Annonce
Biler

Ny Honda: Livsstils-elbil vinder på charmen

Honda e er den måske mest charmerende bil overhovedet, fyldt med sjove indslag, og så kører den sporty. Foto: Honda
Honda e er en lille elbil med en ringe rækkevidde. Men den har store mængder selvtillid og gadget-agtig højteknologi om bord.

Masser af humor i formgivningen. En kæmpemæssig skærm i hele bilens bredde og en elektrisk rækkevidde, der er under middel, samt et bagsæde, der er helt til grin. Det lyder ikke som opskriften på en salgssucces, men efter mødet med Honda e er vi ikke i tvivl om, at bilen har et publikum.

Intet vil være nemmere end at rakke den første elektriske Honda ned, for hvordan kan man sende en elektrisk bybil på markedet, der på en god dag kun har en rækkevidde på lige under 220 kilometer, og som vi under testen blot kunne tilbagelægge 120 kilometer i.

Men Honda e har så meget andet at byde på.

Annonce

Honda e

Pris: Fra 278.000 kr.

Elmotor: Baghjulstræk

Batterikapacitet: 35 kWh

Brutto AC-lader: 3,7 kW

DC-lader: 50 kW

Effekt: 136/153 hk

Moment: 315 Nm

Topfart: 145 km/t.

0-100 km/t.: 9,0 sek. std. model

Bagagerum: 171 l

Rækkevidde: 222 km

L/B/H: 390/175/151 cm

Anhængervægt: 0 kg.

Tørstigt batteri

Godt nok kørte vi med speederen i bund og fuld knald på både sædevarme og ratvarme, men alligevel. I en dansk vinter vil der anslået ikke være mere end 150 kilometer. Til en pris af 300.000 kroner for en fuldt udstyret model er den næsten dobbelt så dyr som en VW Up, der har en officiel rækkevidde på 258 kilometer. Det lille batteri har en bruttokapacitet på kun 35 kWh, og det er ikke mere end i VW Up.

Men Honda e har den udefinerbare cocktail af charme og en mængde af hightech, som trækker i kampen om at få kunderne til at synes, Honda e er en bil, man bare må eje.

Instrumenteringen ligner én stor skærm, men som i princippet er en lille skæm på 8,8 tommer foran chaufføren, og så to 12,3-tommer-skærme til venstre for chaufføren. Begge kan nok ''slås sammen'', så du får et bredt billede. Alternativt kan hver skærm vise, hvad du eller din medpassager ønsker. Sjovt er det, og der er masser af wow-effekt i skærmene. Det er dog kun muligt at have én telefon koblet til bilen ad gangen, og i princippet kunne bilen fint nøjes med én central skærm.

Komfort og ikke for meget power

Alt for mange elektriske biler har for meget power, der skaber farlige situationer, men det sker ikke i Honda e. Bilen har 136 hk i billigste version til 278.000 kroner, mens udgaven til 300.000 kroner har 153 hk. Forskellen i udstyr på de to versioner er minimal. Honda e har et meget beskedent bagsæde med to sikkerhedsseler. Pladsen er mest at betegne som et nødsæde eller til mindre børn, ja, selv bagagerummet er noget af det mindste, man kan opdrive i nogen bil.

Testkørslen afslørede en undervogn, der er sat op mod det meget komfortable. Bilen har baghjulstræk, og dermed er den typiske elbilfrustration med smalle forhjul, der spinder ved igangsætning, aldrig er problem.

Med bilen lægger Honda op til, at man kan benytte en almindelig strømforsyning på mindst 10 ampere hjemme, idet der følger lader med bilen. Ved helt tomt batteri tager det dog 18 timer at lade til fuld rækkevidde. Med en rigtig ladeboks på privaten skal man stadig have god tid, for den nye Honda kan blot lade med 3,7 kW fra én fase. Med hurtigladning i det offentlige rum kan bilen håndtere 50 kW, hvilket skulle betyde, at man når 80 procent opladt batteri på omkring 30 minutter.

De fleste vil købe Honda e på grund af køreegenskaberne, teknologien og designet, for rækkevidden er skuffende 220 km og i praksis noget mindre. Foto: Honda

Gadget-agtig indretning

Der er masser af legetøjs-agtig højteknologi i Honda e. Foruden de tre skærme i instrumentbordet har Honda droppet sidespejle, og i stedet er der to skærme med livebilleder af trafikken skråt bagud. De kræver lidt tilvænning i forhold til spejle, men i svag belysning ser du bedre end med konventionelle sidespejle, idet skærmenes overflader er matte. Således er der ingen generende reflekser.

Bilen har også digitalt bakspejl med mulighed for at bruge konventionelt spejl, hvis du foretrækker det. Den dyreste e-version har blandt andet også et automatisk parkeringssystem, men hvis man ikke kan finde ud af at parkere en bil med en så lille venderadius som 4,3 meter og en totallængde på under fire meter, så er det nok bedre at tage et ekstrakursus på en manøvrebane.

Hondas sjove elbil lander i Danmark til sommer.

Bilen kan lade med op til 50 kW ved en hurtiglader, mens hjemmeladning med egen wallboks bliver en langsommelig affære ved 3,7 kW. Foto: Honda

Konklusion

Den lille Honda e er rationelt en elbil med for ringe rækkevidde og for høj en pris. Men den vinder på charmen.

Avisen var inviteret til Valencia af Honda.

Bilen har en loungeagtig kabine med en hightechinstrumentering, der omfatter to brede 12,3 tommer skærme, som fylder hele bilens bredde. De følges af to 6 tommer skærme, der fungerer sammen med kompakte kamerasidespejle. Foto: Honda
Foto: Honda
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Morgenuheld: To biler kørt sammen i kryds

112

To mænd sigtet for forsætlig brandstiftelse

Annonce