Annonce
Erhverv

Når kun det bedste er grønt nok

Kim Axelsen fra PA Savværk Korinth på Fyn er begyndt at skifte ud i bestyrelsen bag virksomheden, som har været den samme i lang tid og bestod udelukkende af personer, han enten har kendt i lang tid eller fået anbefalet. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
PA Savværk Korinth på Fyn og Wiking Gulve i Nordvestjylland får, før februar er omme, certifikationen Cradle-to-Cradle. - Vi vidste jo godt, at vi er grønne, men nu har vi også beviset på, at vi skiller os ud fra konkurrenterne, siger direktør Kim Axelsen.

FAABORG/SKIVE: For Kim Axelsen har bæredygtighed altid været en vigtig del af at drive forretning. Nærmere bestemt PA Savværk Korinth mellem Faaborg og Kværndrup.

Han overtog savværket efter sin far, Per Axelsen, i 2006. På det tidspunkt havde den sydfynske virksomhed været i familiens eje gennem 27 år og leveret træ til danskerne helt tilbage fra 1885.

- Savværkets historie går 135 år tilbage og har altid arbejdet med sporbarhed, kun købt træ fra kendte skove og så videre. Vi benytter 100 procent vindstrøm til anlægget, og vi har vores eget opvarmningssystem, hvor vi laver spildproduktet fra produktionen om til varme, men i 2020 går vi skridtet fuldt ud og bliver 100 procent CO2-neutrale, forklarer Kim Axelsen, som udover PA Savværk Korinth også er medejer af Wiking Gulve i Roslev ved Skive.

Der har været tale om en løbende investering i maskinparken. Fra fossile brædsler til bæredygtig strøm. Dog er der endnu to dieseldrevne maskiner tilbage, som det endnu ikke har været muligt at skifte ud.

- Men her køber vi så aflad for den CO2, som vi slipper ud, siger Kim Axelsen.

Annonce

Cradle to Cradle

Cradle to Cradle Certified™ er en internationalt anerkendt, tredjepartsverificeret produktcertificering.

En Cradle to Cradle certificering giver internationale konkurrencefordele, fordi virksomheden kan dokumentere, at den

  • arbejder seriøst med cirkulær økonomi og genanvendelse
  • bruger de sundeste materialer, der kan tåle at gå i kredsløb
  • går over til vedvarende energi
  • konstant forbedrer produkterne
  • tager ansvar for mennesker og miljø

Kilde: vuggetilvugge.dk

De grønneste grønne

Inden for den kommende måned får Kim Axelsen også papir på, hvor langt PA Savværk Korinth er nået i den bæredygtige retning. Senest 29. februar lander beviset på, at savværket har opnået den internationale og anerkendte produktcertificering Cradle-to-Cradle (vugge til vugge, red.).

- Processen har taget otte måneder. Ikke fordi vi har skulle lave en masse om, for vi vidste, at vi gjorde de rigtige ting. Den store udfordring har i stedet været at beskrive det. Nu er vi dog så tæt på, at vi godt tør fortælle om det, og vi glæder os til at præsentere det på messen Byggeri'20 i Fredericia i marts, forklarer Kim Axelsen og fortsætter:

- Det paradoksale er, at vi hele tiden har set os selv som de grønneste grønne. Vi arbejder med en grøn råvarer, hentet i danske skove, og vores gulve har en lang levetid, men mange af vores konkurrenter er jo også FSC-certificerede og kan dokumentere, at træet kommer fra bæredygtig skovdrift. Derfor er vi gået efter den sværeste af alle certificeringer, og det er Cradle-to-Cradle, som kommer 360 grader rundt om hele virksomheden både på materialer og produktion, herunder indkøb af varer, så underleverdøren også er grøn, og social bæredygtighed som at tage personer fra kanten af arbejdsmarkedet ind i virksomheden.

Den nye certificering kommer til at gælde begge virksomheder - PA Savværk Korinth og Wiking Gulve.

Grøn profil betaler sig

Kim Axelsen fornemmer, at markedet også er klar til at honorere den grønne profil:

- Både pensionsselskaber og bygherrer i byggeriet begynder at stille højere krav, og hvor det tidligere måske var økonomien, der vandt alene, så er villigheden til at betale lidt mere til stede nu.

PA Savværk Korinth beskæftiger godt 40 medarbejdere, som først og fremmest leverer emner til den danske møbelindustri og producerer 50.000 kvadratmeter massive plankegulve om året, mens der er 30 ansatte på Wiking Gulve i Roslev, der er den eneste tilbageværende producent af lamelgulve i Danmark. Her rækker den årlige produktion til 150.000 kvadratmeter gulv.

Kim Axelsen købte sig ind i Wiking Gulve i 2012 og har i dag størstedelen af ejerskabet i søstervirksomheden. Efter en turnaround har gulvfirmaet givet overskud i de seneste fem år og nåede 2,3 mio. kroner før skat per april 2019.

Også PA Savværk Korinth er i god, grøn gænge og kom ud med et resultat før skat på 3,7 mio. kroner før skat i sit seneste årsregnskab.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce