Annonce
Erhverv

Miljøkrav gør Ecco til storleverandør hos Apple

Dieter Kasprzak, der er en del af Eccos ejerfamilie og formand for Eccos læderdivision, signerer en hilsen til en ny fabrik, der i torsdags blev åbnet i Kina. Pr-foto
Amerikanske Apple stiller store krav til sine underleverandører, og det fik i torsdags Ecco-koncernen til at åbne en komplet bæredygtig læderfabrik i Kina. Avisen Danmark var med ved åbningen.

XIAMEN: Skind fra europæiske kalve i massevis bliver minutiøst gennemgået af computere, der kan finde selv de mindste fejl. Dernæst skal et par menneskeøjne gå skindet igennem, inden en stor skærerobot deler skindene i afmålte stykker, der skaber mindst muligt spild.

Vi befinder os på Eccos seneste investering, en 30 millioner kroners opskæringsfabrik i storbyen Xiamen i det sydøstlige Kina.

Her har Ecco i forvejen en af sine største skofabrikker, men også eget garveri, hvor skindene klargøres til Eccos lædersko eller til andre kunder, der har brug for læder i høj kvalitet. Den nye fabrik skal blandt andet levere læder til Apple-koncernen, der bruger store mængder skind til tilbehør til Iphones og Ipads.

Normalt skilter Ecco ikke med, hvem der er kunder til læderet. Det gør man bare ikke som underleverandør. Men Apple har selv nævnt Ecco som én ud af 44 leverandører, der har forpligtet sig til at skabe en 100 procent bæredygtig produktion.

Annonce

Bag historien

Avisen Danmark var inviteret til Kina af Ecco, der dækkede udgifter til fly og hotel.

Skal redde verden

Det har Ecco løst ved at udstyre hele taget på den nye fabrik med solpaneler, der producerer tre gange så meget strøm, som fabrikken selv skal bruge. Derfor er fabrikken også blevet en energiproducent, der leverer el til Eccos garveri – eller hvad der svarer til 1200 kinesiske husstandes årlige elforbrug.

- Der er en stemning af, at vi skal være med til at redde verden. Det hele skal være bæredygtigt, og vores kunder efterspørger, at hele værdikæden er bæredygtig, siger Dieter Kasprzak.

Han var i mange år direktør for Ecco-koncernen og er i dag bestyrelsesformand i Eccos læderdivison. Desuden er han gift med Eccos ejer, Hanni Toosbuy Kasprzak. Han har tid til et kort interview, inden den nye fabrik officielt skal åbnes i overværelse af højtstående repræsentanter fra de lokale myndigheder i Xiamen.

- Det var ikke nemt at få tilladelse til at et bygge garveri her, men vi fik meget hjælp fra de lokale myndigheder. Det er et partnerskab, siger Dieter Kasprzak.

Det ligner ellers et meget følsomt tidspunkt at investere i Kina. Landet ligger i handelskrig med USA, og det har fremkaldt nervøsitet hos investorer rundt i verden.

- Vi har kolleger i branchen, der flytter ud af Kina på grund af handelskrigen, men vi tror på, at vi kan producere varer i Kina. Vi er ikke de billigste. Det er vi aldrig gået efter, og på det niveau er priserne ikke så følsomme, selvom vi ser nogle meget høje toldsatser, siger Dieter Kasprzak.

Populære investeringer

Det er blevet tid til at trække udenfor, hvor solen bager ned over solpanelerne på taget og de mange gæster til indvielsen. Efter et buldrende indslag med et trommeensemble går Dieter Kasprzak på scenen og takker myndigheder og medarbejdere for hjælpen med at skabe den nye fabrik.

Mens Ecco-folkene står knivskarpt i jakkesæt, er repræsentanterne for det lokale styre i Xiamen-regionen afslappet klædt i jeans og polotrøjer. En velklædt kvinde, Ms. Zhang Binna, skiller sig ud i hvid blazerjakke og viser sig at være højt på strå hos myndighederne. Hun holder en tale på kinesisk, der heldigvis er oversat til engelsk på storskærmen. Det fremgår, at Ecco er populær på grund af de store investeringer og mange arbejdspladser i området, og hun får også lige nævnt, at indvielsen sker tæt på Kinas store fejring af 70 års jubilæet som republik.

