Erhverv

Moms, når foreninger afholder messer, kongresser og udstillinger

Arne B. Jepsen, Senior Partner, BDO. Pressefoto
Foreninger skal almindeligvis ikke betale moms af hverken entreindtægter eller deltagergebyrer, når de afholder årsmøder, kongresser, messer og udstillinger og heller ikke af indtægter ved salg af annoncer og standpladser.

Selvom både entreindtægter og indtægter ved salg af annoncer og standpladser umiddelbart forekommer at være tættere på økonomisk virksomhed – og dermed momspligt – end kontingentindtægter, så kan sådanne indtægter alligevel godt være momsfrie for en forening. Momsfritagelse af de nævnte indtægter forudsætter, at følgende betingelser er opfyldt:

  1. Foreningen skal have et bestemt foreningsmæssigt formål.
  2. Salget skal ske i forbindelse med udøvelsen af formålet.
  3. Foreningens overskud skal anvendes til formålet.
  4. Momsfritagelsen må ikke skabe konkurrenceforvridning.
  5. Leveringen af ydelsen må ikke være af forretningsmæssig art.

Momsfritagelsen er et tilbud. En forening kan således godt vælge at lade sig momsregistrere i forhold til aktiviteten, hvis dette kan være en fordel. Det er det dog sjældent.

Foreningens formål

Ikke kun de traditionelle sygdomsbekæmpende foreninger samt foreninger inden for idrætsverdenen kan blive fritaget for moms. Det kan nemlig alle foreninger med et formål enten af politisk, fagforeningsmæssigt, religiøst, patriotisk, filosofisk eller filantropisk karakter eller som har at gøre med borgerlige rettigheder.

Det er en forudsætning for momsfritagelse, at indtægterne oppebæres i forbindelse med udøvelse af foreningens formål. En sygdomsbekæmpende forening, der i forbindelse med afholdelse af sit årsmøde opnår indtægter ved salg af annoncer i invitationer og i programmet samt ved salg af udstillingspladser til relevante virksomheder, kan således være fritaget for moms af disse indtægter, fordi de opnås i forbindelse med udøvelsen af foreningsformålet.

Det fremgår for eksempel af en nylig offentliggjort afgørelse fra Skatterådet om en sådan forening. På samme måde kan idrætsforeninger fritages for moms i forbindelse med afholdelse af eksempelvis koncerter, messer og juleudstillinger.

Anvendelse af overskud

Det er en forudsætning, at overskuddet – såvel som foreningens formue i tilfælde af dens opløsning – anvendes til formålet. Denne betingelse giver sjældent udfordringer.

I forhold til kravet om, at momsfritagelsen ikke må skabe konkurrenceforvridning og ikke må omfatte levering af ydelser af forretningsmæssig art, lægges der almindeligvis især vægt på, hvem aktiviteten er rettet mod. Hvis aktiviteten primært er rettet mod foreningens medlemmer, vil dette tale for momsfritagelse, også selvom ydelsen isoleret set ikke adskiller sig fra ydelser, der leveres af andre som led i en økonomisk virksomhed.

Derimod vil indtægter ved en udstilling, der er rettet mod offentligheden og som afholdes med overskud for øje, ikke kunne momsfritages, selvom den afholdes af en forening.

Arne B. Jepsen, Senior Partner, BDO. Pressefoto

Arne B's blog

Med 40 år i revisionsbranchen er Arne B. Jepsen rådgivende revisor for kunder fra vidt forskellige brancher.

Specialet er rådgivning inden for skat, køb og salg af virksomheder samt generationsskifte.

Interessen går især i retning af de små og mellemstore virksomheder, da det særligt er herfra, at landets vækst skal komme.

Arne B. Jepsen er Senior Partner og statsautoriseret revisor i rådgivningsvirksomheder BDO, som leverer nyheder om skat, moms og regnskab til Erhverv+.

0/0
Annonce
Erhverv For abonnenter

Ausumgaard omlægger til økologisk planteavl

Erhverv

Åbner kontor i Struer: Dorte vil hjælpe små og mellemstore virksomheder

Erhverv

Købmanden holdt rejsegilde: Sammen er de stærke i Asp

Erhverv For abonnenter

4 gode tips, hvis man ønsker at tabe sig

Erhverv For abonnenter

Godt for svinebønder - skidt for forbrugerne: Syge grise i Kina udløser eksplosive prishop

Prisen på svinefars til frikadeller og nakkekoteletter til grillen har taget et ordentligt spring opad i de seneste uger, og forklaringen skal findes i Kina. Sådan lyder det samstemmende fra de to største dagligvarekæder Coop og Salling Group. Hos Coop melder informationsdirektør Jens Juul Nielsen om prisstigninger på svinekød på 10 procent. I Salling Group, der står bag Bilka, Føtex og Netto, melder pressechef Kasper Reggelsen ligeledes om højere priser på produkter, der indeholder svinekød. Kina, som er verdens største producent og forbruger af svinekød, er lammet af den alvorlige afrikanske svinepest, der vurderes at have ramt næsten en tredjedel af den kinesiske produktion. - Det er på en trist baggrund, men det er en stor fordel for de danske svineproducenter, der har set en meget kraftig stigning i noteringen på svinekød, siger Klaus Kaiser, erhvervsøkonomisk chef i Seges, landbrugets videnshus i Aarhus. Efter katastrofalt lave priser i 2018, der kastede mange svineproducenter ud i konkurs, er prisen steget voldsomt siden nytår. Ved indgangen til 2019 fik en landmand 8,30 kroner pr. kilo gris, der blev leveret til slagterikoncernen Danish Crown. I denne uge lå prisen på 10,80 kroner, og mandag stiger den yderligere til 11,10 kroner pr. kilo. Det er en stigning på 34 procent siden nytår. - Vi skal tilbage til 2001 for at se en tilsvarende kraftig stigning, så det er helt ekstraordinært. Vi forventer også, at priserne vil forblive på et højt niveau og måske endda stige yderligere, inden man får styr på det i Kina, siger Klaus Kaiser.

Erhverv

Torvehallen er solgt - nu skal bygningen gøres klar til nyt liv

Erhverv

Lokal bank leverer historisk kvartalsregnskab

Annonce