Annonce
Holstebro

Når de unge overtager kampagne-tøjlerne: - Alle turisterne døde af corona, undtagen Ib og Asger de brugte sprit og masker

Ja, nogle af plakaterne er halvsjofle - men de unge er vilde med dem - og når de er det, kan de regulere adfærd. Foto: Morten Stricker
Sundhedsstyrelsens corona-råd ville tage anderledes form, hvis gymnasieelever blev sat i spidsen for kampagnen.
Annonce

Holstebro: En hånd med sæbebobler. En hånd på en klud. Et menneske med en venstre arm oppe foran ansigtet…

Glem piktogramformen og den myndighedsblå farve.

Hvis du vil have de unges udelte opmærksomhed og en adfærdsændring, der kan jage corona-virussen lang pokker i vold, så skal der helt anderledes knald på farver, ord og humor.

”Er din pik over snit - så husk at sprit?”, lokker en velskåren brunette med bare skuldre med så meget appeal, at ingen går forbi automaten uden at spritte hænder.

”Alle turisterne er døde af corona undtagen Ib og Asger - de brugte sprit og masker”, vælter galgenhumoren ud af den næste plakat, der passeres på gangen. Så fanger øjet en venligt udseende bedstemor - og en kærlig påmindelse: ”Hvis du vil se bedste - så lad vær’ med at feste”.

Annonce

Total kommunikationsmæthed

Alle plakaterne på handelsgymnasiet i Holstebro er lavet af eleverne selv. De skulle prøve kræfter med ”nudging” - altså regulere jævnaldrendes adfærd uden at virke belærende. Få dem til at spritte hænder og holde afstand.

Her er en af de sødere af slagsen, med en sød, ældre dame. Foto: Morten Stricker

- Jeg synes, vi var blevet blinde over for alle de officielle direktiver, der kommer ud på både tv og papir. Kommunikationsmætheden var ved at være total, og det gjaldt også mig selv, siger underviser Mette Qvist, der fik katapulteret debatten ved at hænge plakater op på toilet-spejlene - til stor irritation for pigerne, som går derud for at lægge makeup og pludselig ikke kunne se andet end skriften på væggen: Husk at vaske hænder og spritte.

- Opgaven var at lave en direkte kommunikation, der med nålestiks præcision rammer en adfærd hos eleverne, og som dermed gerne skulle resultere i adfærdsændringer. Det er der så kommet sådan nogle halvperverse plakater ud af, som nok ikke lige er noget for bedstemor, men som de unge er helt vilde med - og det er der kommet nogle gode diskussioner ud af, siger Mette Qvist, der har kunnet inddrage flere fag i projektet – både dansk, psykologi og afsætning.

HHX-eleverne har både lavet apps, plakater, event og videoer. Vinderklassen blev 2.D med en video, hvor klassen stilles alle de spørgsmål, som trænger sig på efter trekvart år med pandemi-restriktioner i Danmark: Er eleverne blevet testet, har de været i isolation, har de brudt forsamlingsforbuddet, savner de hverdagen, har de haft problemer med den virtuelle undervisning og har de mistet familiemedlemmer – det har to af pigerne fra 2.D.

Videoen har fået 280 likes.

Anden- og tredjepladsen gik til henholdsvis 1.A med vittighedsplakaten om Ib og Asger, som har fået 187 likes, og til 3.B, som har lavet fysiske fodspor med små tekster på gulvet hen til spritautomaten, en kommunikationsløsning, som fik 75 likes.

Annonce
Struer

Her kan du se, hvor galt det kan gå

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce