Annonce
Erhverv

Ny hifi-producent vil bygge anlæg i Struer

Steenssen er et helt nyt mærke inden for god lyd til hjemmet. Det østjyske firmas soundbar til tv går som varmt brød i Taiwan. Nu får direktør Frederick Rickmann hjælp til at skabe vækst hos Sound Hub Denmark i Struer. Foto: Anders Trærup

Tv-lyd fra Steenssen går som varmt brød i Asien. Nogle af anlæggene skal i fremtiden produceres i Struer.

STRUER/HORSENS: En god tv-oplevelse handler ikke kun om billedet. Og god lyd betyder for mange, at de investerer i en soundbar.

Et kig på elektronikhjemmesiden Wupti.com viser, at der findes 46 forskellige produkter at vælge imellem: Tre fra Sony, tre fra Samsung, to fra Philips og hele 14 modeller fra Steenssen. Øh, hov - vent! "Steenssen"? Det lyder dansk - hvad er nu dét for noget?

- Vi producerer soundbars og computerhøjttalere til den populære del af forbrugermarkedet. Produkterne er oprindeligt udviklet til Asien, hvor mange har nogle ringe lydanlæg. Vi ønsker, at de skal udvikle deres egen kultur - at de bedre kan høre deres eget sprog, for eksempel - ved at frembringe meget fin lyd og gøre den tilgængelig prismæssigt, fortæller stifteren af Steenssen, som har base i Horsens og et stort lager i Aabenraa.

Stifteren? Så er det nok ham, der hedder Steenssen, tænker man vel.

Men nej, han hedder Frederick Rickmann og trods det tyske efternavn er han skotte og taler østjysk med en charmerende, blød accent. Og produkterne bliver fremstillet i Kina.

- "Made in Denmark" er virkelig et kvalitetsstempel i Taiwan, hvor vi sælger allermest, så vi havde brug for et navn, som signalerer noget nordisk. Det gør "-sen"-navnene, forklarer Frederick Rickmann om firmanavnet, der er lige så danskklingende som "Jacob Jensen", "Peter Bang" og "Svend Olufsen".

Annonce

Vi er på vej ind på det japanske marked, og for dem vil det være noget helt særligt, hvis vi kan levere anlæg, som er "made in Denmark".

Frederick Rickmann, stifter af Steenssen
Steenssen lyder så dansk som Jensen og Olufsen. Det er også meningen, for det er et navn opfundet for at signalere det danske ophav. Manden bag Steenssen hedder Frederick Rickmann og er født i Skotland. Foto: Anders Trærup

Får hjælp til vækst

Frederick Rickmann blev uddannet arkitekt i 1970'erne og har brugt et langt arbejdsliv på at arbejde med lækkert design. Først i 2016 stiftede han Steenssen, og erfaringen afspejler sig i den lækkert designede soundbar, som trods sin beskedne størrelse har en imponerende lyd.

- Vores soundbar har en rigtig god bas. Det får man ved at holde på lyden så længe som muligt i nogle snørklede gange inde i boksen - lidt som i en fagot, som man kender fra symfoniorkestret, forklarer han og skruer op for en omgang disko, så folk omkring os begynder at rømme sig, mens det store, tomme lokale genlyder af dunkende basrytmer.

Vi er i Sound Hub Denmark, et helt nyt iværksættermiljø for lyd-iværksættere. Det er i Struer, "Lydens By" (ja, hvor ellers?), og så er det endda i Bang & Olufsens gamle fabriksbygning. Tættere på kernen af Struer og dansk lydhistorie kommer man ikke.

- Jeg har ret godt styr på mine produkter, men jeg har brug for rådgivning til udvikling af det forretningsmæssige. Derfor blev jeg en del af Accelerace-forløbet hos Sound Hub Denmark, fortæller Frederick Rickmann.

Struer åbner døre i Japan

Det har givet en helt konkret kontakt til Struer-virksomheden CIM-PrintTronic, som er specialist i printplader og bygning af elektronik, og som i øvrigt selv er vokset ud af skyggen fra Bang & Olufsen.

- Steenssen får god kvalitet fra fabrikken i Kina. Det er dygtige og erfarne håndværkere. Men vi er på vej ind på det japanske marked, og for dem vil det være noget helt særligt, hvis vi kan levere anlæg, som er "made in Denmark". Det er forfriskende, hvis vi kan bruge traditionerne fra Danmark - og ikke mindst her fra Struer - til at nå ud til nye generationer og nye markeder. Så vi undersøger muligheden for at flytte noget af produktionen til Struer, siger Frederick Rickmann.

Foreløbig beskæftiger Steenssen fem mand i Danmark, seks medarbejdere i Taiwan og 100 mand i Kina. Frederick Rickmann bor i Horsens, hvor han har sit hovedkontor. Det er der ikke planer om at lave om på, men med nye motorveje er der jo heller ikke så langt til Struer, hvis det lykkes at få gang i en ny lydfabrik.

Læs mere om det nye danske hifi-mærke på www.steenssen.club

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Gymnasium og Klimatorium

Byggeriet af Klimatorium i Lemvig foregår fortsat mest under jordhøjde. Men mens byggeriet vil rejse sig i løbet af de kommende måneder og blive et synligt tegn på, at Lemvig Kommune satser på, at klimaudfordringerne skal blive til et vækstpotentiale frem for et problem, så arbejdes der på tiltag, som skal samarbejde med Klimatorium. I lørdags kunne vi fortælle om det nyeste initiativ, som får forbindelse til Klimatorium. Lemvig Gymnasium vil lave en klima-linje, hvor Klimatorium er en samarbejdspartner. Det er det første gymnasium i landet, der sætter ord og handling bag, at klimaet er en vigtig del af den nære fremtids udfordringer. Det er et eksempel på det, Klimatorium gerne skal udvikle, nemlig ideer og projekter, som skal sætte Vestjylland på dagsordenen. Klimatorium har allerede givet omtale andre steder på kloden. På New Zealand vil man lave noget tilsvarende efter et besøg i Lemvig. Og vi har for eksempel her i bladet kunnet fortælle om en amerikansk klummeskriver, der opfordrede præsident Trump til at kigge mod Lemvig for netop at lave sådan et tiltag for at sætte gang i, at man også i USA får lavet problemerne med klimaet om til noget positivt. En betingelse for, at Klimatorium bliver en succes, er, at man skaffer sig samarbejdspartnere, som netop vil bruge bygningen i Lemvig som det sted, hvor man sammen med andre vil udvikle idéer - og det skulle gerne være til gavn for det lokale erhvervsliv, som kan være medspillere. Lakmusprøven er, om det lykkes at skaffe de partnere, der skal til, for at etape 2 kan bygges af private investorer, efter det er Lemvig Kommune og Lemvig Vand & Spildevand, der står for den første etape. At Lemvig Gymnasium har set muligheden for, at det er vestjyske studenter, der skal gå forrest med en studenterhue med klimabånd, er med til at styrke omtalen og interessen for Klimatorium, allerede inden byggeriet står klar. Efter sommerferien skulle 1. etape af det markante byggeri så være klar til at blive indviet, og så er det, vi med spænding venter på, om folkene bag kan melde ud, at nu er interessen så stor, at en privat investor kan lade håndværkerne fortsætte med at få hele projektet gjort færdigt.

Annonce