Annonce
Struer

De har kørt ud i det blå i mere end 10 år: MC-klubben uden rygmærker

Afgang fra Bremdal Torv i samlet flok klokken 18. Foto: Frede Stengaard
Medlemmerne af MC Bremdal hygger sig i hinandens selskab - og med et "åbent hus" på Metalvarefabrikken på lørdag vil de gerne invitere flere med på deres ture ud i det blå.

Bremdal: Stemningen er høj, da motorcyklerne begynder at rulle ind på parkeringspladsen på Bremdal Torv.

Endelig er det blevet tid til at få luft i dækkene og tanken fyldt op, så medlemmerne af MC Bremdal kan komme på tur.

En tradition, som er holdt i hævd, lige siden Knud Erik Kristensen og fire andre motorcykelentusiaster fra Bremdal i 2008 samlede den første flok til en tur ud i det blå.

- Jeg havde lige fået min BMW K1600 og fandt sammen med en anden i kvarteret, der også havde en BMW, og vi faldt så i snak med to andre, der også havde motorcykler holdende i indkørslen, fortæller han.

Sådan startede det.

- I starten var vi ikke så mange, fortæller Knud Erik Kristensen, men året efter tog det fart.

Det er kun et par måneder siden, jeg købte en brugt BMW 650 fra 1994, og så synes jeg, det kunne være sjovt at køre med. Jeg vidste jo godt, at klubben eksisterede. Har set dem køre afsted fra Bremdal Torv så tit.

Jørgen Lageri, nyt medlem af MC Bremdal

Der kom flere og flere til, og hver gang, det sker, er det med et fælles mål, som bliver udpeget af en lukket kreds i kørselsudvalget, som aftaler en rute og et udflugtsmål for hele flokken.

- På vejen hjem spredes vi så og kører hver til sit. I starten kom vi allesammen fra Bremdal. Nu har vi medlemmer fra både Struer og Resen og fra Asp og hele Langhøjområdet, fortalte Per Raun, som har overtaget formandsposten i den lille klub, da han forrige torsdag var med til at sende dagens felt afsted på en tur ud til folkevognsmuseet i Ulfborg.

Han havde selv andre aftaler, og måtte også erkende, at han først kommer i gang lidt senere, end han plejer.

- Tidligere har jeg kørt tusindevis af kilometer hvert år. I år er jeg ikke rigtig kommet i gang, erkendte han.

Men for Peter og Anette Josephsen var det bestemt ikke med deres gode vilje, at de satte sig ind i Skodaen i stedet for at køre med på Peter Josephsens italienske vidunder af en Laverda 1200.

- Jeg havde lige fået de nedslidte dæk skiftet og været på tanken for at få fyldt den op, da jeg måtte ringe hjem efter Anette for at få hende til at hjælpe med at skubbe den i gang. Mit startdrev var gået i stykker. Det var bare rigtig, rigtig ærgerligt, fortalte han.

Og de var enige om, at det ikke ville give mening at køre med på Anettes Laverda 500.

- Den er rigtig fin, når jeg bare skal køre på den selv, men lidt for lille til, at vi kan være på den begge to, hvis vi skulle følge med feltet helt til Ulfborg, mente hun.

Men på den anden side, ville de heller ikke gå glip af det sociale.

Ikke så kompliceret

Så afsted, afsted. Klokken 17.57 ankom Jørgen Lageri som en af de sidste, og i øvrigt også for at være med på sin allerførste tur med flokken.

- Det er kun et par måneder siden, jeg købte en brugt BMW 650 fra 1994, og så synes jeg, det kunne være sjovt at køre med. Jeg vidste jo godt, at klubben eksisterede. Har set dem køre afsted fra Bremdal Torv så tit, konstaterede han.

Andre er måske ikke klar over, at klubben eksisterer, og at der på den måde er mulighed for at komme på udflugter ud i det åbne landskab i selskab med andre på både store og små motorcykler.

- Så på lørdag arrangerer vi et "åbent hus" på Metalvarefabrikken på Industrivej, fortæller Per Raun.

Her kan alle frit komme forbi og få lidt mere at vide om præmisserne for at komme med på klubturene med de lidt over 40 medlemmer af MC Bremdal.

- Det er som sagt ikke så kompliceret, konstaterer Per Raun.

- Alle, som har en motorcykel - eller måske overvejer du bare at købe en - er velkommen til at kigge forbi. Vi er der om eftermiddagen fra klokken 13-16, fortæller han.

Hardy og Lisbet Hjort klar til afgang på deres Laverda 1000, mens Peter og Anette Josephsen (t.h) meget mod deres vilje måtte sætte sig ind i Skodaen og følge efter feltet i bil. Foto: Frede Stengaard
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kuk i den kommunale økonomi

I løbet af den kommende måneds tid vil byrådspolitikerne i alle de tre nordvestjyske kommuner træffe en lang række beslutninger, som vil få afgørende indflydelse på din hverdag, når der skal lægges budgetter for den kommunale husholdning i 2020 og frem til 2023. I Struer sker det, når byrådet i løbet af de kommende par dage er samlet til et budgetseminar, hvor de kommer til at bokse med regneark og budgetter for alt det, der har indflydelse på din hverdag. Det er alt fra hullerne i fortovet til plejen af dine børn eller dine forældre. Udgifter til skoler og driften af kulturinstitutioner, investeringer og anlægsudgifter, hvis der skulle være ønsker om for eksempel nye omklædningsrum i den lokale boldklub. Det kan derfor virke en smule paradoksalt, at den kollektive opmærksomhed i langt højere grad er rettet mod landsdækkende temaer som for eksempel formandsskiftet i Venstre. Det er byrådspolitikerne, du skal henvende dig til, hvis det er forhold i din hverdag, det gælder. Det helt store spørgsmål er så, om de har mulighed for at indfri dine ønsker. Nationalbankens direktør, Lars Rohde, udtalte i går, at den danske økonomi er både robust og inde i et historisk opsving. Samfundsøkonomien kører på skinner med lav rente, kun ganske få arbejdsløse og lav inflation, så du får mere og mere for pengene. I den kommunale økonomi ser det bare anderledes dystert ud for byrådspolitikerne i både Struer og Holstebro. Dybøl Mølle maler ikke helt, som den skal, når det gælder fordelingen af de kollektive goder og bidragene til fællesskabet, og kommunerne kæmper for at få enderne til at nå sammen. I Holstebro har det medført, at der nu er fremsat konkrete forslag om en skattestigning på 0,3 procent. I Struer vil borgmester Niels Viggo Lynghøj (S) ikke afvise tanken om at bevæge sig i samme retning. Udgangspunkt må dog stadigvæk være, at politikerne sikrer sig, at borgerne kan føle sig trygge ved de kommunal velfærdsydelser uden at skulle dreje skatteskruen yderligere i bund.

Annonce