstra indsats for eksempelvis at sælge byggegrunde i hele kommunen og for at markedsføre kommunen, siger Østerby.

Slogan var for indforstået

"Kulturen til forskel" har 1. oktober afløst "Dråber af kultur i alt" som Holstebro Kommunes slogan. Anledningen er indvielsen af motorvejen.Ændringen er sket efter en længere proces, hvor Yougov har spurgt 1200 personer i og udenfor kommunen, hvordan de opfatter Holstebro Kommune. Også ledere af virksomheder og institutioner samt politikere er blevet spurgt.

Undersøgelsen viser, at 50 procent af kommunens egne borgere forbinder Holstebro med kultur, mens folk udefra i højere grad forbinder Holstebro med natur, et godt sted til familier, hygge og shopping - og i mindre grad med kultur.

Sloganet "Dråbe af kultur i alt" har i for høj grad signaleret finkultur som teater, musik og skulpturer. Samtidig kunne "kultur i alt" lyde som en overdrivelse, som det var svært at leve op til.

Med "Kulturen til forskel" ønsker kommunen en bred forståelse, hvor kultur også handler om mødet mellem mennesker, imødekommenhed og åbenhed.

I den kommende tid kommer der både tv-reklamer om Holstebro Kommune, og 100.000 profilaviser bliver husstandsomdelt i både Holstebro og nabokommuner.

Kilde: Mette Højborg, direktør for kultur og erhverv i Holstebro Kommune.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kuk i den kommunale økonomi

I løbet af den kommende måneds tid vil byrådspolitikerne i alle de tre nordvestjyske kommuner træffe en lang række beslutninger, som vil få afgørende indflydelse på din hverdag, når der skal lægges budgetter for den kommunale husholdning i 2020 og frem til 2023. I Struer sker det, når byrådet i løbet af de kommende par dage er samlet til et budgetseminar, hvor de kommer til at bokse med regneark og budgetter for alt det, der har indflydelse på din hverdag. Det er alt fra hullerne i fortovet til plejen af dine børn eller dine forældre. Udgifter til skoler og driften af kulturinstitutioner, investeringer og anlægsudgifter, hvis der skulle være ønsker om for eksempel nye omklædningsrum i den lokale boldklub. Det kan derfor virke en smule paradoksalt, at den kollektive opmærksomhed i langt højere grad er rettet mod landsdækkende temaer som for eksempel formandsskiftet i Venstre. Det er byrådspolitikerne, du skal henvende dig til, hvis det er forhold i din hverdag, det gælder. Det helt store spørgsmål er så, om de har mulighed for at indfri dine ønsker. Nationalbankens direktør, Lars Rohde, udtalte i går, at den danske økonomi er både robust og inde i et historisk opsving. Samfundsøkonomien kører på skinner med lav rente, kun ganske få arbejdsløse og lav inflation, så du får mere og mere for pengene. I den kommunale økonomi ser det bare anderledes dystert ud for byrådspolitikerne i både Struer og Holstebro. Dybøl Mølle maler ikke helt, som den skal, når det gælder fordelingen af de kollektive goder og bidragene til fællesskabet, og kommunerne kæmper for at få enderne til at nå sammen. I Holstebro har det medført, at der nu er fremsat konkrete forslag om en skattestigning på 0,3 procent. I Struer vil borgmester Niels Viggo Lynghøj (S) ikke afvise tanken om at bevæge sig i samme retning. Udgangspunkt må dog stadigvæk være, at politikerne sikrer sig, at borgerne kan føle sig trygge ved de kommunal velfærdsydelser uden at skulle dreje skatteskruen yderligere i bund.

Annonce