Erhverv

Mens du venter på Amazon…

Vi er i den seneste tid nærmest blevet oversvømmet af artikler om Amazon og kæmpens mulige indtog i Danmark. Artikler og sociale medier har ofte karakter af ”den udenlandske ulv kommer”, men faktisk er der allerede ”udenlandske ulve” i dansk landskab.

FDIH’s ”E-handelsanalysen 2018” fortæller en historie herom. Danskernes samlede forbrug online udgør med 129,3 mia. kroner nu en tredjedel af det samlede forbrug og online-forbruget steg fra 2017 til 2018 med 13 procent. Med 43,4 mia. kroner udgør køb på udenlandske platforme cirka tredjedelen og voksede med 17 procent, det vil sige væsentlig stærkere end køb på danske webshops, der kun steg med 11 procent.

Der er flere forklaringer og udfordringer for det danske samfund og for danske webshops i denne sammenhæng, som jeg ikke skal komme nærmere ind på her. Her skal blot konstateres: Familien Danmark er allerede vant til at handle online uden for landets grænser – også på Amazon!

Og for alle virksomheder er det et rammevilkår, at markedspladsen fortsat ændres hastigt i de kommende år. Så lad os se lidt på markedspladsen, betydningen for strategiarbejdet og for ledelsesrollen.

Markedspladsen

Markedspladsen er fyldt med tech, trends og tendenser, som alle på en eller anden måde har betydning for virksomheder, ledere, medarbejdere, forbrugere og så videre. Lad mig blot nævne noget af det buzz, der fylder og som også vil høre fremtiden til: Kunstig intelligens, machine learning, Internet of Things, førerløse biler, droner til personbefordring, robotter, 3D/4D-print, 5G, deleøkonomi, crowdfunding, bæredygtighed, klima, FN’s 17 verdensmål, madspild, veganer, big data, cybersikkerhed.

Listen er på ingen måde komplet og er heller ikke tænkt sådan. Den er blot et udtryk for de nærmest uendelig mange muligheder og felter, vi står midt i. En cocktail af teknologi og tendenser, der går hånd i hånd og også ”fodrer hinanden”.

Nye teknologier giver nye muligheder, men de er også drevet af nye tendenser (eller genopdagede tendenser, som for eksempel levering til døren). At teknologier også stiller os overfor etiske dilemmaer og udfordringer er også tydeligt.

I forhold til klassisk markedsøkonomisk tankegang står vi også overfor nye paradigmer. Udbudsparadigmet med knaphed på ressourcer flytter sig i retning af rigelige ressourcer – bare vi deler! Så det kommer i højere og højere grad til at handle om adgang til en ressource mere end at eje en ressource.

Vi deler og anvender, når vi har et behov. Se eksempelvis på dele-/bybiler som Green Mobility og Letsgo. En anden variant er GoMore og deres samarbejde med Nordjyllands Trafikselskab.

Bilfabrikkerne ved jo udmærket, at det på sigt betyder en ny markedsplads for dem, og deres ”fremtidslaboratorier” har i flere år kigget ind i sådanne nye rum. Det samme gør i øvrigt de store biludlejningsfirmaer. Men hvad med forhandlere og importører? Er de mon med?

Et andet eksempel er crowdfunding, som med flere forskellige modeller giver mulighed for hurtig skalering, loyale kunder og naturligvis finansiering. I finanskrisens kølvand er den finansielle sektor for det første underlagt en lang række love og regler, men det er nok også en udfordring med både tænkning og forretningsmodel i de gamle institutioner.

Og selvom crowdfunding kun er en lille del af landskabet, så kigger ”de gamle” selvfølgelig ind i dette område, herunder Nordea og Danske Bank, der afprøver tilbud som parallelle forretninger i samarbejde med crowdfunding-virksomheder. På samme måde retter fintech-projekter og start-ups sig imod nye løsninger udenfor den gængse ramme.

Det strategiske arbejde

Ja, ja Jette, det er godt nok lidt højtflyvende, men har det nogen betydning for ganske almindelige danske virksomheder? Selvfølgelig har det det.

For det første er det vigtigt at løfte hovedet op over harehøjde og erkende, at der foregår ”noget andet”. Dernæst er det vigtigt at arbejde med betydningen af ”dette andet” for den enkelte virksomhed. For eksempel kan man forestille sig, at den måde en forsyningskæde fungerer på ændres – den er grundlæggende ret lineær og ”lukket”.

Hvad nu hvis vi tænkte mere cirkulært og delte synkroniseret viden real time? Så kunne konkurrencedygtigheden for alle led styrkes via øget gennemsigtighed og hastighed. Nå ja, noget sådant findes faktisk allerede hos Alibaba, hvis tænkning og forretningsmodel er bygget sådan.

