Annonce
Kultur

Nostalgifestivals største problem er aldrig interessen...

Når Nostalgifestivalen den 10. august spiller, håber formanden på lignende takter fra vejret. Arkivfoto: Morten Pedersen
...det er derimod interessen for at gå til festival og få våde sko. Der kommer 2500 publikummer, og vejret afgør så, hvor mange der kommer ud over det, siger formand.

Holstebro: - Det går ligesom, det altid gør.

Findes der en mere passende kommentar til en Nostalgifestivalen?

Det er nu engang situationen for "Vestjyllands Smukkeste Nostalgi Festival".

- Det ser fornuftigt ud. Billetsalget går stille og roligt. Det ligner de foregående år, konkluderer Poul Hornshøj, der er formand for Kulturperlen.

Lars Lilholt og The Drifters er blandt navnene på plakaten til festivalen, der over 12 timer afvikles den 10. august.

Annonce

Som det plejer?

Men indebærer det så, at alt går, som det plejer?

- Vi er der, hvor vi skal være for at det kan køre rundt. Skal jeg komme med et tal, så tror jeg, der kommer 2500 publikummer - og opefter, vurderer Poul Hornshøj.

"Opefter" afhænger nemlig af en noget nær altafgørende faktor for et udendørsarrangement; vejret.

Som eksempel nævner formanden den seneste Onsdagskoncert, hvor Rock Revival, Stig og Vennerne samt optimalt vejr sørgede for tilskuerrekord med omkring 3000 betalende gæster.

- I sidste ende er vejret bare - næsten uanset hvad vi gør - det afgørende, der bestemmer præcist, hvor mange mennesker der kommer. Men jeg er overbevist om, at det nok skal blive godt, lyder det optimistisk fra Poul Hornshøj.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Struer For abonnenter

SSP om ny indsats: - Man er så provokerende i sin adfærd, at det er fuldstændig ligegyldigt, om det er politiet, der kommer, eller ej

Leder For abonnenter

Prisen for teknologivirksomhedernes indtog

Jysk Fynske Medier, som også står bag udgivelsen af denne avis, offentliggør i dag, at koncernen lukker ugeavisen "Vinderup Avis". Lukningen sker som en direkte konsekvens af et faldende annoncemarked, som i flere år været med til at underminere grundlaget for at drive lokal, annoncefinansieret avis. Det er rigtig ærgerligt for lokalsamfundet, når der ikke længere er plads til avisen. Ligesom det er ærgerligt, når isenkræmmeren, bageren eller posthuset lukker på grund af for lav omsætning. Der er ikke noget positivt at sige om lukningen af avisen, som har sine rødder langt tilbage i 1900-tallet. Men for avislæsere og vogtere af det lokale demokrati og den lokale sammenhængskraft er Vinderup heldigvis stadig godt hjulpet. Vinderup ligger lige i smørhullet, hvor to medievirksomheder fortsat driver deres aviser. Dagbladet Holstebro udkommer selvsagt i området, ligesom Skive Folkeblad også interesserer sig for den del af Holstebro Kommune. Desuden kommer de to store ugeaviser Holstebro Onsdag og Skive Folkeblads "Midt på ugen" i området. Så vi kan godt pakke det værste sortsyn på nærdemokratiets vegne lidt til side. Men udviklingen vidner om, at der er sket et skred. Når annonceomsætningen flytter til det digitale område, flytter langt størstedelen desværre også ud af landet. I 2018 stod Google og Facebook alene for 61 procent af den digitale, danske annonceomsætning. Og modsat omsætningen i danske medievirksomheder, bruger Google og Facebook ikke deres penge til at skabe indhold, som styrker demokrati og sammenhængskraft i lokalområdet. Derfor har vi set en massiv konsolidering på ugeavismarkedet gennem flere år. I større byer, hvor der før var flere selvstændige aviser, er der kun en tilbage, og de mindste har det svært. Vinderup Avis udkommer for sidste gang om en uge, men Vinderup er stadig en vigtig del af Holstebro Kommune og en helt selvfølgelig del af dette dagblads dækningsområde.

Annonce