Annonce
Udland

Minister afventer hurtigt fix på fald i kollektiv trafik

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Den kollektive trafik er ikke svaret på klimavenlig transport i hele landet, siger transportministeren.

Den kollektive i hovedstadsområdet skrumper signifikant, viser friske tal fra DTU, og det kan øge regeringens udfordring med at indfri et klimamål i 2030.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) spår imidlertid, at udviklingen vil vende om få uger. Han henviser til åbningen af Cityringen i København.

- Når det handler om hovedstadsområdet, bliver det væsentligste løft i den kollektive transport, når vi næste søndag kan åbne Cityringen.

- Dermed kan vi fordoble - mere end fordoble - antallet af passagerer, som benytter metroen. Det vil være et enormt løft. Det vil også give fokus på den kollektive trafik i øvrigt, siger Engelbrecht i Bruxelles.

Han deltager fredag i et møde mellem EU's transportministre. Ministrene skal drøfte, hvordan EU-landene kan reducere CO2-udslip i land-, vand- og lufttransportsektoren.

Deltagerne har fået lektier for af det finske EU-formandskab før en debat om, hvordan transport kan bidrage til at gøre EU klimaneutralt i år 2050.

Den kollektive trafik skal ifølge Finlands debatoplæg spille en rolle i den grønne omstilling, og her ser den seneste udvikling sort ud for Danmark.

Tal fra DTU's Transportvaneundersøgelse viser ifølge Ingeniøren, at pendlere i Region Hovedstaden flygter fra den kollektive trafik over i bilerne.

På et år er den kollektive transport i hovedstadsområdet bredt set faldet med fire procentpoint sammenlignet med det tiårige gennemsnit.

Transportministeren erkender, at man med hensyn til tog står med "enorme udfordringer lige i øjeblikket". De har rod i udskiftning af hele signalsystemet, elektrificering og indkøb af nye tog.

- Vi har alle en interesse i - især når det handler om tog - at der er flere, der benytter sig af dem. Derfor har jeg sat gang i et serviceeftersyn af jernbanen, siger ministeren.

Han mener samtidig, at man må huske, at kollektiv transport ikke er svaret i hele landet.

Bilerne er den største CO2-udleder. Derfor er overgangen til en fossilfri biltransport afgørende, mener ministeren.

- Vi skal sørge for, at bilerne i sidste ende bliver fossilfri, så vi også kan reducere udslippet, ved at sikre at vi har mobilitet. Men en mobilitet på el og andre typer af vedvarende energi, siger Engelbrecht.

Regeringen har et mål om at reducere udledningen af CO2 med 70 procent i år 2030.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Søndag ifølge For abonnenter

Søndag ifølge chefredaktøren: Så mangler jeg bare en vaccine mod tømmermænd og almindelig snue

Jeg blev vaccineret tidligere på året. Det skete i forbindelse med en rejse til varmere himmelstrøg, hvor eksotiske sygdomme truer med at snige sig med hjem som en særdeles uønsket souvenir. Bortset fra det, kan jeg ikke huske, hvornår jeg sidst er blevet udsat for medicinalindustriens forebyggende sprøjte. Mon ikke det var en stivkrampevaccination, engang jeg havde dummet mig i rollen som handyman. I den mellemliggende periode er jeg mange gange blevet tilbudt et skud forebyggelse - ovenikøbet helt uden beregning. Men jeg har indtil nu sagt nej tak. Ikke af ideologiske årsager. Tværtimod. Jeg er stor tilhænger af den moderne medicins muligheder. Hatten af for de fantastiske mennesker, som har fundet formelen på at begrænse eller ligefrem udrydde stribevis af ækle sygdomme. Jeg lægger gerne overarm til en kanyle, hvis en person i hvid kittel fortæller mig, at det er fornuftigt at gøre. Stort set uden forbehold. På den front har jeg fuld tillid til vores sundhedssystem. Nu står influenzasæsonen for døren, og mange overvejer sikkert i disse dage, om de skal forbi lægen eller apoteket og have et stik. Sundhedsstyrelsen anbefaler personer over 65 år og kronisk syge at blive vaccineret. Af samme årsag er vaccinen gratis for disse grupper. Selv om jeg ikke tilhører nogen af grupperne, kan jeg også vælge at lade mig vaccinere uden at måtte til lommerne. Ligesom så mange andre erhvervsaktive har jeg en arbejdsgiver, som gerne betaler regningen for vaccinen i håb om at kunne begrænse vinterens sygefravær. Det fører hvert år til diskussioner om det rimelige eller fornuftige i at vaccinere sunde og raske mennesker. De mest troværdige tal, jeg har kunnet fremskaffe, viser, at man skal vaccinere 70 sunde mennesker for at blot en enkelt slipper for en omgang influenza. Omskrevet betyder det, at hvis jeg bliver vaccineret hvert år, slipper jeg nok igennem livet med en enkelt omgang influenza mindre, end jeg ellers ville have fået. Risikoen for at blive smittet er i sig selv begrænset - og sandsynligheden for at vaccinen beskytter mod netop det virus, der nu kommer i omløb her hos os, er endnu mindre. Den statistik er måske med til at afholde mange fra at lade sig vaccinere. Også i gruppen af ældre og kronisk syge. Men området er også omgærdet af myter, ammestuesnak og generel forvirring, fordi vaccine ikke er en vandtæt forsikring mod sygdom. Den beskytter delvist og kun mod "noget". Og kan det så betale sig? De senere år er en sporadisk generel modstand mod al vaccine blomstret op. Efter min bedste overbevisning er de forældre, som undlader at lade deres børn vaccinere mod sygdomme, som vi i årevis har kæmpet for at udrydde, historieløse egoister. Hvis jeg er godtroende, når det kommer til at stole på myndighedernes anbefalinger, er anti-vaccine-bevægelsen direkte naiv i den modsatte retning. Det lader dog ikke til, at det er generel skepsis i forhold til vaccine, som holder danskerne fra at lade sig vaccinere mod influenza. I hver fald får flere og flere det lille stik. Både blandt dem, som er i risikogruppen og blandt os, der strengt taget kunne undvære det. Jeg var senest ramt af influenza i 1998. Det er længe siden, men jeg husker tydeligt den ubehagelige omgang. Det var vist ovenikøbet den frygtede superinfluenza - også kendt som mandeinfluenza - jeg var ramt af. Ren elendighed. Minderne om det afgør sagen. Jeg må forbi apoteket og have en sprøjte i november.

Annonce