Annonce
Lemvig

Niras nu også en del af Klimatorium

Niras samarbejder i forvejen med Lemvig Vand- og Spildevand omkring et projekt om at rense vandfilte på vandværket i Engbjerg. Arkivfoto
Rådgivnings-virksomhed har meldt sig under fanerne hos Klimatorium

Lemvig: Rådgivningsvirksomheden Niras er nu blevet den nyeste samarbejdspartner med Klimatorium.

- Vi har været med, fra de første tanker blev udtænkt om Klimatorium, og derfor var det oplagt at fortsætte samarbejdet i Klimatorium, siger Tom Heron, direktør for Vand og Miljø i NIRAS.

- De klimamæssige udfordringer kræver, at vi samarbejder på tværs af fag, interesser og landegrænser for at finde de bedste løsninger. Og det er netop ånden i Klimatorium, som er en unik platform for samarbejde og synergi. Som en del af Klimatorium kan vi bidrage til at udvikle fremtidens klimaløsninger, og derfor er det interessant for os at være med, siger han.

Siden 2015 har NIRAS været med til at konceptudvikle Klimatorium, hvor iværksætterkulturen og evnen til at tage klimaudfordringer op og vende dem til udvikling bliver Klimatoriums dna.

- Noget af det, de kan i Klimatorium, er at arbejde ud fra en tilgang, hvor civilsamfundet spiller en særlig rolle i udviklingsprojekterne. Eksempler er en klimalinje i gymnasiet og lokale kræfter, der bidrager direkte i projekterne, fortæller Anja Wejs, rådgiver i NIRAS.

NIRAS arbejder på et af Klimatoriums kerneinnovationsprojekter - "Geofysik i filtre". Projektet søger at finde det mest optimale tidspunkt at rense sandfiltre på i forbindelse med drikkevandsrensning. Dermed spares store mængder vand og indirekte energi og CO2. Projektet er støttet af VUDP - Vandsektorens Udviklings- og Demonstrationsprogram.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vi skal kunne stole på kontrolrapporterne

Der er ret stor sikkerhed for, at man ikke bliver syg af at spise danske fødevarer - eller fødevarer solgt i Danmark. Det skyldes blandt andet en ret finmasket fødevarekontrol, som er til for at sikre forbrugerne mod dårlige, ulovlige og skadelige fødevarer. Kontrollen finder sted i alle led, og resultaterne offentliggøres på fødevarestyrelsens hjemmeside, hvor alle kan læse med. Mest kendt for forbrugerne er nok smiley-ordningen, som ved indgangen til butikker og restauranter fortæller, om der er styr på alt fra rengøring, til egenkontrol og papirarbejdet. Men også rapporterne fra produktionsleddet findes på nettet. Det er en fin sikkerhed for forbrugerne, men det er samtidig en velfungerende, moderne udgave af gabestokken for dem, der træder ved siden af. Derfor er det altafgørende, at vi kan stole på det, der står i Fødevarestyrelsens rapporter. Før jul - lige mens de fleste af landets husstande havde en and på indkøbssedlen - kom en rapport fra kontrolbesøget hos Dan Duck i Struer frem. Den fortalte blandt andet om massive problemer med medarbejdernes håndhygiejne. En sand bombe under virksomhedens julesalg. Problemet var blot, at rapporten indeholdt fejl på det område. Fejlen endte i medierne, og det har uvægerligt påvirket salget. Medierne havde ganske forståelig tillid til fødevarestyrelsen, præcis som forbrugerne har. Dan Duck er netop nu ved at regne på, hvad den fejlagtige rapport har kostet og forventer at lægge sag an mod Fødevarestyrelsen for de millioner, virksomheden er gået glip af. Sagen er på alle måder uheldig, og den viser bagsiden af medaljen ved et ellers velfungerende system baseret på stor tillid fra befolkningen. Vi vil have sunde og hygiejniske fødevare produceret under ordentlige forhold. Og med de offentlige kontrolrapporter har vi mulighed for at fravælge dem, vi ikke stoler på. Det er rigtig godt. Men rapporterne har en kæmpe magt, og selv myndigheder laver fejl. Men den store magt, som kontrolrapporterne har, gør det tæt på utilgiveligt at fejle.

Annonce