Erhverv

Millioner til vestkystturisme - Thyborøn kan vente flere gæster

Fiskehallen, røgeriet, havneknejpen og "Æ is-kjåsk" (det hedder den altså...) er regulære turistmagneter for Thyborøn. Foto: Henrik Vinther Krogh/Complot.dk
Nyt stort projekt skal give vestkystturismen et boost. Det er en enestående chance, vurderer turistchefen.

THYBORØN: - Hvor mange turister vi har?

Anders Olesen sukker dybt og holder en lang tænkepause. Hvordan skal man da også svare på sådan et fjollet spørgsmål, for i højsæsonen fra 1. juli til medio august er der så travlt, at man har andet at lave end at tælle gæster.

- Mange! siger han og smiler.

Det kan han ikke mindst takke sig selv og hustruen Sine for. Sammen driver de Fiskehallen i Thyborøn i den karakteristiske røde træbygning på havnen.

”Æ rø’e hal”, som den hedder på vestjysk. Her er der både restaurant, fiskehandel, iskiosk og ”fastfood” med snacks af friskfangede lækkerier fra havet.

- Det er egentlig ret godt klaret, når man tænker på, at vi bor 2000 mennesker i Thyborøn, og at man så alligevel så tit ser os i fjernsynet, konstaterer Sine og nævner, at Fiskehallen har haft besøg af Dronningen, er vært for Lars Løkke Rasmussens årlige torskegilde og for nylig havde besøg af tv-værten Peter Ingemann.

Anders nikker anerkendende. Her er nu også meget godt at komme efter, mener han.

- Udviklingen i turismen har været opadgående, stille, roligt og stabilt fremad. Men vi har altså også nogle rigtig gode turistattraktioner med både Kystcentret, Sea War-museet og en fantastisk badestrand, siger han.

Vestkystturisme

Foreløbige fra VisitDenmark viser, at turisterne overnattede 755.383 gange i Lemvig Kommune sidste år. På trods af en lille tilbagegang for danske turister, kom der så mange flere udlændinge – især tyskere – at det blev til en flot samlet fremgang på 4,5 procent sammenlignet med 2017.

Lemvig Kommune er på en 19. plads over Danmarks største turistmagneter, meget tæt fulgt af Holstebro Kommune på 20. pladsen.

Danmarks største turistkommune er København med knap 8,4 millioner overnatninger. Det lyder måske af meget, men er faktisk ikke meget mere, end anden og tredjepladsen (Varde og Ringkøbing-Skjern) henter, når man lægger deres overnatninger sammen. Samlet set er den jyske vestkyst Danmarks største turistattraktion.

Partnerskab for Vestkystturisme har udpeget en række ”hotspots” med udviklingspotentiale, blandt andet Thorsminde og Thyborøn og strækningen derimellem. Projektet har fået et rundhåndet tilskud fra Realdania og Holstebro og Lemvig Kommuner til at styrke markedsføringen.

Tallene for feriehus-bookinger for sommeren 2019 ser ifølge VisitDenmark meget lovende ud. I januar var der booket knap ti procent flere overnatninger sammenlignet med samme tidspunkt året før.

Læs mere på www.vestkystturisme.dk

Fire millioner til turisme

Thyborøns herligheder er også blevet bemærket i turistorganisationerne. Partnerskab for Vestkystturisme har lavet en udviklingsplan for hele Vestkysten. Og med afsæt i den har Realdania, Region Midtjylland, Dansk Kyst- og Naturturisme samt Holstebro og Lemvig kommuner afsat i alt 4,1 millioner kroner til at styrke vestkyst-profilen i lokalområdet fra Thorsminde til Thyborøn.

Lemvig Kommunes turistchef Kristian Hansen er en rigtig glad mand.

- Vi har en historisk chance og mulighed, nu hvor vestkysten går sammen. Det har vi drømt om i årtier, og jeg er overbevist om, at vi kan forvente yderligere vækst i antallet af overnatninger i feriehuse, vurderer han.

Hidtil har Danmarks officielle ”turistbureau”, VisitDenmark, brugt flest kræfter på at markedsføre København i udlandet. Men det er faktisk den jyske vestkyst, som tiltrækker flest overnattende gæster, så det nye projekt skal danne grundlag for nye kraftfulde kampagner rettet mod udenlandske turister.

- Byerne langs vestkysten er en motor i udviklingsarbejdet. Derfor har man udpeget 18 byer, som har et udviklingspotentiale – og ikke kun, fordi ”her går det godt i forvejen”. Blandt dem er altså Thorsminde og Thyborøn. Men der er ikke en 100 procent klar profil på, hvordan vi skal markedsføre byerne, så første opgave bliver at udvikle en såkaldt kernefortælling og få produceret film og billeder og så videre, så både VisitDenmark og de lokale turistorganisationer kan fortælle de samme historier til turisterne, forklarer Kristian Hansen.

Bedre samarbejde

Kommunerne langs vestkysten har ikke altid elsket at arbejde sammen, men det er de blevet meget bedre til. Og det er den helt rigtige vej at gå, synes turistchefen.

- Turisterne kender ikke kommunegrænserne, så vi skal fokusere på at give gæsterne en god oplevelse og ikke være bange for at anbefale dem et besøg i Faarup Sommerland, hvis det kan give dem gode minder fra ferien i Danmark, forklarer han.

Når projektet har identificeret styrkerne og fundet en fælles melodi, så bliver næste skridt at arbejde med produktudvikling – altså at sikre, at der nu også er noget at komme efter, så turisterne ikke bliver skuffet, og at kapaciteten er tilstrækkelig, for eksempel at der er plads til at bygge flere hoteller, og at infrastrukturen kan følge med, hvis der kommer mange flere turister.

Anders Olesen står i spidsen for "Æ rø'e hal" i Thyborøn, hvor der både er restaurant og festlokale med plads til 130 gæster, fiskeudsalg, iskiosk, haveknejpe og sandwichbar. Stedet har været vært for en række kendte, blandt andet Dronningen, Lars Løkkes famøse torskegilder, og senest fik man besøg af tv-vært Peter Ingemann, der kom forbi på sin knallerttur i det jyske. Foto: Henrik Vinther Krogh/Complot.dk

Burger med havkat

Spørger man i Fiskehallen i Thyborøn, så har byen allerede den helt rigtige, ægte vare at komme efter.

- Hvis du skal overtale en turist til at besøge Thyborøn, så skal du fortælle ham to ting: At vi har Danmarks bedste badestrand, og at vi er Danmarks rødspætte-by nummer ét. Jeg går selv på fiskeauktion hver morgen og vælger nogle af de bedste eksemplarer ud til vores butik og restaurant, fortæller Anders Olesen, som har egen filletering, røgeri og endda også eksport af friske fisk.

Der er også gang i produktudviklingen i Æ Rø’e Hal, som i år har et par nyheder på menukortet, blandt andet ”fisketapas” med mulighed for at smage flere forskellige godter fra havet i ét måltid. Og så har køkkenet selv udviklet en ny burger – med stegt havkat.

- Det smager helt fantastisk. Og det bliver kun bedre af, at vi laver tartarsaucen og det hele selv - helt fra bunden. Selv vores mayonnaise og remoulade rører vi selv, siger Sine Olesen.

NOTE: Artiklen er opdateret 23. april. I den oprindelige tekst stod der, at Partnerskab for Vestkystturisme med støtte fra andre aktører havde afsat penge til at styrke turismen. Det var næsten, men alligevel ikke helt, korrekt. Partnerskabet har udviklet strategien for Vestkysten, og så har en række aktører, bl.a. RealDania valgt at støtte en række delprojekter økonomisk, herunder den særlige indsats på strækningen mellem Thorsminde og Thyborøn. Vi beklager den upræcise formulering.

0/0
Annonce
Erhverv

Profil Møbler lukker og flytter sydpå

Erhverv For abonnenter

Først tabte de selv 85 kilo - nu har de hyret manden bag til hele virksomheden

Erhverv

Dyb frustration: Nej til ny vej ind på Gimsinglundvej

Erhverv For abonnenter

4 gode tips, hvis man ønsker at tabe sig

Erhverv

Vestjysk maskinforhandler måtte sælge ud for at bevare lokalt John Deere-salg

Erhverv

Appel til politikerne: Landbruget vil gerne være grønnere, men det kræver hjælp

Erhverv

Her er Østjyllands bedste iværksættere

Annonce