Annonce
Holstebro

Masser af penge i reserve: Motorvej blev over en milliard kroner billigere

En milliard og fem millioner kroner. Så meget forventer Vejdirektoratet, at Holstebro Motorvejen bliver billigere end de 3.855 millioner kroner, som Folketinget bevilgede til vejen. Det store oveskud skyldes især, at der har været afsat en reserve på cirka 30 procent. Uden den store reserve var der fra starten penge til at bygge hele motorvejen uden huller.. Foto: Morten Stricker
En reserve på 30 procent er årsagen til, at Holstebro motorvejen bliver en milliard kroner billigere end bevilget. Uden en høj reserve havde pengene kunnet lukke de to motorvejshuller ved Herning. Nu vil flere partier reducere det til 15 procent.
Annonce

Holstebro: 3.855 millioner kroner bevilgede Folketinget til anlæg af Holstebro-motorvejen. 2.849 millioner kroner vil vejen koste ifølge Vejdirektoratets forventning til den totale udgift.

Det er der to forklaringer på: Når Folketinget bevilger penge til vejprojekter er der lagt 30 procent oveni - ti procent i usikkerhed, samt 20 procent i en central reservepulje. Samtidig er Vejdirektoratet blevet meget dygtige til at styre vejbyggerier og budgetter.

Da Folketinget bevilgede penge til motorvejen, var der ikke penge til både at føre motorvejen øst om Herning og til Holstebro Nord og til Gødstrup. Men hullet skyldes altså, at staten både går med livrem og seler.

- Det er rigtigt, at der også dengang var penge nok til at færdiggøre motorvejen ved Herning, og det var vi også nogle, der argumenterede for. Men vi har været bundet af aftalerne om de store reserver, siger Kristian Pihl Lorentzen, der har været transportordfører for Venstre.

Jens Axel Birn, der er formand for den motorvejsgruppe, som arbejder for at få motorvejshullerne, undrer sig over systemet.

- Jeg vil ikke blande mig i systemet, men jeg synes, det er kritisabelt, at man ikke skyndte sig at få vedtaget en ny anlægslov for den resterende strækning, da man tidligt kunne se, at der ville blive mange penge i overskud, siger Jens Axel Birn.

Faktisk har regeringen halveret reserven til kun 15 procent for kommende veje i den investeringsplan, som blev aftalt med Dansk Folkeparti i marts. Og som vil blive til virkelighed, hvis de fire partier fortsat har flertal efter valget.

- Det er en følge af, at vejbyggerier er blevet mere effektive, og Vejdirektoratet har vist, at de er gode til at styre budgettet. Så vil vi nøjes med en reserve på 15 procent i fremtiden, siger Kristian Pihl Lorenzen.

Når der er penge i overskud, ryger de direkte tilbage i statskassen.

- Der bliver penge til at bygge flere veje, når reserverne bliver halveret, konstaterer Lorentzen.

I aftalen er der afsat 548 millioner kroner til de 9,5 kilometer motorvej nord om Herning samt fem kilometer syd om, som i dag mangler. Det vil sige 476,5 millioner kroner og 15 procent oveni i reserve.

Annonce

En smule usikkerhed

Også Rasmus Prehn (S), der er transportordfører, er klar til at se på de store reservepuljer.

- Det er godt med en reserve, men det er klart, at i takt med, at Vejdirektoratet bliver skarpere, så vil jeg gerne være med til at drøfte med de andre partier, om vi kan sætte reserven ned, siger Rasmus Prehn.

Vejdirektoratet venter først til efteråret med at aflevere det endelige regnskab for Holstebro motorvejen, så de 2.849 millioner kroner er den forventede totaludgift, som fremgår af en årsrapport.

"Der er stadig flere faktorer, der kan påvirke budgettet. Blandt andet er vi stadig i gang med at afslutte afregningen med entreprenørerne. Og derudover har man som borger ret til - inden for et år efter åbningen af en ny vej - at gøre indsigelse i forhold til støj, skader og andre forhold. Derfor er regnskabet for Holstebromotorvejen endnu ikke afsluttet," skriver Vejdirektoratet i en mail.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Struer

Calle hopper over træflisen

Struer

Magiske koncerter på plænen

Annonce