Annonce
Sport

Mørkøv nyder gul eufori: Vi er lagt fuldstændig ned

Anne-Christine Poujoulat/Ritzau Scanpix
Quick-Step-holdet står midt i en fransk bølge af eufori efter Julian Alaphilippes pragtpræstationer.

At køre på hold med manden i den gule trøje i Tour de France er én ting. At gøre det, når den gule trøje sidder på en fransk folkehelt er noget helt andet.

Det oplever Julian Alaphilippes holdkammerater på Quick-Step i disse dage. Danske Michael Mørkøv er en af dem, der er havnet midt i en bølge af fransk Tour-eufori.

- Vi er jo lagt fuldstændig ned på vores hoteller. Der er fyldt med folk, og vi skal ud igennem en kødrand af mennesker hver morgen. De står uden foran vinduerne, når vi spiser.

- Det er en meget, meget stor oplevelse at være med på et hold med en franskmand, der kører så godt i gult, siger Michael Mørkøv.

Det var ventet, at Julian Alaphilippe ville få problemer i bjergene, men den 27-årige franskmand fortsætter med at imponere og blev kun slået af etapevinder Thibaut Pinot på lørdagens Tourmalet-etape.

Mørkøv er overbevist om, at euforien er med til at løfte holdkammeraten til nye højder.

- Det er sandsynligvis den gule trøje, der giver umådelig stærke vinger her i Frankrig.

- Han har ikke før på samme måde kunnet køre op med de bedste på et bjerg som dette. Måske en gang eller to. Det er over forventning, det han leverer, siger Michael Mørkøv.

Efter lørdagens etape har Alaphilippe et forspring på 2 minutter og 2 sekunder til Geraint Thomas på andenpladsen.

Franskmanden kører søndag i den gule førertrøje for tiende gang i dette års Tour de France.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Struer For abonnenter

SSP om ny indsats: - Man er så provokerende i sin adfærd, at det er fuldstændig ligegyldigt, om det er politiet, der kommer, eller ej

Leder For abonnenter

Prisen for teknologivirksomhedernes indtog

Jysk Fynske Medier, som også står bag udgivelsen af denne avis, offentliggør i dag, at koncernen lukker ugeavisen "Vinderup Avis". Lukningen sker som en direkte konsekvens af et faldende annoncemarked, som i flere år været med til at underminere grundlaget for at drive lokal, annoncefinansieret avis. Det er rigtig ærgerligt for lokalsamfundet, når der ikke længere er plads til avisen. Ligesom det er ærgerligt, når isenkræmmeren, bageren eller posthuset lukker på grund af for lav omsætning. Der er ikke noget positivt at sige om lukningen af avisen, som har sine rødder langt tilbage i 1900-tallet. Men for avislæsere og vogtere af det lokale demokrati og den lokale sammenhængskraft er Vinderup heldigvis stadig godt hjulpet. Vinderup ligger lige i smørhullet, hvor to medievirksomheder fortsat driver deres aviser. Dagbladet Holstebro udkommer selvsagt i området, ligesom Skive Folkeblad også interesserer sig for den del af Holstebro Kommune. Desuden kommer de to store ugeaviser Holstebro Onsdag og Skive Folkeblads "Midt på ugen" i området. Så vi kan godt pakke det værste sortsyn på nærdemokratiets vegne lidt til side. Men udviklingen vidner om, at der er sket et skred. Når annonceomsætningen flytter til det digitale område, flytter langt størstedelen desværre også ud af landet. I 2018 stod Google og Facebook alene for 61 procent af den digitale, danske annonceomsætning. Og modsat omsætningen i danske medievirksomheder, bruger Google og Facebook ikke deres penge til at skabe indhold, som styrker demokrati og sammenhængskraft i lokalområdet. Derfor har vi set en massiv konsolidering på ugeavismarkedet gennem flere år. I større byer, hvor der før var flere selvstændige aviser, er der kun en tilbage, og de mindste har det svært. Vinderup Avis udkommer for sidste gang om en uge, men Vinderup er stadig en vigtig del af Holstebro Kommune og en helt selvfølgelig del af dette dagblads dækningsområde.

Annonce