Annonce
Debat

Nej tak til 2+1 landevej

Foto: Morten Stricker

Læserbrev: Der er altid en konflikt mellem de, der vil køre hurtigt, og dem, der ikke har travlt. På den ene side firmabiler med logo, fartglade mennesker i store personbiler, og enkelte desperados i biler, der er hører til i den folkelige ende. På den langsomme side dem, der lokalt skal have ordnet et indkøb, et besøg, har en mindre bil, er pensionister, kører traktor eller lastbil. Eller bare har god tid.

Holstebro-Struer landevej havde en rimeligt rolig afvikling, da vi alle måtte køre 80. Man kunne sætte fartpiloten på 86, som i Golfen giver 80 på landevejen og passer med lastbilernes hastighed.

Så fik vi strækninger, hvor der må køres 90. Det frembragte en overhalingskultur, der er ubehagelig og farlig. For at overhale køres der tæt før 90 kilometer strækningerne. Ser man i bakspejlet, er der et billede af bilister, der konstant trækker ud mod midten for at udnytte det mindste hul, og når det opstår, hamres der til og afsluttes gerne med to hjul på den forkerte side af fuldt optrukken. Det absurde er, at de her mennesker som regel får annulleret deres tidsbesparelse, når vi senere holder ved siden af hinanden i krydset ved Holstebro eller rundkørslen i Struer.

Annonce


Ser man i bakspejlet, er der et billede af bilister, der konstant trækker ud mod midten for at udnytte det mindste hul, og når det opstår, hamres der til og afsluttes gerne med to hjul på den forkerte side af fuldt optrukken.


Efter 14 dages kørsel i Skoda Citigo er det gået op for mig, hvor galt det kan gå. Citigoen har en behagelig kørsel ved 80 på speedometret, hvilket kan omsættes til 75 kilometer på vejen. To gange har jeg måtte blinke med bremselysene for biler, der kørte mindre end fem meter fra Citigoen. Der overhales gerne fra tredje position. Skulle det blive muligt at køre 100 km/t vil nogle køre med 110 på speedometret + lidt ekstra, da politiet trækker lidt fra. Det er en stor forskel mellem de langsomme og hurtige. Det bliver voldsomt. Det er uforsvarligt, når den ønskede tidbesparelse annulleres i begge ender af vejen.

Når man oven i købet skal afspærre og omlægge veje, bliver det til besvær og tidsspilde for mennesker og virksomheder, der har brug for at krydse af landevejen.

Motorvejen har løst tidsspildet omkring Holstebro. Brug kræfterne på at få lukket hullet ved Herning.

Indse at vejen mellem Holstebro og Struer er ved at blive mere byvej end landevej. Den skal være en tryg forbindelse for alle. Den skal være med til at vedligeholde og udbygge de bysamfund, der er mellem byerne.

Struer har større problemer end landevejen. Et af dem er landets længste liggetider på boliger.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Holstebro

Udvider kapacitet: To testcentre bliver til tre på mandag

Annonce