Annonce
Læserbrev

Miljøpolitik. Er der noget der hedder miljøinfluenza?

Annonce

Debat: Jeg synes, det er en rigtig god ide, vi laver kloge miljøtiltag. Vi skal nok bare passe på, at vi ikke samtidig bliver bombet 50 år tilbage. Karsten Filsø har i flere medier været fremme med eventuelle miljøzoner i Holstebro by, med deraf følgende begrænsninger af køretøjer i midtbyen. Hvis et sådant tiltag skulle have bund i fornuft, måtte det vel være fordi der var væsentlig større problemer med luftforureningen i midtbyen, end uden for byen. Nu er Holstebro by jo ikke karakteriseret med store højhuse, hvor luften ikke kan cirkulere, jeg oplever tit at luften er meget i bevægelse. Jeg har aldrig hørt eller fornemmet, at luften i Holstebro skulle være hverken usund eller dårlig. Hvis det er rigtigt, må man hellere lave tiltag, som dækker hele kommunen.

Jeg har 36,0 kilometer til Holstebro,- jeg tror ikke, det ville hjælpe overhovedet, hvis jeg efter 35,7 kilometer parkerede bilen og gik de sidste 300 meter. Hvad med udledningen på de 35.7 kilometer? Var det ikke bedre, at jeg udskiftede bilen til en, der udledte mindre co2. Jeg ville i øvrigt heller ikke, en regnfuld og blæsende dag, bryde mig om det,- så ville jeg komme til at tænke på KF og måske også lidt miljøinfluenza. Der kommer nok ikke en letbane forbi hver femte minut. Århus er for resten cirka otte gange større end Holstebro. København er cirka 20 gange større. KF var blevet inspireret af udvalgets tur til Bergen. Bergen ligger i et hul, Holstebro ligger i et fladt og forblæst Vestjylland.

Mon ikke vi de kommende år vil se en reduktion af brugen af fossile brændstoffer som drivmiddel til vore køretøjer. Kommunen kunne gå forrest med eksempelvis udskiftning af bilflåden i hjemmeplejen, men også andre køretøjer, som endnu ikke er i mål. Jeg er enig med de politikere, der siger, at afgiftspolitikken skal afspejle den vej, vi gerne skal. Det nytter jo ikke noget, hvis afgiften på el-biler er ligeså stor, eller større, end på andre biler, hvis man vil adfærdsregulere udviklingen.

Jeg synes i øvrigt, det er tankevækkende, at KF hellere vil forbyde kørsel i Holstebro by end fremme den grønne omstilling, så co2-udledningen bliver reduceret. Jeg har svært ved at glemme, at KF stemte nej til Holstebro Kommunes bedste vindmølleplacering,- der lagde tonsvis af co2-besparelser. Oven i købet stemte KF ja til, at kommunen skulle bruge over 500.000 kroner på en dybdegående undersøgelse af selv samme vindmølleområde. Det giver ikke mening, og jeg har svært ved at se ”den røde tråd”.

Vi har ikke drøftet spørgsmålet om miljøzoner endnu i Venstre, derfor står læserbrevet for min regning. Jeg stemmer ikke ja til at sætte bomme op ved ringvejen, eller begrænse adgangen til byen af visse køretøjer. Jeg er sikker på, at folk i så fald vil køre andre steder hen. Derimod håber og tror jeg, at bilparken fortsat bliver mindre usund.

Jeg er ikke i tvivl om, at miljøindsatser er kommen for at blive, men overdreven overbudspolitik skal vi nok hjælpe hinanden med at begrænse.

Aksel Gade. Pressefoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce