Annonce
Kultur

Midt om natten-musical: Se billederne

Instruktør Heinrich Christensen er meget tilfreds med re-premieren på musicalen "Midt om natten". Foto: Annett Bruhn
En ny opsætning af musicalen "Midt om Natten" havde onsdag aften premiere i Musikhuset Esbjerg, hvor der var udsolgt til sidste plyssæde og stor begejstring på begge sider af tæppet.

Musical: Der var stående ovation i Musikhuset Esbjerg onsdag aften ved re-premieren på "Midt om natten", der gik rent ind i det vestjyske. Og musikhusets direktør Torben Seldrup er da også særdeles godt tilfreds med den store satsning, det har været at byde ind på musicalen:

- Der er ingen ledige pladser i salen i aften, og vi har en belægningsprocent på 95 procent på de fem forestillinger. Vi kunne godt have solgt en dag mere, lød det fra en glad direktør, der med succesen har fået blod på tanden til flere store forestillinger i fremtiden. Og som allerede i 2020 har sikret sig både "Mamma Mia" og "The Bodyguard" på musikhusets repertoire.

Også instruktør Heinrich Christensen er begejstret for forestillingen "Midt om natten", der er en nytænkning af den oprindelige musical fra 2018, og som er baseret på filmklassikeren fra 1984 af samme navn.

- Da jeg sagde ja til en genopsætning, havde jeg besluttet, at hvis vi skulle gøre det, skulle vi gøre det bedre. Og det synes jeg, vi har gjort. Vi har ændret en del, og det er faktisk mere en ny-premiere end en gen-premiere. Der er noget at komme efter for både gamle og nye tilskuere.

Og at dømme efter modtagelsen i Esbjerg har han fuldstændig ret.

Annonce

Midt om natten på tur

"Midt om natten" er en re-premiere på musicalen fra 2018, der bygger på filmklassikeren af samme navn fra 1984.

Musicalen opføres til og med april og kan blandt andet opleves i Esbjerg, Århus, Horsens, Holstebro, Sønderborg og Odense.

Tættere på filmen

Den nye version af musicalen lægger sig tættere op af det originale filmmanuskript end den oprindelige opsætning, og der er blevet plads til flere af Kim Larsens og Gasolins numre fra albummet "Midt om natten" fra 1983, der til stadighed er det bedst sælgende danske album nogensinde.

- "Midt om natten" er et stykke danmarkshistorie og en social-romantisk fortælling. Det er historien om den lille mand, der gør noget og får et par på hatten. Han kæmper for et frirum og bliver knægtet, forklarer Heinrich Christensen og fortsætter:

- Det er en sort fortælling, men den rummer noget rebelsk og noget af Kim Larsens "rend mig i røven"-attitude. Budskabet er, at du skal befri dit liv, hvis der ikke er plads til dig. I "Midt om natten" går fællesskabet dog i opbrud, og det smukke fælles projekt "Haveje" ryger af sporet. Budskabet er, at det netop er gennem fællesskabet, vi kan gøre noget.

Heinrich Christensen fortæller, at han så filmen "Midt om natten" sammen med sin søster, da han var 10 år og et meget sensitivt barn:

- Det var en voldsom oplevelse, for det er en barsk historie. Men det er først og fremmest en god historie.

I den nye version af musicalen er rammen for fortællingen lagt i et gammelt tivoli i stedet for sydhavnen, hvor filmen tager sit udgangspunkt.

- Vi besluttede, at føre illusionen endnu videre og gøre drømmeland endnu mere drømmende. Men kernen i historien er bevaret hundrede procent. Den får os til at stille spørgsmålstegn ved, om vi er der, hvor vi skal være i vores liv. Og hvis det ikke er tilfældet, at må vi gøre noget ved det.

Susan Himmelblå og Tusinfryd fejrer Susans fødselsdag. Foto: Annett Bruhn.
Kim Larsens og Gasolins numre får nyt liv i musicalen "Midt om natten". Foto: Annett Bruhn
Jimmy Jørgensen er en af de i alt 45 medvirkende i forestillingen. Foto: Annett Bruhn
Marie Ì Dali står får scenografi og kostumedesign. Foto: Annett Bruhn
"Befri dit liv", lyder budskabet fra Spacey. Foto: Annett Bruhn
Allan Mortensen har rollen som Tusindfryd. Foto: Annett Bruhn.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce