Annonce
Struer

Bevilling på fem millioner kroner: Nu skal der skæres lunser af bureaukratiet og være mere tid til nærvær i ældreplejen

Da Struer-firmaet InCare Systems satte de første skærme op i plejeboligerne på Bøgelund i 2013, var det meningen, at både personalet og beboerne skulle bruge systemet. Nu er det ændret, så skærmene udelukkende bliver sat op som et redskab for personalet. Arkivfoto: Johan Gadegaard
Plejepersonalet skal have mere tid til den enkelte og mulighed for at skære store bidder af bureaukratiet.

Struer: Struer Kommune har fået en bevilling på 5.150.548 kroner fra Sundhedsstyrelsen, som skal gå til at styrke både omsorg og nærvær i den kommunale ældrepleje.

Mantraet er "personcentreret omsorg".

I stedet for at bruge tiden på unødvendige dokumentationskrav skal personalet bruge mere tid i direkte kontakt med den enkelte af beboerne på de kommunale plejehjem.

Medarbejderne skal tættere på den enkelte, så de får mere tid sammen, og der skal skabes rum til mere omsorg og nærvær til gavn for den enkelte borger.

Dette er det overordnede mål, som det bliver beskrevet i en beskrivelse af projektet, som er godkendt af social-, sundheds- og arbejdsmarkedsudvalget i Struer Kommune.

Annonce

Redskab for personalet

Pengene fra Sundhedsstyrelsen skal blandt andet bruges på en systematisk analyse af, hvordan personalet dokumenterer deres arbejde, og om der kan skæres bidder af i bureaukratiet, uden at det går ud over kvaliteten.


Vi sætter det hele op, så der kan skrives direkte ind i systemet ude hos den enkelte borger.

Søren Møller, direktør, InCare Systems A/S, Struer


Der skal mere fokus på den nødvendige dokumentation, og så skal det som udgangspunkt ske ude hos den enkelte.

Struer Kommune vil undgå, at personalet bruger mere tid med dokumentation på kontoret end de gør på den direkte kontakt med borgerne.

Dette vil blandt andet blive en mulighed med hjælp fra Struer-firmaet, InCare Systems, som allerede var involveret i et forsøg på Plejecenter Bøgelund i Struer i 2013, hvor målet var en mere direkte kontakt mellem de pårørende og personalet.

Desuden var det også meningen, at beboerne selv skulle bruge systemet.

- Dette er vi nu gået lidt væk fra. Nu er det et redskab for personalet, vi koncentrerer os om, så det bliver nemt for dem at udveksle informationer og nemt at bruge det og uden at skulle tilbage til kontoret. Vi sætter det hele op, så der kan skrives direkte ind i systemet ude hos den enkelte borger, forklarer direktøren for InCare Systems A/S, Søren Møller.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Struer

Skønt at gøre en forskel

Annonce