Annonce
Gear

Ny BMW 2-serie Gran Coupé skal jagte Mercedes CLA

Den nye BMW 2-serie Gran Coupé placerer sig størrelsesmæssigt i mellemklassen, men forvent priser i den mere eksklusive afdeling. Foto: BMW
BMW klar med en stilren og firedørs 2-serie Gran Coupé, der bygger på den forhjulstrukne nye 1-serie.

Der er dømt skarpe linjer og forhåbentligt ditto køreegenskaber, når den nye firedørs BMW 2-serie Gran Coupé lander herhjemme næste år til marts.

Den kompakte coupé-afrundede sedan, som bygger på samme forhjulstrukne platform som den netop lancerede 1-serie, kan nemlig bestykkes til både at være en stilig konkurrent til for eksempel de mindre motoriserede versioner af Mercedes CLA og en voldsom køremaskine i den største variant. Her strækker skalaen sig fra en 218i Gran Coupé med en trecylindret 1,5-liter benzinmotor på 140 hk og forhjulstræk til en til M235i xDrive Gran Coupé med en firecylindret 2,0-liters benzinmotor på 306 hk, firehjulstræk, M-bremser og -styling, Torsen-differentiale og ottetrins sportsautomatgear med launch control.

Hvis de erfaringer, vi har med den nye 1-serie, holder stik, er der lagt op til sjov i gaden i M235i xDrive, der klarer 0-100 kilometer i timen på helt ned til 4,8 sekunder med M-pakke og har en topfart, der er begrænset til 250 kilometer i timen.

Den tyske producent har dog noget i posen til dem, som stadig sværger til baghjulstræk, som vi blandt andet kender det fra 3-serien. Ifølge udenlandsk motorpresse får den gamle og baghjulstrukne udgående version af den todørs 2-serie lov til at forblive i programmet lidt endnu, mens fabrikken arbejder på en efterfølger, som også får baghjulstræk.

Annonce

Gran Coupéer fra BMW

BMW startede mærkets modelhistorie med de firedørs coupé-udgaver i 2012. Det skete med BMW 6-serie Gran Coupé og blev to år senere udvidet med BMW 4-serie Gran Coupé.

I september 2019 kom den nyeste 8-serie Gran Coupé på markedet, og nu er 2-serie Gran Coupé på banen.

Vises i Los Angeles

Alle modeller byder på speciel setup som den såkaldte ARB-teknologi, der er hentet fra elbilen i3, og som betyder, at der er mindre hjulspind og friktion.

Det skal give en mere kontrolleret og effektiv styring af bilen og forhindre understyring.

Full LED-forlygter er også standard i bilen. Udstyrsniveauerne hedder helt BMW-klassisk: Advantage, Sport Line, Luxury Line og M Sport.

Den nye model vises officielt på det kommende internationale motorshow i Los Angeles, der finder sted til november.

Der foreligger ikke oplysninger om dansk udstyr eller priser.

Interiøret er helt i premium-stil og er det samme som i 1-serien. Her med digitalt cockpit. Foto: BMW
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Gymnasium og Klimatorium

Byggeriet af Klimatorium i Lemvig foregår fortsat mest under jordhøjde. Men mens byggeriet vil rejse sig i løbet af de kommende måneder og blive et synligt tegn på, at Lemvig Kommune satser på, at klimaudfordringerne skal blive til et vækstpotentiale frem for et problem, så arbejdes der på tiltag, som skal samarbejde med Klimatorium. I lørdags kunne vi fortælle om det nyeste initiativ, som får forbindelse til Klimatorium. Lemvig Gymnasium vil lave en klima-linje, hvor Klimatorium er en samarbejdspartner. Det er det første gymnasium i landet, der sætter ord og handling bag, at klimaet er en vigtig del af den nære fremtids udfordringer. Det er et eksempel på det, Klimatorium gerne skal udvikle, nemlig ideer og projekter, som skal sætte Vestjylland på dagsordenen. Klimatorium har allerede givet omtale andre steder på kloden. På New Zealand vil man lave noget tilsvarende efter et besøg i Lemvig. Og vi har for eksempel her i bladet kunnet fortælle om en amerikansk klummeskriver, der opfordrede præsident Trump til at kigge mod Lemvig for netop at lave sådan et tiltag for at sætte gang i, at man også i USA får lavet problemerne med klimaet om til noget positivt. En betingelse for, at Klimatorium bliver en succes, er, at man skaffer sig samarbejdspartnere, som netop vil bruge bygningen i Lemvig som det sted, hvor man sammen med andre vil udvikle idéer - og det skulle gerne være til gavn for det lokale erhvervsliv, som kan være medspillere. Lakmusprøven er, om det lykkes at skaffe de partnere, der skal til, for at etape 2 kan bygges af private investorer, efter det er Lemvig Kommune og Lemvig Vand & Spildevand, der står for den første etape. At Lemvig Gymnasium har set muligheden for, at det er vestjyske studenter, der skal gå forrest med en studenterhue med klimabånd, er med til at styrke omtalen og interessen for Klimatorium, allerede inden byggeriet står klar. Efter sommerferien skulle 1. etape af det markante byggeri så være klar til at blive indviet, og så er det, vi med spænding venter på, om folkene bag kan melde ud, at nu er interessen så stor, at en privat investor kan lade håndværkerne fortsætte med at få hele projektet gjort færdigt.

Annonce