Erhverv

Nul pauser og kun 80 kroner i timen - fremtidens truck er førerløs

En førerløs el-stabler kan leases for, hvad der svarer til 80 kroner i timen. Det er 25-30 procent af udgiften til at købe en el-stabler og ansætte et menneske til at betjene den. Foto: Thomas Maxe
Den førerløse truck holder ingen pauser, er aldrig syg, og den kører ikke ind i noget. Og ”timelønnen” er kun 80 kroner – også om natten og i weekenden.

SKIVE: På årsplan bliver der solgt cirka 7500 nye løftemaskiner/trucks i Danmark.

Anslået 20 procent af dem løser så rutineprægede opgaver, at mennesket lige så godt kunne afløses af en maskine – og det er lige netop, hvad AGV Scandinavia er eksperter i at gøre.

Her har man valgt at fokusere på el-stableren, som er gaffeltruckens lillesøster, en palleløfter med el-motor, som suser rundt i produktionslokaler og lagre overalt – oftest med et menneske stående på en lille platform.

- Vi bruger Linde el-stablere, og så bygger vi dem om til at være førerløse, siger direktør Ricco Veile og viser rundt i værkstedet, som samtidig også er AGV Scandinavias eget lager og dermed også testbane for de nye AGV’er – Automated Guided Vehicles.

AGV Scandinavia

AGV er forkortelsen for ”Automated Guided Vehicle”. På dansk er ”førerløs truck” nok den mest udbredte betegnelse.

AGV Scandinavia har specialiseret sig i at ombygge ”manuelle” el-stablere til førerløse maskiner, som ved hjælp af laserscannere selv finder vej rundt mellem reolerne.

AGV i Skive har etableret et samarbejde med truck-leverandøren N. C. Nielsen i Spøttrup og robot- og automatiseringsspecialisten Bila i Nykøbing Mors.

Siden starten i februar 2017 er AGV Scandinavia vokset til 12 ansatte, og regnskabet viser allerede sorte tal på bundlinjen, hvor et mindre opstarts-underskud er vendt til knap en million kroner i overskud allerede i tredje regnskabsår.

Det koster i runde tal 300-400 kroner i timen at købe en manuel el-stabler og have en fastansat mand til at køre på den. En førerløs truck kan leases for 13-14.000 kroner i måneden, svarende til lidt over 80 kroner i timen, hvis den erstatter en fuldtidsansat, der kun arbejder i dagtimerne på hverdage.

Læs mere og se video på www.agvscandinavia.dk

Nemt at automatisere

Automatisering rider på en bølge, og takket være en rivende teknologisk udvikling, har det aldrig været nemmere at komme i gang.

- Førhen krævede førerløse trucks, at man skulle montere ledninger som guide i gulvet, lidt lige som en sporvogn, eller også skulle man montere spejle, så maskinen kunne bruge laser til at måle afstande og vinkler. Men i dag kommer vi bare ud med maskinen og kører en tur med den i ”teach mode” (”læringsmodus”, red.), og så foretager den selv en 3D-laserscanning af rummet og kortlægger vægge, reoler og så videre. Så trykker vi på ”create map”, og så tegner den selv et kort, og her kan vi med computermusen tegne de ruter ind, som den skal køre, forklarer Ricco Veile.

Laserscannerne sidder både foran og bagpå, på siden og i spidsen af gaflerne. Nogle modeller har også en scanner placeret højt oppe, så AGV’en kan køre med så stort gods, at et menneske ville være nødt til at bakke for at kunne se, hvor han kører.

Ingen Bilka-buler

Samtidig er det slut med at få skrabt malingen af væggene, hamret hul i garageporten - eller at få blå negle på tæerne. Ricco Veile demonstrerer sikkerheden og trasker frygtløst ud foran den førerløse truck, som øjeblikkeligt standser uden at ramme ham. Og uden at skælde ud.

- Den har en ”sikkerhedsboble” hele vejen rundt og ser både langt frem, mellemlangt og kort. Hvis den registrerer en forhindring længere fremme, sætter den farten ned, og hvis der ikke er fri bane, så standser den, forklarer Ricco Veile.