Det kræver en anden tilgang end traditionel strategisk planlægning, hvor vi blot ”forlænger brædderne”. Og det er ikke nemt at gøre alene. I hvert fald giver det ikke særlig meget modspil!

Innovation og kreativitet skabes i en anden ramme, med deltagelse af andre end ”Tordenskjolds soldater”, med plads til eksperimenter og fejl. Det betyder ikke, at det er ”fri leg”.

Det er blot en erkendelse af, at når vi går fra en tænkning, hvor vi tror, at ”vi kan kontrollere, hvad der sker derude” til en tænkning, hvor ”vi skal lære at navigere i en foranderlig verden”, så kræver det en anden tilgang. Det er ikke hensigtsmæssigt at arbejde ”top-down”, men snarere ”up-and-down-and around”.

Det indebærer også mere samskabelse med interessenter både i og udenfor virksomheden og brug af andre discipliner og værktøjer. Måske kan scenarietænkning endelig komme til sin ret. Eller designtænkning, som har vundet indpas i business de senere år. Eller en fem dages Sprint-proces eller hackathons eller…

Ledelse og lederskab

Det kræver også en anden tilgang til ledelse. Det gængse paradigme har i mange år været, at god ledelse er ”at skabe resultater igennem andre”. Men det paradigme afløses af ”at skabe resultater sammen med andre”. Og jo, der er forskel!

Lederen har fortsat ansvaret for den helt overordnede ramme, det vil sige mening, mål og retning. At sikre en kultur præget af gode, tillidsfulde relationer og med plads til fejlskøn og deciderede fejl er også lederens opgave.

Selvfølgelig skal den samme fejl ikke gentages gang på gang, men en nulfejls-kultur er direkte ødelæggende for udvikling, fordi den dræber al kreativitet. Lederen må selvfølgelig også både i kommunikation og handling selv gå vejen: Hvis du ikke selv gør, hvad du siger, hvordan kan du så forvente, at andre gør det?

Så lederen skal selv turde tage fejl og lave fejl – og turde erkende fejl! Det kræver mod: At lederen tør sætte sig selv i spil og på spil. Måske det kunne hjælpe at fejre en fejl eller to, så organisationen kan se, at lederen faktisk ”mener det”? Det ville udløse energi og kreativitet – og ikke mindst et godt grin!

Så mens du venter på Amazon, skulle du måske bare tage skeen i den anden hånd og selv blive klar til fremtiden? Nå ja, det kan jo også være, at Alibaba & Co. kommer os alle i forkøbet.

Jette Ditlev. Pressefoto

Klummen

Jette Ditlev er cand.merc. i afsætning og strategi med over 25 års erfaring med ledelse og lederskab, strategisk udvikling, internationalisering, salg og innovation. Hun har bl.a. stået i spidsen for virksomheder, store forretningsenheder med udenlandske datterselskaber samt store salgsorganisationer med P/L-ansvar for mere end 650 mio. kroner. Hun har erfaring fra både store, internationale koncerner, fra SMV’er og start-ups, herunder mange ejerledede virksomheder.

Siden 2005 har Jette været selvstændig ledelsesrådgiver og foredragsholder med spidskompetence inden for netop ledelse og lederskab, strategisk udvikling, internationalisering, salg og innovation. Sideløbende er Jette ekstern lektor på SDU, lektor på Campus Vejle, ekstern ekspert for EU-Kommissionen og Enterprise Ireland, ligesom hun sidder i flere bestyrelser og Advisory Boards.

Jette er medlem af VL-30, partner i bestyrelsesnetværket ASNET Board og deltager i flere andre netværk. Hun er panelist i “Public Service” på P1, anvendes jævnligt som ekspert indenfor sit felt og er i øvrigt vild med Søren A. Kierkegaard!

Har du kommentarer til denne klumme, kan du kontakte Jette Ditlev direkte på jd@ditlev-consulting.dk

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv For abonnenter

Gråkjær henter stor ordre 'på hjemmebane'

Holstebro

Stor materiel skade: To biler stødte sammen i kryds

Struer For abonnenter

På visit i virkeligheden: Vi får fanget nogle børn tidligere og givet dem den hjælp, de har brug for, tidligere

Holstebro

Budgetgyser: Kæmpestor usikkerhed om kommunens økonomi

Danmark For abonnenter

Carl Holst om balladen i Venstre: Jeg fik ret, men ikke min vilje

Holstebro

UCH-elever viste deres skills frem

Portræt For abonnenter

Dansemusen der fandt ud af, at hun hellere ville være bag scenen

Vinderup

Nye byggegrunde skal stå klar til sommer

Vinderup

Ønske til staten: Lav cykeltunnel ved ny cykelsti

Annonce