Annonce
Erhverv

Nyt initiativ skal få gågaden ud af dødvandet

Selv den mest attraktive beliggende lejemål står tomme i øjeblikket. Foto: Johan Gadegaard
Holstebro Cityvækst er gået sammen med med BIDdanmark, der har erfaring med at skabe nyt liv i bymidten og gågaden i blandt andet Vejle og Søborg.

Holstebro: Der var 1, 2, 3, 4.... tomme butikker i gågaden i Holstebro.

Hvis man er til liv og masser af handel, kan det være en lidt tung tur at gå en tur i gågaden i Holstebro - lige netop nu.

Der er mange ledige lejemål. Og det handler også om de mest attraktive placeringer omkring det gamle rådhus.

Holstebro Cityvækst gør nu et nyt forsøg på at skabe mere liv i gågaden.

Tirsdag den 21. januar er der inviteret til informationsmøde på Holstebro Bibliotek. Alle beboere, udlejere, foreninger og butiksejere er inviteret. Alle med interesse for emnet er velkommen.

Det nye er, at Holstebro Cityvækst har indledt et samarbejde med BIDdanmark om at skabe mere liv i midtbyen.

- Vi skal have mere liv i gågaden, og vi appellerer til alle med interesse for at skabe nyt liv. Vi skal finde sammen og lave en plan, siger Jesper Larsen, der er formand for Holstebro Cityvækst og det overordnede selskab Holstebro Udvikling.

I første omgang fokuseres der på området fra Nørreport Centret og ned til det gamle rådhus. En optælling viser, at der er syv ledige butikslejemål på den strækning. Holstebro Cityvækst har ikke en officiel statistik over ledige lejemål.

- BIDdanmark har en velprøvet opskrift på, hvordan man skaber mere liv i gågaden. De har erfaringer fra en række byer. De begyndte i Vejle, og de ved, hvad der virker, og hvad man skal undgå af aktiviteter, siger Jesper Larsen.

Annonce
Et nyt initiativ skal forsøge at skabe nyt liv i gågaden, der i øjeblikket er ramt af mange tomme butikker. Foto: Johan Gadegaard

Konkret plan

BIDdanmark med Mikkel Niess i spidsen har en del års erfaring med detailhandel og udviklingsprojekter. Han har arbejdet med lignende projekter i Give, Egtved, Jelling, Børkop og flere byer i hovedstadsområdet.

- Det handler om at bringe de rigtige parter sammen, og det er alle, der brænder for midtbyen. Efter en åben og ærlig dialog om, hvad udfordringerne er, så lægger vi en plan for, hvordan vi skaber flere oplevelser, der kan trække kunder til. Og så går vi i gang og følger op. Der er ikke så meget snak – men en masse konkrete handlinger fra parterne, siger Mikkel Niess i en pressemeddelelse.

Jesper Larsen lægger ikke skjul på, at den afgørende forudsætning for at få mere liv i gågaden er, at de folk med interesse i gågaden griber bolden og melder sig på banen.

- Vi har brug for folk, der viser engagemenet, når der skal skabes mere liv i Nørregade. Kommunen kan ikke stå bag alle aktiviteter. Der skal være nogle iværksætter-typer, der brænder for området, siger Jesper Larsen.

Aktiviteterne med udvikling af detailhandlen finansieres blandt andet med bidrag fra Holstebro Handelsstandsforening, Holstebro Udvikling P/S, Holstebro Kommune og Nørreport Centret. Ifølge Cityvækst forventes det også, at ejendomsejerne bakker op og støtter det nye initiativ.

Der forventes samlet set en finansiering på 500.000 kroner i årene 2020-2022.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Åbenhed er eneste middel mod svindel

Struer Kommunes tidligere kommunaldirektør er sigtet for mandatsvig - altså tyveri. Det kunne vi endelig fortælle i fredagsavisen efter længere tids ihærdige forsøg på at få sandheden om hans pludselige afgang fra jobbet i august 2019 frem i lyset. Hvor informationer holdes skjult, tager rygter og halve sandheder som regel over, og lige siden direktørens fratrædelse er vi på avisen stødt på begge dele. Ikke noget konkret nok til, at vi kunne fortælle det til de borgere i kommunen, som ifølge anklageskriftet er blevet snydt for deres skattekroner. Men nok til, at vi har gravet i sagen. Struer Kommune har holdt det hele hemmeligt for offentligheden, og først nu hvor anklageskriftet er tilgængeligt, har borgerne udsigt til at få svar på nogle af de mange spørgsmål, der melder sig i kølvandet på sådan en sag. Hvis anklageren har ret i, at direktøren gennem godt to år har stoppet mere end 120.000 kroner i egen lomme, efterlader det en række spørgsmål til kommunen. Hvordan kunne det finde sted så længe, uden at blive bemærket i den interne revision? Ethvert træk på kreditkortet skal følges af et bilag for udgiften, så lavpraktisk tyveri på denne måde burde være umuligt at gennemføre over længere tid. Er der styr på revisionen nu? Og hvorfor gik der mere end en måned fra direktørens afgang til en politianmeldelse? Sagen er endnu en alvorlig ridse i lakken på den engang så flotte danske tillid til håndteringen af vores fælles pengekasse. Engang var tyveri og underslæb i det offentlige nærmest utænkeligt, men sagen her er blot en af flere - og langt mere omfattende - sager om embedsmænd, der har stoppet offentlige penge i egne lommer. Svindel med vores fælles midler er gift for samfundet, men det må og skal frem i lyset. Fuld offentlighed er yderst vigtigt, hvis vi skal have tilliden tilbage. Her på avisen stiller vi spørgsmål og kræver svar, fordi ingen kan være tjent med, at kontrollen med vores skattekroner sejler. Der vil altid være uærlige personer, og de mange sager har vist, at kontrolapparatet er nødvendigt. Og hemmelighedskræmmeri når kontrollen svigter hører ingen steder hjemme.

Annonce