Annonce
Rejser

Norwegian ændrer bagageregler

Norwegian understreger, at det er vigtigt, at kunder, som har bestilt plads til ekstra håndbagage, eller som har håndbagage inkluderet i billetten, går om bord tidligt for at sikre plads til bagage på hylden over sæderne. Foto: Mattes/Wikimedia Commons

Alle flyrejsende har bemærket, hvordan passagererne kæmper om pladsen til håndbagage i bagagehylderne. Der er ikke plads nok, og det er baggrunden for, at Norwegian har indført nye regler for håndbagage.

Rejser man på billigste billettype, kan man gratis medbringe en lille taske, som skal kunne ligge under sædet foran. Vil man også have en lille kabinekuffert med, skal man betale for det eller vælge en anden billettype. Prisen er 50 kroner på indenrigsflyvninger og flyvninger i Skandinavien, 70 kroner på ture i Europa og til Mellemøsten og Nordafrika og 90 kroner på interkontinentale flyvninger.

- Det er en almindelig misforståelse, at der er plads til alles kabinekufferter om bord, men de fleste af vores fly har plads til 186 passagerer og kun cirka 80 små kabinekufferter i bagagehylderne. Derfor er det vigtigt, at vi har gode regler på plads, sådan at vi undgår at bruge tid på at omorganisere håndbagage om bord og flytte håndbagage til lastrummet, hvilket kan skabe frustrationer og let føre til forsinkelser, siger Cecilie Nybø Carlsen, chef for produktudvikling i Norwegian.

De nye regler indebærer også, at indtjekket bagage i fremtiden må veje 23 kilo mod tidligere 20, og at passagerer med fleksibel billet kan medbringe 15 kilo håndbagage i stedet for tidligere 10 kilo. /thor

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce