Annonce
Biler

Ny Captur skal fange tidsånden

Den nye Renault Captur læner sig klart op ad forgængeren, men den er helt ny. Svungne LED-kørelys for og agter er med til at give designet karakter. Foto: Renault
Den nye Renault Captur ligner forgængeren, men den er helt ny fra bunden og kommer også som plug-in-hybrid, der kan klare 45 km på ren strøm.

Det gamle mantra fra filmindustrien om, at det altid er svært at lave en to’er, som opfølger til en succes gælder om nogen steder i bilindustrien. Derfor har der også været filet kanter, før den anden generation af Renault Captur er sendt ud til besigtigelse.

Den første generation fra 2013 var nemlig forud for sin tid, og nu, hvor klassen af høje crossover-modeller i miniklassen boomer, slippes efterfølgeren løs og skal leve op til samme forventninger.

Resultatet ser umiddelbart lovende ud. Den nye Captur, som bygges på samme, nye kompakte CMF-B platform som Clio, og bl.a. skal kæmpe mod VW T-Cross, er vokset med hele 11 cm i længden og to cm i akselafstand, hvilket giver mere plads i kabinen. Samtidig er gevinsten plads til ekstra 81 liter i bagagerummet, så den lander på maksimalt 536 liter.

Annonce

Renault Captur

Første generation af Captur kom i 2013. Den nye model bygger på koncernens CMF-B platform, som den deler med den nye Clio.

Den helt nye Clio forventes at blive lanceret i løbet af sensommeren, mens Captur følger til oktober.

Spændende plug-in-hybrid

En ny E-Tech plug-in-hybrid ser særdeles interessant ud. Her spiller en 1,6 liters motor sammen med et batteri på 9,8 kWh, og den skulle angiveligt kunne klare 45 km på ren strøm, mens den samlede effekt er 150 hk.

Motorprogrammet spreder sig ellers over tre benzin- og to dieselmotorer. Grundmotoren bliver den trecylindrede 1,0 liters TCe benzinmotor på 100 hk, og den følges af 1,3 liters TCe-motorer på enten 130 hk eller 155 hk. På diesel-siden spiller Captur ud med den firecylindrede 1,5 liters Blue dCi-motor på enten 95 hk eller 115 hk. For både benzin og diesel gælder, at de to høje motoriseringer vil kunne fås syvtrins automatgear med dobbeltkobling.

Bagsæder kan justeres

Ligesom den nuværende model vil bagsædet kunne forskydes i længderetningen, så her kan der justeres med 16 cm, alt efter behovet for benplads. Kabinen byder på samme nye fuldt digitale instrumentering som i Clio, hvor en ny opretstående central skærm på 9,3 tommer bliver det centrale midtpunkt. Et slags svævende midterkonsol giver mere luft indendørs, og her monteres gearvælgeren i biler med automatgear, ligesom telefoner, der har mulighed for at blive ladet trådløs op, placeres her.

Captur byder på mulighed for en bred vifte af sikkerhedsudstyr, der bl.a. omfatter adaptiv fartpilot.

Renault fremhæver, at der bliver helt op til 90 forskellige model-kombinationer ved at sammensætte farver og trim. Det er godt hjulpet af, at bilen kan bestilles med tre forskellige farver til taget ud over 11 grundfarver og tre design-pakker. Erfaringen viser dog, at de fleste danske bilkøbere holder på de mere diskrete og prissikre kombinationer.

Den nye Captur lanceres til efteråret. Danske priser eller udstyr kendes endnu ikke.

Captur er vokset i længde og bredde, mens der er blevet mere plads i bagagerummet. Foto: Renault
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Lige nu: Voldsom brand i halmlade

Leder For abonnenter

Det er utroligt...

Vi kunne læse her i bladet i lørdags, at fremtiden for et af de absolut allerstørste sportsarrangementer i hele landsdelen, Holstebro Cup, som afvikles hver påske, er i farezonen for ikke at kunne fortsætte. Ikke fordi der ikke er deltagere, som vil tage til Holstebro i påsken for at spille håndbold. Det vil de gerne, og det bidrager naturligvis til omsætning og markedsføring af byen, at der kommer så mange udøvere, ledere og forældre. Formanden for Holstebro Cup, Karsten Marcussen, har stået i spidsen for arrangementet i årevis, og han har i lige så mange år haft stor opbakning fra en række frivillige, der gør det af lyst og ikke fordi, de selv har børn eller anden personlig interesse i arrangementet. Selvfølgelig får de en personlig oplevelse ud af at være sammen med så mange glade mennesker, men man gør det også, fordi det er vigtigt for en by at have et stort arrangement som Holstebro Cup. Men formanden stopper, når denne udgave er klaret. Og han kan frygte, der er flere af de frivillige, der benytter lejligheden til det samme. Begrundelsen er, at det er blevet et bøvl med samarbejdet med kommunen, og formanden opfatter det som direkte benspænd, når det er særdeles vanskeligt at få praktiske ting til at gå op, og der ingen velvillighed er fra kommunens side. Det er fortrinsvis adgangen til skolerne, hvor der indkvarteres deltagere, der er problemet, og i modsætning til de kommunale skoler, så er der ingen problemer med professionskolerne, gymnasiet med videre. I samme avis beklager udvalgsformanden det, og nu skal tonen have en anden lyd. Det må vi så se, om den får. Men det kan jo ikke være rigtigt, at der skal en formands-afgang og en forsideartikel i det lokale dagblad til, før man opfatter alvoren hos kommunen. En kommune bør forkæle frivilliges initiativer og arbejdslyst, når det drejer sig om sådanne arrangementer, som helt klart er i kommunens store interesse, der bliver arrangeret. Det er ingen naturlov - slet ikke i dag, at der er frivillige, der vil gøre sådan et stort stykke uegennyttigt arbejde, så derfor kan det undre, at der skal så stort et brag til, før man vågner op og aflyser alle benspænd for at erstatte dem med skulderklap og "medvind på alle cykelstier". Hvis det altså sker...

Annonce