Annonce
Ulfborg/Vemb

Ny landeplads til helikoptere i Thorsminde skal skaffe job fra havvindmøller

Kommunen vil have heliport på havnen i Thorsminde, og det er et led i kampen om jobs ved servicering af havvindmøller i det, der bliver landets største vindmøllepark. Arkivfoto: Timo Battefeld
Kommunen planlægger heliport på havnen i Thorminde for at kunne servicere den kommende havmøllepark Thor, der om ti år vil blive Danmarks største. Håbet er, at Thorsminde kan blive servicehaven for mindst 25 arbejdspladser.

Thorsminde: Det vil kun tage en halv time at sejle fra Thorsminde til den kommende havvindmøllepark "Thor", som skal placeres godt 20 kilometer fra kysten. Men nogle gange kræver arbejdet med at servicere projektet helikoptertransport.

Derfor er Holstebro Kommune i gang med at planlægge en heliport på den sydlige del af Thorsminde Havn. Meningen er, at det skal styrke havnen i konkurrencen om at blive servicehavn for vindmøllebranchen og især for Thor, som bliver landets største vindmøllepark, når den efter planen står færdig inden 2028.

- Der er mange arbejdspladser i det, og det vil være helt vildt vigtig for Thorsminde, hvis byen kan få måske 25 til 50 arbejdspladser til servicering af vindmøller - oveni den fiskeri og turisme, der i forvejen er i byen, siger borgmester H.C. Østerby.

Han henviser til, at der i Grenå er der cirka 25 arbejdspladser i servicering af havvindmøller nær Anholt.

"Thor" placeres ud for Nissum Fjord og mindst 20 kilometer fra Thorsminde, og dermed har havnen en naturlig fordel i kampen om at tiltrække vindmøllebranchens aktiviteter, konstaterer kommunen.

Men kort afstand er kun ét af mange parametre, der kan skærpe interessen hos vindmølleindustrien.

Annonce

Klar i rette tid

- Når vi allerede nu går i gang med at planlægge en heliport på havnearealet, er det både for at signalere vilje til at levere de nødvendige rammer, og så vi hurtigt kan sætte gang i den konkrete etablering, hvis operatørerne vælger at placere aktiviteter på Thorsminde Havn, siger borgmester H.C. Østerby.

Esbjerg, Hvide Sande og Thyborøn er noget større havne, og hvor større skibe kan gå ind, når tårne og vinger skal sejles ud til etablering af de cirka 100 vindmøller, som hver kan blive 250 meter høje. Her kan Thorsminde ikke være med.

Thorsmindes chance vil især være ved servicering af mølleparken med mindre serviceskibe, når møllerne står færdige.

De lokale havnes besejlingsforhold og udviklingsmuligheder er en væsentlig del af regnestykket, når de store operatører inden for havvindmølleparker byder ind på etableringen af "Thor". Og herunder havnebygninger og udlæg af arealer til nye bygninger, forplejning, overnatning samt lokale underleverandører.

- Der er store arealer, hvor der er mulighed for at bygge nyt, og vindmølleservice kan også styrke det lokale værkstedsmiljø, siger Østerby.

Da Kommunen og havnen har vurderet en heliport på havnen er realistisk, går kommunen videre med planlægningen.

- Når Energistyrelsens udbud er afsluttet næste år, kan vinderne næppe vente på, at vi får et nyt plangrundlag på plads. Og vi vil ikke bare henvise dem til en nærliggende flyveplads. Det her giver os et forspring, siger H.C. Østerby.

Kommunens planafdeling er i gang med at skitsere konsekvenser ved forskellige indflyvningskorridorer og andet, der påvirker omgivelserne. En heliport på Thorsminde Havn kræver både kommuneplantillæg, ny lokalplan og miljøgodkendelse.

Møllerne i Thor skal levere grøn strøm til cirka 800.000 husstande.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Lad det nu blive realistisk

Som vi skrev i avisen onsdag, følger de lokale idrætshaller - sammen med landets øvrige - noget interesseret, hvad der sker med planerne om de såkaldte B18, et nyt bygningsregulativ. Hvis det gennemføres, som der er lavet udkast til, vil det give voldsomme problemer med en række af de mange arrangementerne, hallerne har i dag. Hvis det gennemføres, skal der ved hvert arrangement laves en pladsfordelingsplan, som skal godkendes af en brandteknisk virksomhed. Og der skal være folk til stede, som skal være uddannet i brandmateriellet. Ud over det vil være en uoverskuelig økonomisk byrde for de mange små-arrangementer, der er i hallerne, vil det også give en masse praktiske udfordringer. Som for eksempel at hvis der kommer lidt flere mennesker, end man havde regnet med, må der ikke stilles ekstra borde op, fordi de ikke indgår i den plan, der er godkendt. Nu må man håbe, at de, der har udarbejdet udkastet, også vil forholde sig til den realistiske dagligdag. Naturligvis skal sikkerheden være i orden, og det grundlæggende i hallerne er, at der er nødudgange, flugtveje er beskrevet, og der er brandmateriel, der også virker. Og det siger sig selv, at man ikke må stille ekstra borde, store gymnastikredskaber eller andet op foran flugtvejene. Men at der skal laves en plan for hvert et lille arrangement, som skal godkendes og dermed betales hos en virksomhed, det er at gå alt for langt. Det vil i realiteten betyde, at en lang række arrangementer ikke kan gennemføres, fordi der ikke er penge til det, og fordi det bliver for besværligt. Der er gjort indsigelser mod det nye regulativ, og forhåbentlig vinder fornuften, så der naturligvis er et indhold, der sikrer sikkerheden. Men at man også forholder sig til virkeligheden. En halbestyrer ved jo alt om, hvordan man må stille borde op, uden det går ud over sikkerheden, og han er i jævnlig kontakt med brandmyndighederne, der både kontrollerer og giver gode råd. Det må række. Vi kan ikke undvære de mange små arrangementer i de haller, der binder mange mindre samfund sammen.

Struer For abonnenter

SSP om ny indsats: - Man er så provokerende i sin adfærd, at det er fuldstændig ligegyldigt, om det er politiet, der kommer, eller ej

Annonce