Annonce
Biler

Mercedes dropper luksus-pickup

Den ligner en Mercedes, men er mere en Nissan. X-klassen fra det tyske mærke fik en kort levetid. Foto: Mercedes
Efter godt to år på markedet stopper Mercedes nu med pickuppen X-Klasse, som bygger på en Nissan Navara.

Efter bare to år på banen trækker Mercedes nu den praktiske X-Klasse-pickup af markedet. Den blev ellers lanceret som et luksuriøst alternativ til de mere klassiske arbejdsheste af pickupper og måske et alternativ til friluftsfolket, der kunne fragte surfboards eller mountainbikes med en stjerne i front.

Udfordringen var dog, at modellen var bygget på en Nissan Navara, der er en mangeårig pickup-bestseller fra det japanske mærke, som med rigtige skruefjedre bagude frem for de mere lastvognsagtige bladfjedre, som findes i de fleste andre konkurrenter, var et mere komfortabelt alternativ. Imidlertid var der langt mere Nissan end Mercedes i modellen, og det har givet udfordringer, lyder det fra Automotive News, der fortæller historien.

Annonce

Stort marked

Udgangspunktet var, at modellen udsprang af et samarbejde mellem Mercedes og Nissan/Renault, og at man gerne ville have fingre i et marked, som er domineret af Ford Ranger, Toyota Hilux og VW Amarok, og som forventes at ville vokse til 3,2 millioner biler om året inden for de næste 10 år.

Det var oprindeligt planen at udvide produktionen fra fabrikken i Barcelona til også at omfatte Argentina. Men køberne i Sydamerika og på et andet vigtigt marked som Sydafrika var ikke villige til at betale ekstra for at få en Mercedes-stjerne på snuden af en Nissan. De amerikanske købere vil hellere have pickupper, der var en tand større, mens europæiske købere betragter pickupper som et arbejdsværktøj for håndværkere frem for en luksusbil.

Herhjemme er der heller ikke solgt mange Mercedes X-Klasse. En række mærker som VW med Amarok, Toyota med Hilux, Isuzu med D-Max og Nissan med Navara ud over Mercedes med X-Klasse lancerede herhjemme tillige modeller på hvide plader. Men de er dyre, og der er et begrænset marked.

Subaru-Saab

Der er gennem tiden set mere eller mindre vellykkede eksempler på, at bilfabrikker sætter sit logo på andre mærkets modeller. Et af dem var en Saab 9-2X, der byggede på en Subaru Forester og blev solgt med ringe succes.

Produktionen af Mercedes X-Klasse stopper med udgangen af maj.

Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce

Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hold fokus på batteritoget

Vi kunne onsdag læse her i avisen om en ny idé med en letbane mellem Vejle og Billund, som skulle erstatte tanken om en jernbaneforbindelse på strækningen. Gevinsten for Vestjylland skulle så være, at når det blev en letbane, så var den uafhængig af jernbanenettet, og dermed ville linjen til Billund ikke være det, der gjorde, at der ikke længere ville være direkte tog fra Struer og Holstebro til hovedstaden. Det vil en jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund netop betyde, da alle passagerer fra Vestjylland så skulle skifte i Vejle. Nu er det velkomment med forslag, der sikrer, at der fortsat kan være direkte jernbaneforbindelser på tværs af landet, da det vil fratage mange lysten til at tage toget, hvis man ved, man skal ud i Vejle og vente på et nyt tog, hvor man så skal finde et sæde. Det er den behagelighed, at man kan sætte sig og så først rejse sig, når man er på hovedbanegården eller i lufthavnen, som gør, at det er attraktivt. Det allerbedste ville være, at der også kommer en elektrificering af forbindelsen mellem Struer og Vejle. Man må erkende, at det er tvivlsomt, der nogen sinde findes penge til det. Selv om den løsning fortsat er hovedmålet, så er det klogt, at Struer-borgmester Viggo Lynghøj alternativt arbejder på, at man så i det mindste får indført batteritog mellem Struer og Vejle. De kan kobles på det "almindelige" tog i Vejle, og dermed sidder man på samme sæde hele vejen til hovedstaden. På samme måde retur. Det er den løsning, der bør sættes fokus på, da det er den mest realistiske, hvis man opgiver de dyre elledninger på sporet fra Vejle til Struer. Samtidigt må man også sige, at det er en økonomisk helt urealistisk løsning at lave nye spor til Billund, uanset om det er tog eller letbane. Der er for få passagerer, der vil bruge dem til lufthavn og store arbejdspladser som Lego, fordi afstanden er for kort til, man først vil fragte sig hen til en station i stedet for at tage bilen direkte. Busser kan klare det behov, og dem kan man også sætte batteri på.

Annonce