AGV’en kan lære ”færdselsregler”, så den ved, hvor og hvornår den skal vige, hvis der er andre selvkørende AGV’ere på en fabrik. Og står man lige og mangler en maskine til en alternativ opgave, kan automatikken slås fra, og så virker el-stableren som alle andre manuelle maskiner.

- Det her er den nemmest integrerbare automatiseringsløsning. Der skal ikke flyttes rundt på maskiner, installeres trykluft eller støbes fundament eller noget, siger Ricco Veile.

Og så er det et billigere alternativ end at gå all-in på lean, som ofte kræver ombygning af produktionshaller og investering i nye maskiner, hvis alle komponenter selv skal køre fra maskine til maskine. Det kan blive temmelig komplekst.

- Det er ikke altid, det fungerer, hvis man skal have fuldautomatisering. Det kan gå galt, hvis takt-tiden ikke passer, altså forstået sådan, at hvis du har to maskiner, som arbejder i forskellige hastigheder. Så skal der jo også tages fra i forskelligt tempo. AGV’en kan sagtens betjene flere maskiner – en af vores kunder har en AGV, som henter produkter fra 16 forskellige maskiner. Enten kommer den selv, når en føler registrerer, at der ligger noget og venter på den, eller også kalder operatøren på AGV’en ved at trykke på en knap, hvor han samtidig fortæller den, hvilken rute den skal køre, forklarer Ricco Veile.

Automatisering får som regel en positiv modtagelse i virksomhederne, fordi det fjerner de trivielle opgaver og typisk giver plads til mere afvekslende job, fortæller Ricco Veile, direktør for AGV Scandinavia. Foto: Thomas Maxe

Åbner for nye job

Det er ikke kun, fordi det er smart, at de 12 ansatte hos AGV Scandinavia i Skive har fået travlt. Der er penge i automatisering.

- En manuel løsning, hvor du køber en el-stabler og skal betale løn til en mand, som arbejder på fuld tid, koster 300-400 kroner i timen. Hos os kan man lease en AGV, som koster 80 kroner i timen – og hvis man arbejder på skæve tider eller kører i mere end ét skift, vil besparelsen være endnu større. Det er ikke ualmindeligt, at investeringen er tjent hjem, inden der er gået et år, siger Ricco Veile.

Det kunne lyde som alarmerende nyt for de ansatte på fabrikker og i lagerhaller. Men automatisering betyder ikke altid afskedigelser.

- Der er ikke ret mange, som drømmer om en arbejdsdag, hvor de ikke laver andet end at køre truck. Vi ser da også oftest, at medarbejderne bliver tilbudt andet og mere spændende arbejde, siger Ricco Veile.

Han erkender, at automatisering især rammer de ufaglærte, og han har da også rådet sine egne børn til at få sig en god uddannelse.

- Min datter læser til sygeplejerske, og min søn er ved at tage en uddannelse i finanssektoren. Begge dele skal der nok blive brug for – også i fremtiden, siger han.

AGV Scandinavia ombygger fabriksnye el-stablere til førerløse trucks. Virksomhedens eget lager i Skive er både klargøringsværksted og testbane. Foto: Thomas Maxe
0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv For abonnenter

Gråkjær henter stor ordre 'på hjemmebane'

Holstebro

Budgetgyser: Kæmpestor usikkerhed om kommunens økonomi

Struer For abonnenter

På visit i virkeligheden: Vi får fanget nogle børn tidligere og givet dem den hjælp, de har brug for, tidligere

Holstebro

UCH-elever viste deres skills frem

Vestjylland

Sociolancens dage er talte: Tilbuddet fortsætter året ud

Vinderup

Ønske til staten: Lav cykeltunnel ved ny cykelsti

Portræt For abonnenter

Dansemusen der fandt ud af, at hun hellere ville være bag scenen

Vinderup

Nye byggegrunde skal stå klar til sommer

112

Stjal fadølsanlæg og chokolade fra stadion

Annonce