Holstebro

Nordvestjyderne om ændrede sommerferieplaner: - Hvis vejret holder, er Danmark slet ikke så ringe

Vox Pop / fotocollage
Det er begrænset, hvor meget man kan bevæge sig uden for de danske grænser i sommerferien. For nogle betyder det ødelagte ferieplaner, mens andre må kæmpe om pladserne på de danske campingpladser.
Annonce

Holstebro: Vi har spurgt 12 personer om, hvilken indflydelse coronavirussen har på deres sommerferieplaner.

Toke Strandby, 33 år, professionel danser

Toke Strandby

- Jeg skulle have været på en stor turné som danser, men det hele er blevet aflyst. Så jeg holder min sommerferie i Holstebro, hvor jeg er fra, og det bliver noget mere stille og roligt, kan man sige. Men det bliver rigtigt dejligt med en ferie i Danmark. Det er længe siden, jeg har prøvet det.

Kirsten Nørgård, 61 år, ansat hos Nielsen’s

Kirsten Nørgård

- Min mand og jeg skulle have været til Østrig for at vandre i bjergene, og det kommer vi ikke. Men vi tager det meget stille og roligt, vores ferie er det mindste problem i det her. Måske tager vi til Nordtyskland med vores cykler i stedet for. Hvis vejret er godt herhjemme, er det jo også rigtig dejligt at være her.

Jeanette Christensen, 42 år, ansat hos Alpha Travel

Jeanette Christensen

- Det har hele tiden været vores plan at holde ferien i Danmark. Vi har et sommerhus og et mindre barn, og så er det bare dejligt at være i Danmark. Jeg kan også godt forstå, at der er lukket ned for rejser til nogle steder, men jeg synes måske ikke, at det behøvede at være så omfattende.

Mark Jensen, 30 år, lager- og logistikoperatør

Mark Jensen

- Vi har lige fået en lille nyfødt, så vores plan har hele tiden været, at vi skulle på camping i Danmark, og det har vi booket noget tid inden corona. Så coronaen har ikke påvirket vores sommerferieplaner, men jeg har da ondt af dem, der skulle have været afsted. Men det har været dejligt for os, at vi ikke skulle tænke på det.

Anja Sørensen, 43 år, pædagog og Mathilde Sørensen, 17 år, HF-studerende

Anja Sørensen

- Vi har et sommerhus, og hvis vejret bliver godt, så er det jo slet ikke så ringe at være i Danmark, og tre uger ved Vesterhavet kan blive rigtig dejligt. Vi havde dog også snakket om at tage til udlandet, men det blev jo så skudt ned helt ad sig selv, og det er fint nok. Vi kommer til at bruge vore penge på oplevelser herhjemme i stedet for.

Tom Lovmand, 68 år, pensionist

Tom Lovmand

- Jeg plejer at tage sydpå om sommeren. Enten til Cypern eller Grækenland. Men i år må det blive Danmark, og det er helt fint. Vi tager til Bornholm og Sjælland i stedet for, så får vi også lagt nogle penge i Danmark. Vi kan jo så bare krydse fingre for, at vejret bliver tåleligt. Det behøver ikke være som på Cypern, men vi håber på godt vejr.

Anne Nygaard, 30 år, kontorassistent

Anne Nygaard

- Vi har to børn, hvor den ene er knap et år. Jeg kunne godt unde andre at tage på ferie, men for os betyder det ingenting, at vi ikke kan rejse ud, for det ville vi ikke have gjort alligevel. Vi holder badefest i haven, når vejret tillader det, og så skal vi rundt og besøge lidt familie.

Helle Rønnow, 62 år, distriktssygeplejerske

Helle Rønnow

- Jeg skal ikke ud at rejse, og det var heller ikke på tale inden corona. Vi bor på landet og kan nyde en hjemmeferie der. Og jeg synes faktisk, at det er helt fint, at man ikke kan tage ud og rejse. Generelt mener jeg, at vi gerne måtte rejse lidt mindre, end mange gør i dag.

Allan Cloos, 45 år, it-konsulent

Allan Cloos

- Vi plejer at være i Italien, men i år havde vi faktisk planlagt at være herhjemme, og det er jo heldigt nok, når det nu skal være. Så vi tager blandt andet en uge til København, og jeg synes egentlig, at vi har lagt nogle rigtig gode planer, og det er da kun godt, at vi kan lægge vores penge i Danmark.

Kaj Andersen, 54 år, ledig

Kaj Andersen

- Jeg var faktisk på en klimavenlig rejse til Finland, da coronaen kom. Jeg havde taget toget derop og nåede lige at være der i en enkelt dag, inden Mette Frederiksen kaldte alle tilbage til Danmark. Og jeg havde tænkt på at udvide min tur ved at tage toget sydpå, men det kommer ikke på tale nu. Måske tager jeg til Tyskland i stedet for.

Lene Kirkegaard, 55 år, pædagog

Lene Kirkegaard

- Jeg var midt i en jordomrejse, da alt det her skete, og jeg måtte tage hjem fra Thailand. Så min sommerferie bliver da noget anderledes, for jeg skulle først være kommet hjem midt i juni. Nu er det tilbage på arbejde, og så kan det være, at turen bliver genoptaget på et tidspunkt. I sommerferien står den måske på en cykelferie i stedet for, og selvom det ikke lige er en jordomrejse, vil det stadig være rigtig dejligt.

Klaus Frøslev, 38 år, pædagog

Klaus Frøslev

- Vores sommerferieplan var at tage til Tyskland, og det kan vi jo stadig gøre. Så det har ikke ændret sig, men vi har skyndt os at bestille noget, da vi tænker, at flere nok vil til Tyskland på ferie. Vi har holdt vejret lidt i forhold til, om man måtte tage til Tyskland, men jeg tror også, at vi hele tiden har tænkt, at det nok skulle blive muligt. Vi havde også overvejet Italien, og det er jo heldigt nok, at vi ikke står med en booking der.