x
Annonce
Biler

Moderat salg af nye biler

Toyota Yaris kan kalde sig for Danmarks mest solgte bil i februar. Foto: Toyota
Salget af nye biler er lavere de første måneder af det nye år. Toyota Yaris blev den mest solgte bil i februar.

Der er på alle måder stop-and-go i bilsalget. Således blev der i årets første to måneder solgt otte procent færre biler end gennemsnittet for samme periode i de seneste fire år.

Februar-salget alene var med godt 15.000 solgte biler hele 20 procent under samme måned i fjor.

Hos De Danske Bilimportører peger man dog på, at salget af nye biler stadig er forholdsvis højt.

- Den lidt langsommere start på året giver naturligvis anledning til opmærksomhed, men med den viden, vi har om baggrunden for de forskellige perioder, bekymrer det os ikke. Vi glæder os over, at efterspørgslen på biler de seneste fire-fem år har været særdeles høj, og at der fortsat er stor interesse for at erhverve en ny bil, siger Gunni Mikkelsen, der er direktør.

Salget i februar sidste år var tilmed usædvanligt højt, da mange danskere fremskyndede bilkøbet, fordi der var rygter om afgiftsomlægninger.

Annonce

Bilsalget i februar

1. Toyota Yaris: 459

2. Peugeot 208: 458

3. Nissan Qashqai: 453

4. Citroën C3: 434

5. Opel Corsa: 421

6. Toyota Aygo: 390

7. Renault Clio: 387

8. VW Polo: 338

9. VW T-Roc: 312

10. Citroën C1: 293

11. BMW 3-serie: 281

12. VW T-Cross: 275

13. VW Golf: 260

14. VW Up: 248

15. Ford Focus: 244

16. Toyota Corolla: 244

17. Audi A3: 241

18. Ford Fiesta: 235

19. Hyundai Kona: 230

20. Peugeot 2008: 222

Kilde: De Danske Bilimportører

Mange nye modeller

Som noget helt usædvanligt var det en Toyota, der kunne sætte sig på tronen som den mest solgte bil i februar, nemlig miniklasse-modellen Yaris, som er afsat i 459 eksemplarer. Der er dog ikke langt ned til gamle kendinge som Peugeot 208, Nissan Qashqai og Citroën C3, der i nævnte rækkefølge kommer umiddelbart efter.

Det dominerede mærke er dog stadig klart VW, der med en lang række modeller som Polo, T-Roc, T-Cross, Golf og Up besætter mange pladser.

I alt blev der indregistreret 1903 Volkswagen i februar, hvilket svarer til 12,7 procent. Det andet mest populære mærke blev Toyota, der med 1397 biler tegnede sig for 9,3 procent af indregistreringerne. På tredjepladsen lander Peugeot, der indregistrerede 1218 biler svarende til 8,1 procent af det samlede antal indregistreringer.

Renault Clio, der også er kommet i en ny generation, er nu nummer syv på listen over solgte biler. Foto: Lars Krogsgaard
Den nye Opel Corsa er rykket op som nummer fem på salgslisten. Foto: Opel
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vi må bede om godt vejr

Man må håbe, at det bliver godt vejr efter påske. Det vil i hvert tilfælde gøre opgaven lidt lettere for de kommunalt ansatte samt ledere på skoler og daginstitutioner, når de hen over påsken skal løse en på papiret stort set umulig opgave. De skal skaffe plads til børn i skoler og daginstitutioner, så der dels kan skabes plads nok mellem børnene, og så skal hygiejne-forholdene også være i top. Det vil være en udfordring på rigtig mange skoler og i rigtig mange dagtilbud at skaffe den fornødne plads til det, samtidigt med at det også skal fungere. Skoleklassen kan ikke være i ét klasselokale, og hvis alle forældre vælger at sige ja tak til at få børnene i daginstitution, så er her heller ikke kvadratmeter nok. Opfordringen fra statsministeren lød, at børnene skulle være så meget ude som muligt, og det må man da også håbe, det bliver vejr til i mange dage, da det vil gøre opgaven noget lettere for et presset personale at holde børnene på en rimelig afstand. Ingen ved i skrivende øjeblik hvor mange skoler og dagtilbud, der bliver klar onsdag. Der er meget, der skal på plads. Det vides heller ikke, om forældrene tager imod tilbudet. Ja, børnene skal jo i skole, men hvor mange børn bliver hjemme fra daginstitutionen, fordi forældrene er utrygge ved smittefaren? Mange forældre trænger til, at børnene kommer af sted, og mange børn vil også glæde sig. Men usikkerheden er der jo, om det er en klog beslutning eller ej at sende børnene hjemmefra. Ingen ved det. Det må tiden vise. Vi er på ukendt grund. Regeringen tør ikke længere holde samfundet i et jerngreb på grund af de økonomiske konsekvenser. Eksperterne siger, det her er den klogeste måde at åbne op på. Vi andre må bede til, de har ret. I det her ligger en kalkuleret risiko, da man gerne ser, at en hel del flere faktisk bliver smittet - men i et tempo, hvor sundhedsvæsnet kan følge med. Lukker vi fortsat helt ned, vil det trække epidemien rigtigt langt ud, og mange vil være i fare igen, når bølge to forventes at komme til efteråret. Nej, det er ikke let at træffe en klog beslutning, og en forkert kan give os et nyt Italien eller Spanien. Beslutninger skal tages nu. Næste år ved vi, om det var klogt eller ej.

Annonce