Annonce
Mærkedage

Med cowboyhat og sydstatsaccent

Matthew McConaughey har sit efternavn fra sine irske forfædre. 4. november fylder han 50 år. (Arkivfoto) Tim Warner/Ritzau Scanpix
Filmen "A Time to Kill" fra 1996 blev McConaugheys gennembrud. I mange år var han mere kendt for sit udseende end sit skuespil. 4. november fylder han 50 år.

50 år: Matthew McConaughey er en af USA's store skuespillere. I så forskellige film som "Interstellar", "The Wedding Planner", "How to Lose a Guy in 10 Days" og "Dallas Buyers Club" har han haft markante roller.

I den sidste spiller han en homofobisk rodeorytter, der smittes med hiv og siden bliver syg af aids. Rollen, som kostede ham en fjerdedel af kropsvægten, spillede han så overbevisende, at han vandt en Golden Globe og blev nomineret til en Oscar.

Streamingtjenester som HBO og Netflix har gjort, at skuespillere i dag kommer ud til et større publikum end tidligere. Det gælder også Matthew McConaughey, som spiller en gådefuld drabsefterforsker i den første sæson af den populære HBO-serie "True Detective".

McConaughey, der fylder 50 år 4. november, er født og opvokset i Texas. Den dybe sydstatsaccent har han beholdt, for selv om han i dag rejser verden rundt, så er hans sjæl stadig texansk.

- Der er ingen hemmelige håndtryk, men når to texanere mødes, er der et særligt broderskab, har han fortalt.

McConaughey fik sit gennembrud i 1996 i filmen "A Time To Kill", hvor han er forsvarsadvokat for en sort mand, der er anklaget for mordet på to hvide mænd.

Præstationen bragte ham på listen over eftertragtede Hollywood-skuespillere, men trods talentet, så var de første roller bundet op på hans smukke ydre.

De krøllede lokker og det hvide smil har medvirket til, at han flere gange er kåret som verdens smukkeste og mest sexede mand af diverse blade og magasiner.

Siden har han bevæget sig væk fra de store dramafilm og krimiserier, som da han sammen med blandt andre Scarlett Johansson og Reese Witherspoon i 2016 lagde stemme til dyrene i animationsfilmen "Sing".

Det var især hensynet til sine egne tre børn, som han har med modellen Camilla Alves, der var udslagsgivende:

- Jeg ville gerne lave noget, som mine børn kunne se, og det har jeg nærmest ikke gjort de seneste ti år. Jeg har ikke tænkt mig at vise dem "True Detective" eller "Dallas Buyers Club", har han fortalt.

Men selv succesfulde skuespiller oplever bump på vejen. Som da Matthew McConaughey i 2017 spillede hovedrollen i storfilmen "The Dark Tower" baseret på Stephen Kings værk af samme navn i syv bind.

Filmen er instrueret af danske Nikolaj Arcel, men hverken danske eller amerikanske anmeldere var begejstrede. Nogle gik så langt som til at kalde den en katastrofe.

- Det her er en film, som både Arcel og McConaughey hurtigst muligt skal glemme. Og det kan sagtens lade sig gøre, skulle jeg hilse og sige, skrev en dansk anmelder.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Søndag ifølge For abonnenter

Søndag ifølge chefredaktøren: Ingen risiko for sort skærm

I denne uge blev min paratviden på det samtidshistoriske område sat på en alvorlig prøve. En læser ringede til mig for at tale om den tv-programoversigt, der hver dag er at finde i avisen. Han ville gerne have Kanal 5 og Canal 9 på en mere fremmelig placering i oversigten. Gerne allerførst, så han ikke skulle lede efter dem. På et tidspunkt i samtalen nævnte han i den med største selvfølgelighed en storpolitisk begivenhed fra 1985, og det var her, min paratviden kom til kort. "De forsvinder jo snart fuldstændig. Ja, det bliver jo nok ikke helt som under Påskestrejkerne, men det bliver altså noget rod. I burde skrive meget mere om det". Jeg havde for det første glemt alt om Påskestrejkerne, og for det andet havde jeg svært ved at se, hvad det havde med programoversigten og tv-kanaler at gøre. Indtil noget dæmrede. Faktisk husker jeg kun Påskestrejkerne i 1985 for præcis det samme som læseren her hentydede til. Jeg var blot otte år på det tidspunkt, så Schlüters kvaler med fagbevægelsen havde for mig primært én håndgribelig konsekvens - nemlig fjernsynet. En fagpolitisk kamp om den ugentlige arbejdstid kulminerede med generalstrejke, lockout og regeringsindgreb, og midt i det hele en sort skærm på landets eneste tv-kanal. Og det var det, læseren her tænkte tilbage på. Sort skærm. Hvis DR bliver ramt af strejke i morgen, vil det helt sikkert ikke blive husket om 35 år. Og da slet ikke af dem, der er otte år i dag. Medieudbuddet er siden monopolets tid blevet enormt. Markedet for tv-kanaler er eksploderet i en grad, så de let kan forsvinde i avisens programoversigt. Og læg dertil det store udbud af streaming-tjenester - altså tv afspillet over internettet på seerens præmisser. For nogle har det sidste gjort tv-kanalerne helt overflødige. Jeg har i mange år ikke modtaget "almindelige tv-signaler" derhjemme. Jeg klippede kablet i 2010 og tog således selv kontrollen over programoversigten. Jeg streamer underholdning og nyheder til min tv-skærm, når jeg har lyst. Men skulle jeg et øjeblik formaste mig til at tro, at tv - og dermed programoversigter - i den periode er blevet overflødige i samfundet, tager jeg ganske fejl. Det er blevet tydeligt de seneste uger, hvor en regulær tv-krig er brudt ud på det danske marked. Krigen er mellem kabeltv-udbyderen Yousee og tv-selskabet Discovery Networks, som står bag en række populære kanaler. Yousee vil fjerne Discoverys kanaler fra kabelpakkens faste indhold og lade dem overgå til at være tilvalg. Det passer ikke Discovery, og ingen af parterne vil give sig. Derfor mister Yousees omkring 1,2 millioner husstande fra nytår Discoverys kanaler i deres programpakker. Hvis altså ikke parterne når til enighed inden. Det var den udsigt, læseren syntes, vi skulle skrive noget mere om. Han er glad for fodbold, og det er der meget af på Kanal 5 og Canal 9. To kanaler, som forsvinder fra programpakkerne, hvis det ikke ender med en aftale. Det er et klassisk opgør mellem to parter, som begge mener, at den anden har mest brug for samarbejdet og derfor ikke vil give sig. I virkeligheden er det et udtryk for to virksomheder, der kæmper med at finde fremtidens form og indtægtskilde i takt med at flere overgår til streaming. Hvis det ikke ender med en fredserklæring inden nytår, kommer tv-krigen til at betyde markante ændringer på markedet. Yousee er den sidste store fællesnævner for danskerne - mange husker sikkert stadig nedbruddet hos tv-leverandøren nytårsaften i 2017, hvor 1,3 millioner husstande ikke kunne se Dronningens nytårstale. Den episode kan meget vel ende med at være det sidste kollektive minde om sort skærm.

Lemvig

Dronningens dragter trak folk til

Annonce