Holstebro

Nordvestjyder får færre direkte tog

Alt tyder på, at det bliver mere besværligt at køre med tog fra Nordvestjylland til Fyn og Sjælland. Arkivfoto
Det bliver hverken hurtigere eller nemmere at køre med tog til hovedstaden. Men Venstre og Socialdemokraterne skændes om, hvem der er skurken i det spil.

Nordvestjylland: For nordvestjyder, der ikke har egen bil, kan det blive en del mere bøvlet at komme til København og tilbage igen.

De direkte togforbindelser fra Nordvestjylland til Fyn og Sjælland vil med stor sandsynlighed blive færre, hvis regeringen og Dansk Folkeparti beslutter sig for at lave Billundbanen, fremgår det af et skriftligt svar fra transportministeren til Folketingets transportudvalg. ”For at undgå at forsinkelser fra landstrafikken forplanter sig til trafikken mod Billund og Herning (og omvendt), vil det sandsynligvis være nødvendigt at adskille togtrafikken Vejle-Herning-Struer helt fra landstrafikken, så rejser til og fra for eksempel Odense og København altid vil indebære togskift i Vejle,” står der blandt andet.

En "katastrofe", siger borgmestrene i både Holstebro og Struer.

- Jeg er helt med på, at vi først og fremmest bruger bilen i vores del af landet, men der altså også mange, der tager toget, og hvis det bliver for besværligt at komme til en landsdel, så kan det på sigt få betydning for folks lyst til at bosætte sig, ligesom det kan få betydning for unge under uddannelse, som gerne vil blive boende i landsdelen. Det er forkert, at fratage en hel befolkningsgruppe muligheden for direkte transport, fordi der er nogen, der skal transporteres til Billund Lufthavn, siger Holstebros borgmester H.C. Østerby (S).

Også Annette Lind (S) langer ud efter regeringen og DF:

- Det her betyder, at der ikke er nogen direkte tog fra Nordvestjylland, og konsekvensen er, at folk kommer til at køre i bil fremadrettet, for de ikke gider et togskifte og længere ventetider. Hvis et tog bliver fem til ti minutter forsinket, så skal man jo sidde og vente i 55 minutter, siger Annette Lind.

Billund-banen var jo også en del af Togfonden, som Socialdemokratiet var en del af. Hvorfor er du først blevet modstander af Billundbanen nu?

- Ét er, hvad partiet gør. Jeg har personligt hele tiden presset på og stillet spørgsmålstegn til det, og der er også den forskel, at da vi lavede togaftalen, så var der 12 direkte tog - det blev kortet ned til fire - og nu står der nul, siger Annette Lind.

Det er deres egen skyld

Venstres Thomas Danielsen afviser kritikken som fejlagtigt.

- Billundbanen kommer ikke til at gøre nogen forskel på antallet af direkte tog. Det, vi har drøftet politisk, er ikke, at passagerer, der kører på hovedstrækningen fra Struer til København skal stå af, men tværtimod at det er de passagerer, der skal til Billund, som skal skifte i Fredericia. Men man kan jo stille spørgsmålet på en måde, så det fremstår som et scenarie, siger Thomas Danielsen.

Han peger på, at det er de røde partier i Folketinget, der har gjort nordvestjyderne til taberne i det her spil, fordi de med deres togfond ikke peger på finansiering til elektrificering af strækningen mellem Vejle og Struer.

- Det betyder, at der ikke kan køre direkte tog fra København til Struer, og det er det, som udfordrer os i første omgang og desværre kan komme til at betyde, at der skal skiftes i Fredericia, siger Thomas Danielsen.

0/0
Annonce
Holstebro For abonnenter

Historisk feriehus til salg: Fabrikant Færchs fristed skal have nye ejere

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Det er nu overarmene skal bygges, hvis man vil følge med

Ulfborg/Vemb For abonnenter

Fru Pedersen vandt: - Jeg bruger fire timer hver anden dag - bare på at vande krukker

Ulfborg/Vemb

Travlhed i pensionaterne: Må dagligt sige nej til hundeejerne

Navne

Krimiforfatter: Det er lidt som at være gift med Nora, men utro med Signe

Holstebro

Buch om mangelfulde kræftundersøgelser: Det er pinligt, vi er ikke blevet inddraget, og det bør laves om

Kultur

Venø Festival: - Vi nærmer os udsolgt

112

Truede dørmand med at skære ham i stykker

Annonce