Annonce
Lemvig

Direktøren er helt elektrisk: Nu kommer batteritogene

Det er batteritog som dette fra firmaet Stadler, der kan komme til at køre på de lokale skinner fra 2025. Arkivfoto
VLTJ får lov til at indkøbe batteritog til hele strækningen - også på strækningen Holstebro-Skjern

Lemvig/Vestjylland: Regeringens udspil til infrastrukturplan "Danmark fremad - Infrastruktur 2035" vækker jubel hos privatbanen VLTJ. I planen skriver regeringen nemlig, at den vil indkøbe fire batteritog til Holstebro -Skjern, som en del af banens kommende udbud.
Og den melding har VLTJ blot ventet på, så allerede i dag fredag bliver der trykt på start-knappen.

- Vi annoncerer vores udbud i morgen, sagde banens direktør, Martha Vrist, torsdag

Banen har i forvejen planlagt indkøb af tre batteritog til strækningen Vemb-Thyborøn, men håbede samtidigt, at regeringen ville afsætte penge til indkøb af nye batteritog på strækningen Holstebro-Skjern. Det ønske gik i dag i opfyldelse, mens banens bestyrelse sad samlet og overværede regeringens pressemøde, hvor udspillet blev lagt frem.

- Så det var en rigtig glad bestyrelse, der gik hjem i dag, sagde Martha Vrist.

Det betyder, at banen nu sender i alt syv batteritog i udbud. Planen indebærer også, at der skal opføres nye ladestationer, hvor togene kan lade på blot 20 minutter. De skal formentligt opføres i Lemvig, Holstebro og Skjern for at dække kørslen. Ladestationerne bliver en del af det kommende udbud.

Flere togproducenter arbejder allerede med batteritog og er klar til at give bud på de togsæt, der skal bruges til Lemvig. Derfor forventer Martha Vrist at kunne have tilbud i hus hen over sommeren, som derefter skal behandles. Den endelige pris kendes formentligt først engang til efteråret.

- Derefter har vi sat rigtig god tid af til politisk behandling, da vi jo ikke kender prisen endnu, siger hun.

Frygten er naturligt nok, at togsættene bliver dyrere end ventet, hvilket i så fald kræver en politisk behandling og efterfølgende godkendelse. Hvis prisen holdes inden for budgettet, kan arbejdet blot sættes i gang.

Det betyder dog ikke, at batteritogene er lige om hjørnet. Togproducenterne har leveringstid og skal lægge VLTJ's ordre ind i deres produktionslinje. Derfor tager Martha Vrist de realistiske briller på, når hun giver sit bud på, hvornår batteritogene kommer til området.

- Jeg tror, det bliver i 2025.

Ikke desto mindre er det en glad direktør, der nu kan slå fast, at der kommer batteritog til området.

- Jeg har forsøgt at fortælle mange, at det nok skulle ske. Men det er først i dag, de begynder at tro på det, siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Dantrafo kom godt ud af 2020

Coronavirus

Vil du alligevel have AstraZeneca-stik? Regeringen vil se om droppet vaccine kan tilbydes danske borgere

Annonce