x
Annonce
Biler

Marco Polo går til angreb på California

Mercedes vil have en bid af den voksende klasse af fritidsbiler og relancerer Marco Polo. Foto: Mercedes.
Flere danskere vil have rendyrkede fritidsbiler, og Mercedes relancerer nu camping-modellen Marco Polo, som skal kæmpe mod Volkswagen California.

Danskerne går i stigende grad efter biler, hvor hverdag og fritid kan smelte sammen. Det ses hos Volkswagen, hvor campingbussen California sælger rigtig godt. Nu vil Mercedes også have en større bid af det voksende marked og relancerer camper-modellen Marco Polo, som bygger på en V-klasse.

Det sker til priser fra 549.000 kroner for en Marco Polo 220d med 163 hk, 9G-Tronic automatgearkasse og pænt med udstyr, og det er et prisfald på mere end 100.000 kroner.

Til sammenligning starter en VW California med 150 hk og automatgear fra 496.000 kroner for en model med Coast-udstyr, mens næste modeltrin, Ocean, koster 100.000 kroner mere.

Men det kræver en lup at sammenligne priser, modeller og udstyr, da de alle kan konfigureres helt ud i detaljerne og på en række forskellige måder. Begge har dog det til fælles, at de for eksempel kan bruges til familiebil for fire til hverdag og så anvendes til at rulle direkte på tur i det blå med senge og køkken om bord.

Annonce

Mercedes Marco Polo

Den første generation af Marco Polo-campere, som byggede på Viano, kom i 1996.

Anden generation, der også er skabt på grund af Viano, blev lanceret i 2004. Den fik et facelift i 2010.

I 2014 blev Viano ændret til V-klasse, og samtidig kom tredje generation.

Tre motorer

Marco Polo har siden 1999 været bygget sammen med karrosseriopbyggeren Westfalia, og den er blevet et brand ligesom California, der har været på banen som selvstændig model i en halv snes år mere.

Motorudvalget i den baghjulstrukne bil spreder sig ud over basismotoren på 163 hk også over versioner på 190 hk og 239 hk. Her er også mulighed for at få 2500 kg på krogen.

Standardudstyret i Marco Polo er pænt og omfatter blandt andet oliefyr, klimaanlæg, lys- og regnsensor, fartpilot, mørktonede ruder, ventilationsrude og rullegardiner i passagerkabinen, komfortdrejesæder og et maritimt-inspireret trægulv.

Mange udstyrsmuligheder

Importøren spiller i tidens ånd ud med kampagnepakker, hvor man for en merpris på 45.000 kroner på papiret får udstyr for 120.000 kroner med. Det gælder blandt andet metallak, adaptiv fartpilot, multifunktionsrat i læder, bakkamera, parkeringsassistent, parkeringssensorer for og bag og ekstra varmer med timer.

Ekstraudstyrslisten omfatter desuden Intelligent Light System-LED-forlygter med fjernlysassistent, læderkabine, ekstra passagersæde, elektrohydraulisk hævetag, 360-graders kamera, markise, el-skydedør, el-bagklap med big-flip vindue samt 4Matic-firehjulstræk og AMG-sportspakke med 19-tommer AMG-letmetalfælge.

Der er dog også mange andre drenge i klassen. En række af de store camping-opbyggere har nemlig også campere i denne størrelse i programmet.

Bilen kan opgraderes med luksus-udstyr som læderkabine, der ændrer oplevelsen indendørs. Foto: Mercedes
Interiøret ligner ophavet fra Mercedes V-klasse, hvilket betyder, at der er mulighed for en række udstyrsmuligheder. Foto: Mercedes
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vi må bede om godt vejr

Man må håbe, at det bliver godt vejr efter påske. Det vil i hvert tilfælde gøre opgaven lidt lettere for de kommunalt ansatte samt ledere på skoler og daginstitutioner, når de hen over påsken skal løse en på papiret stort set umulig opgave. De skal skaffe plads til børn i skoler og daginstitutioner, så der dels kan skabes plads nok mellem børnene, og så skal hygiejne-forholdene også være i top. Det vil være en udfordring på rigtig mange skoler og i rigtig mange dagtilbud at skaffe den fornødne plads til det, samtidigt med at det også skal fungere. Skoleklassen kan ikke være i ét klasselokale, og hvis alle forældre vælger at sige ja tak til at få børnene i daginstitution, så er her heller ikke kvadratmeter nok. Opfordringen fra statsministeren lød, at børnene skulle være så meget ude som muligt, og det må man da også håbe, det bliver vejr til i mange dage, da det vil gøre opgaven noget lettere for et presset personale at holde børnene på en rimelig afstand. Ingen ved i skrivende øjeblik hvor mange skoler og dagtilbud, der bliver klar onsdag. Der er meget, der skal på plads. Det vides heller ikke, om forældrene tager imod tilbudet. Ja, børnene skal jo i skole, men hvor mange børn bliver hjemme fra daginstitutionen, fordi forældrene er utrygge ved smittefaren? Mange forældre trænger til, at børnene kommer af sted, og mange børn vil også glæde sig. Men usikkerheden er der jo, om det er en klog beslutning eller ej at sende børnene hjemmefra. Ingen ved det. Det må tiden vise. Vi er på ukendt grund. Regeringen tør ikke længere holde samfundet i et jerngreb på grund af de økonomiske konsekvenser. Eksperterne siger, det her er den klogeste måde at åbne op på. Vi andre må bede til, de har ret. I det her ligger en kalkuleret risiko, da man gerne ser, at en hel del flere faktisk bliver smittet - men i et tempo, hvor sundhedsvæsnet kan følge med. Lukker vi fortsat helt ned, vil det trække epidemien rigtigt langt ud, og mange vil være i fare igen, når bølge to forventes at komme til efteråret. Nej, det er ikke let at træffe en klog beslutning, og en forkert kan give os et nyt Italien eller Spanien. Beslutninger skal tages nu. Næste år ved vi, om det var klogt eller ej.

Annonce