x
Annonce
Holstebro

Nu har de fået den endelige godkendelse: Lemvigbanen overtager togdriften

Batteridrevne tog vil være dyrere end de planlagte dieseldrevne tog. Et diesel-togsæt kan købes for omkring 50 millioner kroner, mens et elektrisk tog vil koste omkring 62 millioner kroner. Til gengæld er el-drift væsentligt billigere end dieseldrift. Pressefoto.
I første omgang betyder den nye operatør dog ikke de store forandringer for passagerne. Skinnerne er de samme, og det er togene også.

Holstebro: Om et år bliver det Midtjyske Jernbaner med hovedsæde i Lemvig, der overtager togdriften mellem Holstebro og Skjern.

Strækningen betjenes i dag af Arriva, men fra december næste år kommer der til at stå Midtjyske Jernbaner på togene, der skal transportere passagerne frem og tilbage langs vestkysten.

- Vi har lige fået det endelige ja til den plan, som vi har haft til godkendelse for driften, fortæller bestyrelsesformand Arne Lægaard.

Den eksakte dato for, hvornår togdriften kommer på lokale hænder, er endnu ikke helt bestemt:

- Foreløbig hedder datoen den 15. december 2020, fortæller Lægaard.

I første omgang betyder den nye operatør dog ikke de store forandringer for passagerne. Skinnerne er de samme, og det er togene også:

- Vi overtager tre af Arrivas tog, fortæller Lægaard.

Men på sigt håber Arne Lægaard, at man kan komme til at køre med batteridrevne tog på strækningen mellem Holstebro og Skjern.

Batteridrevne tog vil være dyrere end de planlagte dieseldrevne tog. Et diesel-togsæt kan købes for omkring 50 millioner kroner, mens et elektrisk tog vil koste omkring 62 millioner kroner. Til gengæld er el-drift væsentligt billigere end dieseldrift.

- Vi har et forsøg kørende, men her får vi hjælp fra Transportministeriet - skal der batteridrevne tog på strækningen mellem Holstebro og Skjern i fremtiden, så vil det nok også kræve en håndsrækning, fortæller Arne Lægaard.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vi må bede om godt vejr

Man må håbe, at det bliver godt vejr efter påske. Det vil i hvert tilfælde gøre opgaven lidt lettere for de kommunalt ansatte samt ledere på skoler og daginstitutioner, når de hen over påsken skal løse en på papiret stort set umulig opgave. De skal skaffe plads til børn i skoler og daginstitutioner, så der dels kan skabes plads nok mellem børnene, og så skal hygiejne-forholdene også være i top. Det vil være en udfordring på rigtig mange skoler og i rigtig mange dagtilbud at skaffe den fornødne plads til det, samtidigt med at det også skal fungere. Skoleklassen kan ikke være i ét klasselokale, og hvis alle forældre vælger at sige ja tak til at få børnene i daginstitution, så er her heller ikke kvadratmeter nok. Opfordringen fra statsministeren lød, at børnene skulle være så meget ude som muligt, og det må man da også håbe, det bliver vejr til i mange dage, da det vil gøre opgaven noget lettere for et presset personale at holde børnene på en rimelig afstand. Ingen ved i skrivende øjeblik hvor mange skoler og dagtilbud, der bliver klar onsdag. Der er meget, der skal på plads. Det vides heller ikke, om forældrene tager imod tilbudet. Ja, børnene skal jo i skole, men hvor mange børn bliver hjemme fra daginstitutionen, fordi forældrene er utrygge ved smittefaren? Mange forældre trænger til, at børnene kommer af sted, og mange børn vil også glæde sig. Men usikkerheden er der jo, om det er en klog beslutning eller ej at sende børnene hjemmefra. Ingen ved det. Det må tiden vise. Vi er på ukendt grund. Regeringen tør ikke længere holde samfundet i et jerngreb på grund af de økonomiske konsekvenser. Eksperterne siger, det her er den klogeste måde at åbne op på. Vi andre må bede til, de har ret. I det her ligger en kalkuleret risiko, da man gerne ser, at en hel del flere faktisk bliver smittet - men i et tempo, hvor sundhedsvæsnet kan følge med. Lukker vi fortsat helt ned, vil det trække epidemien rigtigt langt ud, og mange vil være i fare igen, når bølge to forventes at komme til efteråret. Nej, det er ikke let at træffe en klog beslutning, og en forkert kan give os et nyt Italien eller Spanien. Beslutninger skal tages nu. Næste år ved vi, om det var klogt eller ej.

Annonce