Til høj musik klipper Zhang Binna og Dieter Kasprzak den symbolske snor over, mens konfettikanoner skyder farverige papirstrimler ud over festlighederne. Så er fabrikken åben.

Zhang Binna, der repræsenterer de lokale myndigheder, indvier officielt den nye Ecco-fabrik sammen med Dieter Kasprzak fra Ecco-familien. Pr-foto

Sparer kemikalier

Men grøn elproduktion løser ikke alle miljøproblemer på en læderfabrik. Garverier bruger store mængder kemikalier, og myndighederne stiller store krav til spildevandsrensning. Ecco forklarer, at kemikalieforbruget – især krom – allerede er kraftigt reduceret. Samtidig har man udviklet en såkaldt Dri-Tan-metode, der garver skindet næsten uden brug af vand i en central del af garvningsprocessen.

Eccos udviklingsafdeling har en række forsøg kørende, der på længere sigt skal spare yderligere energi og øge bæredygtigheden.

Inden for på fabrikken er nogle af de 300 ansatte i fuld gang, imens gæsterne fra indvielsen defilerer rundt. Her kan man se, hvordan skærerobotterne skærer præcise rektangler ud af skindene, og efter endnu en kvalitetsgennemgang skal skindstykkerne videre til en kinesisk kunde, der former og forarbejder skindet til mobilcovers. Dem kan Ecco-fabrikken skære 12.000 af om dagen.

Med skofabrik, garveri og skærefabrik beskæftiger Ecco nu 3200 ansatte i Kina.

Hundredvis af operatører er ansat til bearbejde det læder, som blandt andet bruges til Apples mobilcovers. Foto: Jens Bertelsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Prisen for teknologivirksomhedernes indtog

Jysk Fynske Medier, som også står bag udgivelsen af denne avis, offentliggør i dag, at koncernen lukker ugeavisen "Vinderup Avis". Lukningen sker som en direkte konsekvens af et faldende annoncemarked, som i flere år været med til at underminere grundlaget for at drive lokal, annoncefinansieret avis. Det er rigtig ærgerligt for lokalsamfundet, når der ikke længere er plads til avisen. Ligesom det er ærgerligt, når isenkræmmeren, bageren eller posthuset lukker på grund af for lav omsætning. Der er ikke noget positivt at sige om lukningen af avisen, som har sine rødder langt tilbage i 1900-tallet. Men for avislæsere og vogtere af det lokale demokrati og den lokale sammenhængskraft er Vinderup heldigvis stadig godt hjulpet. Vinderup ligger lige i smørhullet, hvor to medievirksomheder fortsat driver deres aviser. Dagbladet Holstebro udkommer selvsagt i området, ligesom Skive Folkeblad også interesserer sig for den del af Holstebro Kommune. Desuden kommer de to store ugeaviser Holstebro Onsdag og Skive Folkeblads "Midt på ugen" i området. Så vi kan godt pakke det værste sortsyn på nærdemokratiets vegne lidt til side. Men udviklingen vidner om, at der er sket et skred. Når annonceomsætningen flytter til det digitale område, flytter langt størstedelen desværre også ud af landet. I 2018 stod Google og Facebook alene for 61 procent af den digitale, danske annonceomsætning. Og modsat omsætningen i danske medievirksomheder, bruger Google og Facebook ikke deres penge til at skabe indhold, som styrker demokrati og sammenhængskraft i lokalområdet. Derfor har vi set en massiv konsolidering på ugeavismarkedet gennem flere år. I større byer, hvor der før var flere selvstændige aviser, er der kun en tilbage, og de mindste har det svært. Vinderup Avis udkommer for sidste gang om en uge, men Vinderup er stadig en vigtig del af Holstebro Kommune og en helt selvfølgelig del af dette dagblads dækningsområde.

Annonce