Annonce
Kultur

Museet liner op til Tracks

"Den lille hornugle"-værket kan ses ved indgangen til Struer Museum. Foto: Johan Gadegaard
Struer Museum har ikke mindre end tre værker som en del af Struer Tracks. To af dem skal blive på museet efter festivalen, og de kan alle opleves fra på lørdag.

Struer: Struer Tracks er ved at være over byen, og det kommer også til museet. I år er Struer Museum en del mere involveret i Struer Tracks end da lydfestivalen sidst var her i 2017 - hele tre værker, to permanente og et specifikt til lydfestivalen, vil være at finde på Struer Museum fra på lørdag.

Det første er et af de permanente. En resonansoplevelse til Lyduniverset lavet af lyddesigner Asger Bruun Hansen.

- Vi ville gerne favne lidt bredere i Lyduniverset, end vi gør, siger Jesper Bækgaard, leder af Struer Museum.

Det var Jesper Bækgaard selv, der fandt på idéen til en resonansoplevelse, hvor gæsterne selv kan ændre klangen og høre, hvordan lydene resonerer, mens Asger Bruun Hansen har videreudviklet idéen og gjort det til virkelighed over de sidste fire-fem måneder.

Meningen er, at den skal invitere til, at man leger med lyden og bliver opmærksom på lyden.

Asger Bruun Hansen, lyddesigner

Klogere og nysgerrige

Helt lavpraktisk er der tale om en kasse med seks højttalere i. Hver højttaler har en lydinstallation, der er indspillet af Asger Bruun Hansen, og ovenpå højttalerne kan man sætte forskelligt formede rør lavet af forskellige materialer, så lyden ændrer sig alt efter, hvilket rør der kommer over den. Samtidig kan man bevæge lyden fra højttalerne op eller ned og gøre tonerne lysere eller mørkere.

- På den måde kan man selv skabe musik, forklarer Asger Bruun Hansen.

Resonansoplevelsen kommer til at blive en fast del af Lyduniverset på Struer Museum.

- Meningen er, at den skal invitere til, at man leger med lyden og bliver opmærksom på lyden, siger Asger Bruun Hansen.

- Folk skal gerne blive klogere og nysgerrige på at udforske lydens klang.

Generelt er der fokus på lyd på museet her op til Struer Tracks. Allerede i indgangen til Struer Museum møder man det værk, der direkte er tænkt som at være en del af lydfestivalen - her kan man nemlig kravle ind i en lille hule og opleve naturen. "Le Petit Duc", som på dansk betyder Den Lille Hornugle er et lydværk af lydkunstneren Knud Viktor.

Han boede i Frankrig, hvor han optog naturen, der omgav ham. På museet har elever fra Parkskolen og Struer Friskole så bygget en hule med materialer fra naturen, der passer til lydoplevelsen, og det hele kan opleves i museets vindfang ved indgangen.

- Knud Viktor er bare en super spændende kunstner, og det er en speciel oplevelse, siger Jesper Bækgaard.

Udlånt

Til sidst har Struer Museum fået en ny afdeling - Museet for Samtidskunst Vest. Her ledes man ind i et mørkt rum, kun oplyst af en skærm. På den måde kan man nemmere koncentrere sig om de lydkunstværker, som venligst er udlånt fra Museet for Samtidskunsts arkiver. Der er tale om uddrag af centrale steder i enkelte værker fra Museet for Samtidskunst, der ligger i Roskilde.

- Tanken er, at man skal opleve værket uden forstyrrelser af nogen art, siger Jesper Bækgaard.

Resonansoplevelsen og Museet for Samtidskunst Vest forbliver på Struer Museum efter Struer Tracks, mens Knud Viktor-værket "Le Petit Duc" kun er at finde indtil festivalens slutning. Der bliver holdt en lille åbning af de tre værker på lørdag klokken 11 for alle interesserede, hvorefter det vil være muligt at opleve - og høre - værkerne.

Asger Bruun Hansens resonansværk bliver en permanent del af Lyduniverset. Foto: Johan Gadegaard
Annonce
Forsiden netop nu
Holstebro

De første nordvestjyske reaktioner på V-formandsskifte: Inger er det rette valg

Kultur

Ausumgaard dropper forårsmarkedet

Leder For abonnenter

Debatniveauet er simpelthen for lavt

Nogle gange er der behov for rabiate og grænsesøgende udtalelser for at få en debat sat i perspektiv. Overdrivelse, karikerede holdninger og provokationer kan lokke ligesindede og modstandere frem og tjener derfor et formål. Og hvis de holder sig inden for lovens rammer, kan vi såmænd også lægge spalteplads til dem. Både i form af redaktionelt behandlede emner, i læserbreve og i kommentarer til vores indhold på nettet. Men der er grænser. Torsdag bragte vi et læserbrev, hvori Jens Kristian Noe fra Holstebro gik helt til grænsen i ulvedebatten. Holdningerne i indlægget står han næppe alene med, men det provokerende budskab affødte primært reaktioner fra folk med den modsatte holdning. Her taler vi om den yderst forsimplede diskussion om "for eller imod ulven". Den diskussion, hvor nuancerede mennesker for længst er stået af, og kun de mindst kompromissøgende står tilbage i hver sin skyttegrav og råber ukvemsord. En absolut værdiløs diskussion. Af den årsag valgte vi at lukke for kommentarer til indlægget på nettet. Det sker sjældent. For vi vil om nogen gerne facilitere en saglig debat om ulven og det skel, den har skabt mellem mennesker efter sin genkomst til vores område. Men vi må ærligt erkende, at netop den debat er svær at være ordstyrer for. Det afholder os naturligvis ikke fra at skrive om ulven og de følelser, der er forbundet med den. Men ingen skal et øjeblik tro, at vi er glade for den interesse vores indhold får alene på baggrund af usaglige kommentarer. Vi vil meget hellere den positive dialog. Og det gælder ikke kun ulven. Så sent som torsdag fik jeg en henvendelse fra en læser, der var utilfreds med, at vi havde optaget et læserbrev om et andet harskt emne. Han opsagde sit abonnement på den baggrund. Vi bringer disse indlæg, fordi de findes og fordi de reflekterer det samfund, vi befinder os i. Men vi er også vidende om, at det ofte er de mest rabiate, der tyer til at sende et læserbrev. Det vil vi gerne lave om på. Derfor skal opfordringen herfra lyde: Send et læserbrev og vis os alle, at debatterne er meget mere nuancerede.

Annonce