Annonce
Navne

Nybagt far sælger børnetøj i Mejrup

35-årige Jonny Hansen ses her midt i den lille butik, der både får besøg af forældre og bedsteforældre samt dem, der er på udkig efter en barselsgave. Fotos: Ninna Pirchert
I begyndelsen af september åbnede en ny børnetøjsbutik midt i Mejrup i den tidligere grillbar, der nu huser en frisør og to butikker.

Mejrup: Den 10. oktober fik 35-årige Jonny Hansen og hans kone, Sarah Godballe, der også er 35 år, en lille datter.

Saga hedder hun og er barn nummer fire i familien.

I forvejen har Sarah nemlig Selma på ti år og Silas på 12 år fra et tidligere forhold, og sammen har parret også Senius på 20 måneder.

Så der er en travl børnefamilie, der bor på Viborgvej i Mejrup med brug for megen mad i køleskabet og for en masse børnetøj.

Og det er netop tøj til familiens mindste, som farmand sælge i den nye butik, parret har indrettet inde bag frisørsalonen i den gamle grillbar midt i landsbyen.

Annonce
Bøllespiren forhandler tøj og ting til børn med fokus på økologi og bæredygtighed. Alt er nøje udvalgt - selv indpakning som bånd, papir og poser er bæredygtigt.

Positiv modtagelse

Bøllespiren hedder forretningen, som Jonny Hansen passer ved siden af sit natarbejde på en maskinfabrik, mens Sarah, der ellers arbejder som skolelærer i udskolingen i Nr. Felding, holder barselsorlov med den lille ny. Sarah er i øvrigt født i Holstebro og vokset op ved Bork.

Børnetøjsbutikken blev åbnet i begyndelsen af sidste måned, og den holder åbnet fire dage om ugen i begrænsede tidsrum af dagen.

- Det var egentlig Sarah, der havde gået og leget med tanken om, at det kunne være sjovt at åbne en butik, og da vi hørte, at Janni (Fischer, frisør i Mejrup, red.) ville flytte forretningen, begyndte tankerne for alvor at rumstere, fortæller Jonny Hansen.

Og det endte altså med, at parret førte tanken ud i livet.

- Der har været en god interessere, og vi er blevet positivt modtaget, selv om vestjyderne kan have svært ved at få pengene op af lommen, siger Jonny med et smil.

Han er selv vokset op i Dianalund på sydvestsjælland. Han blev udlært værktøjsmager i 2008 - netop, som finanskrisen begyndte at kradse, og da der ikke var arbejde at få på Sjælland, prøvede han lykken i Holstebro, som han kendte fra soldatertiden.

- Og så blev jeg bare hængende, konstaterer Jonny.

Bæredygtighed og økologi

Bøllespirens børnetøj har fokus på bæredygtighed og økologi.

- Det ligger tæt op ad det, vi selv går op i derhjemme. Vi skal jo give jorden videre til vores børn og børnebørn, og vi kan ikke fortsætte på samme måde, siger han om baggrunden for at satse på det grønne.

Når det ikke blev genbrugstøj, forretningen gik efter, hænger det sammen med, at der allerede er tre butikker i Holstebro, der satser på genbrugstøj til børn.

- Handelen med børnetøj er meget konkurrencepræget, konkluderer den nybagte far, der også må konstatere, at der en lidt af en kvindeverden, han har bevæget sig ind i.

- Jeg har nu ikke lagt mærke til, at kunderne ser det som den helt store overraskelse, at det er en mand, der ekspederer i børnetøjsbutikken, og jeg ved jo også lige så meget om tøjet, som min kone gør, tilføjer han.

Tøjet er blandt andet af det svenske mærke, Villervalle, som familie selv har brugt til de store børn, og der er både lidt af det praktiske og lidt af det pæne på hylder og bøjler.

- Endnu har vi kun lidt overtøj, men vi tester lidt på Senius derhjemme og regner med at udvide sortimentet, fortæller ekspedienten i Mejrups børnetøjsbutik.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Søndag ifølge For abonnenter

Søndag ifølge chefredaktøren: Ingen risiko for sort skærm

I denne uge blev min paratviden på det samtidshistoriske område sat på en alvorlig prøve. En læser ringede til mig for at tale om den tv-programoversigt, der hver dag er at finde i avisen. Han ville gerne have Kanal 5 og Canal 9 på en mere fremmelig placering i oversigten. Gerne allerførst, så han ikke skulle lede efter dem. På et tidspunkt i samtalen nævnte han i den med største selvfølgelighed en storpolitisk begivenhed fra 1985, og det var her, min paratviden kom til kort. "De forsvinder jo snart fuldstændig. Ja, det bliver jo nok ikke helt som under Påskestrejkerne, men det bliver altså noget rod. I burde skrive meget mere om det". Jeg havde for det første glemt alt om Påskestrejkerne, og for det andet havde jeg svært ved at se, hvad det havde med programoversigten og tv-kanaler at gøre. Indtil noget dæmrede. Faktisk husker jeg kun Påskestrejkerne i 1985 for præcis det samme som læseren her hentydede til. Jeg var blot otte år på det tidspunkt, så Schlüters kvaler med fagbevægelsen havde for mig primært én håndgribelig konsekvens - nemlig fjernsynet. En fagpolitisk kamp om den ugentlige arbejdstid kulminerede med generalstrejke, lockout og regeringsindgreb, og midt i det hele en sort skærm på landets eneste tv-kanal. Og det var det, læseren her tænkte tilbage på. Sort skærm. Hvis DR bliver ramt af strejke i morgen, vil det helt sikkert ikke blive husket om 35 år. Og da slet ikke af dem, der er otte år i dag. Medieudbuddet er siden monopolets tid blevet enormt. Markedet for tv-kanaler er eksploderet i en grad, så de let kan forsvinde i avisens programoversigt. Og læg dertil det store udbud af streaming-tjenester - altså tv afspillet over internettet på seerens præmisser. For nogle har det sidste gjort tv-kanalerne helt overflødige. Jeg har i mange år ikke modtaget "almindelige tv-signaler" derhjemme. Jeg klippede kablet i 2010 og tog således selv kontrollen over programoversigten. Jeg streamer underholdning og nyheder til min tv-skærm, når jeg har lyst. Men skulle jeg et øjeblik formaste mig til at tro, at tv - og dermed programoversigter - i den periode er blevet overflødige i samfundet, tager jeg ganske fejl. Det er blevet tydeligt de seneste uger, hvor en regulær tv-krig er brudt ud på det danske marked. Krigen er mellem kabeltv-udbyderen Yousee og tv-selskabet Discovery Networks, som står bag en række populære kanaler. Yousee vil fjerne Discoverys kanaler fra kabelpakkens faste indhold og lade dem overgå til at være tilvalg. Det passer ikke Discovery, og ingen af parterne vil give sig. Derfor mister Yousees omkring 1,2 millioner husstande fra nytår Discoverys kanaler i deres programpakker. Hvis altså ikke parterne når til enighed inden. Det var den udsigt, læseren syntes, vi skulle skrive noget mere om. Han er glad for fodbold, og det er der meget af på Kanal 5 og Canal 9. To kanaler, som forsvinder fra programpakkerne, hvis det ikke ender med en aftale. Det er et klassisk opgør mellem to parter, som begge mener, at den anden har mest brug for samarbejdet og derfor ikke vil give sig. I virkeligheden er det et udtryk for to virksomheder, der kæmper med at finde fremtidens form og indtægtskilde i takt med at flere overgår til streaming. Hvis det ikke ender med en fredserklæring inden nytår, kommer tv-krigen til at betyde markante ændringer på markedet. Yousee er den sidste store fællesnævner for danskerne - mange husker sikkert stadig nedbruddet hos tv-leverandøren nytårsaften i 2017, hvor 1,3 millioner husstande ikke kunne se Dronningens nytårstale. Den episode kan meget vel ende med at være det sidste kollektive minde om sort skærm.

Lemvig

Dronningens dragter trak folk til

Annonce