x
Annonce
Biler

Mercedes E-Klasse skruer op for højteknologien

Den store Mercedes E-Klasse får et omfattende facelift, som blandt andet omfatter en fartpilot, der kan se trafik, inden føreren opdager den.

Der er i høj grad lagt vægt på de indre værdier, når den store Mercedes E-Klasse får et facelift inden for de næste par måneder. Her åbner det tyske prestigemærke nemlig for en mulighed for en række nye sikkerheds- og infotainmentsystemer.

Det står klart, efter at Mercedes har sluppet et par billeder af den formummede E-Klasse løs. De viser en stribe modeller til test i amerikanske Las Vegas.

Modellen vil kunne fås med en række avancerer hjælpefunktioner. Det gælder blandt andet Active Distance Assist Distronic, som er en fartpilot, der kan indpasse bilens hastighed til den forankørende trafik, endda før føreren ser den. Det sker ved hjælp af live-opdateringer om trafikken, og den virker op til 100 kilometer i timen.

Annonce

Mercedes E-Klasse

Modellen er nu produceret i fem generationer.

Den første kom på banen i 1993 og den seneste i 2017.

Digital instrumentering

Her er også automatisk nødbremse, som virker ved svingmanøvrer, blindvinkel-assistent, der også fungerer, når bilen holder stille, så man ikke åbner døren op i cyklister, sving-assistent, der hjælper ved undvigemanøvrer, samt sidekameraer, der holder øje med bilen langs siderne.

Inden døre kommer der også et nyt rat, mens den digitale instrumentering med to skærme på 10,25 tommer, som vi kender i dag, bliver standard. Her bliver ud over det stemmestyrede MBUX-system med Augmented Reality, som kan smelte for eksempel navigationssystemet og videooptagelser af vejen sammen, også interiør-assistent, som kan reagere på gestikulering. Klimaanlæg og sædemassagen kan også sættes op i programmer, der skal spille sammen med individuelle fitness og velvære opsætninger. Her er flest muligheder i modellerne med 48-volts-systemer eller plug-in-hybrider, hvor der er et større batteri at arbejde med.

Flere plug-in-hybrider

Samtidig kommer der et nyt system til overvågning af kvaliteten af den luft, som trækkes ind i kabinen. Det er noget, som især er relevant, når man færdes i de store byer. På de ydre linjer kommer der en let opgradering af modellen, der kom på banen i 2017, og som får nye full LED-forlygter, der standard, sammen med nye LED-kørelys.

E-Klassen fik opgraderet motorprogrammet i fjor med nye fire- og sekscylindrede motorer, men flere er på vej, men den delvist elektrificerede del udbygges, så der snart vil være syv plug-in-hybrid-varianter, der også omfatter de firehjulstrukne 4Matic-modeller og stationcars.

Den nye model i taxa-klassen får mulighed for nyt avanceret sikkerhedsudstyr som fartpilot, der ved hjælp af trafikopdatereringer indpasser bilen efter den forankørende trafik, inden føreren kan se den. Foto: Mercedes
E-Klassen fik flere nye motorer i fjor. Men programmet med især delvist elektrificerede modeller udbygges, så der kommer syv plug-in hybrider. Foto: Mercedes
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vi må bede om godt vejr

Man må håbe, at det bliver godt vejr efter påske. Det vil i hvert tilfælde gøre opgaven lidt lettere for de kommunalt ansatte samt ledere på skoler og daginstitutioner, når de hen over påsken skal løse en på papiret stort set umulig opgave. De skal skaffe plads til børn i skoler og daginstitutioner, så der dels kan skabes plads nok mellem børnene, og så skal hygiejne-forholdene også være i top. Det vil være en udfordring på rigtig mange skoler og i rigtig mange dagtilbud at skaffe den fornødne plads til det, samtidigt med at det også skal fungere. Skoleklassen kan ikke være i ét klasselokale, og hvis alle forældre vælger at sige ja tak til at få børnene i daginstitution, så er her heller ikke kvadratmeter nok. Opfordringen fra statsministeren lød, at børnene skulle være så meget ude som muligt, og det må man da også håbe, det bliver vejr til i mange dage, da det vil gøre opgaven noget lettere for et presset personale at holde børnene på en rimelig afstand. Ingen ved i skrivende øjeblik hvor mange skoler og dagtilbud, der bliver klar onsdag. Der er meget, der skal på plads. Det vides heller ikke, om forældrene tager imod tilbudet. Ja, børnene skal jo i skole, men hvor mange børn bliver hjemme fra daginstitutionen, fordi forældrene er utrygge ved smittefaren? Mange forældre trænger til, at børnene kommer af sted, og mange børn vil også glæde sig. Men usikkerheden er der jo, om det er en klog beslutning eller ej at sende børnene hjemmefra. Ingen ved det. Det må tiden vise. Vi er på ukendt grund. Regeringen tør ikke længere holde samfundet i et jerngreb på grund af de økonomiske konsekvenser. Eksperterne siger, det her er den klogeste måde at åbne op på. Vi andre må bede til, de har ret. I det her ligger en kalkuleret risiko, da man gerne ser, at en hel del flere faktisk bliver smittet - men i et tempo, hvor sundhedsvæsnet kan følge med. Lukker vi fortsat helt ned, vil det trække epidemien rigtigt langt ud, og mange vil være i fare igen, når bølge to forventes at komme til efteråret. Nej, det er ikke let at træffe en klog beslutning, og en forkert kan give os et nyt Italien eller Spanien. Beslutninger skal tages nu. Næste år ved vi, om det var klogt eller ej.

Annonce