Annonce
Holstebro

Millionbesparelse blev væk: Kommune i skarp kritik af Midttrafik

MIdttrafik lover nu mere præcise beregninger ved ændringer af køreplaner i fremtiden, efter lovet millionbesparese forsvandt i den blå luft, da politikere skar ned på bybusafgange i Holstebro. Arkivfoto: Johan Gadegaard
I redegørelse påtager Midttrafik sig ansvar for beregninger, hvor lovet millionbesparelse på bybusser i Holstebro forsvandt i den blå gasluft. Midttrafik vil nu ændre de interne processer for budgetlægning efter kritikken fra Holstebro.
Annonce

HOLSTEBRO: Det gik slet ikke som forventet, da politikerne besluttede at skære ned på afgange på bybusser i Holstebro med det mål at spare godt en million kroner. Det var Midttrafik, som havde beregnet, hvad omlægningen ville betyde af besparelse i 2018.

Men det skete ikke. Kommunen fik ikke den sparelse på 1.056.000 kroner på bybusser, den var stillet i udsigt, og det er teknisk udvalg langt fra tilfreds med.

- Vi er ikke imponeret af Midttrafik, så vi kommer med en skarp kritik. Det er jo ikke for sjov, når vi skærer ned på servicen på bybusser for at spare én millioner kroner. Så vi synes bestemt, der er plads til forbedringer hos Midttrafik, siger Klaus Flæng (S), formand for teknisk udvalg.

Udvalget har fået en redegørelse fra Midttrafik for den manglende besparelse, men det har ikke formildet udvalget:

"Der udtrykkes stærk kritik overfor Midttrafiks beregning af besparelser og opfølgning heraf," står der i beslutningen, efter udvalget har diskuteret sagen.

- Midttrafik er jo et monopol, hvor vi som kommune skal være med. Men de har også et ansvar over for vi ejere, og et monopol må ikke ende som en sovepude, siger Klaus Flæng.

- Det var jo en besparelse, hvor vi har ønsket at få penge til andre ting. Men nu må vi betale regningen i stedet, siger Klaus Flæng.

Annonce

Ren tilståelsessag

Udvalget har fået en redegørelse fra Midttrafik for den manglende besparelse, som trafikselskabet gør op til 1.056.000 kroner. Og det ligner mest en tilståelsessag.

"Midttrafik påtager sig ansvaret for beregningerne og processen omkring budgettet og besparelsen. I lyset af dette arbejder Midttrafik på at ændre de interne processer for budgetlægning af driftsudgifter for busser." Sådan skriver skriver Midttrafik i redegørelsen.

Det fremgår at selskabet arbejder på i fremtiden at levere et mere præcist budget ved ændrede køreplaner.

Af redegørelsen fremgår blandt andet, at Midttrafik brugte et forkert indeks for priser på bybusser ved beregningen af besparelsen. Desuden er en prisregulering blevet "glemt".

Den største fejl er, at Midttrafik ikke har haft styr på den timepris, som busselskabet skal have afhængig af, hvor meget "spildtid" der er i køreplanen. Mere spildtid betyder nemlig en højere udgift til chauffører.

Midttrafik havde beregnet, at køreplanændringen skulle give en lavere timepris til busselskabet. Men i stedet blev der mere spildtid, så timeprisen steg, og alene denne post har ført til en merudgift på 525.000 kroner.

Midttrafik havde også indregnet en forventet brændstofbesparelse på 132.000 kroner. Men det er Holstebro Kommune selv, der køber gassen til bybusser - og derfor ingen besparelse på regningen fra Midttrafik.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Holstebro

Udvalg vil ikke fyre: Millioner til SOSU-elever skal findes i budgetforhandlinger

Debat

Film. Selvfølgelig er det kultur

Holstebro

Råt for usødet, så truer de jo med at fyre personale på grund af en aftale, de selv har indgået

Struer

Søren Gade holder foredrag om at miste

Struer

Pungen lå i bilen

Annonce