Erhverv

Mølleparken Thor kan påvirkes

De virksomheder, der vil give tilbud på at opføre den nye havmøllepark Thor kan selv få indflydelse på parkens størrelse og udformning

Vestkysten: Når den kommende havmøllepark, Thor, sendes i udbud, får tilbudsgiverne mulighed for at påvirke parkens størrelse og udseende.

Thor skal nemlig sende i et såkaldt "udbud med forhandling". Det vil sige, at deltagerne kan forhandle om de betingelser, som de vil opføre parken på. Deltagerne kan for eksempel afgive tilbud, hvor risikoen bliver delt eller minimeret. Parken skal have en effekt på minimum 800 MW, men vinderen vil også få mulighed for at regne på en park, hvor der etableres 1000 MW. Det ventes alt sammen at gøre den kommende havmøllepark billigere.

Som noget nyt skal deltagerne også give tilbud på det kabel, der skal føre el i land. Tidligere har Energinet.dk stået for at etablere en transformer på en platform, hvorfra strømmen bliver ført i land med søkabler. Denne opgave bliver nu lagt over på vinderen af det kommende udbud som som en del af det samlede projekt. Energinet skal fortsat stå for etablering og drift at nettilslutningen på land fra den kystnære station til transmissionsnettet, men vinderen af udbuddet skal betale Energinets omkostninger til etablering af nettilslutningen.

Betingelserne skal dog først godkendes af Europa-Kommissionen, så derfor ventes betingelserne for at deltage i udbuddet først klar midt på året.

0/0
Annonce
Erhverv For abonnenter

Først tabte de selv 85 kilo - nu har de hyret manden bag til hele virksomheden

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

Ausumgaard omlægger til økologisk planteavl

Erhverv

Åbner kontor i Struer: Dorte vil hjælpe små og mellemstore virksomheder

Erhverv

Købmanden holdt rejsegilde: Sammen er de stærke i Asp

Erhverv For abonnenter

4 gode tips, hvis man ønsker at tabe sig

Erhverv For abonnenter

Godt for svinebønder - skidt for forbrugerne: Syge grise i Kina udløser eksplosive prishop

Prisen på svinefars til frikadeller og nakkekoteletter til grillen har taget et ordentligt spring opad i de seneste uger, og forklaringen skal findes i Kina. Sådan lyder det samstemmende fra de to største dagligvarekæder Coop og Salling Group. Hos Coop melder informationsdirektør Jens Juul Nielsen om prisstigninger på svinekød på 10 procent. I Salling Group, der står bag Bilka, Føtex og Netto, melder pressechef Kasper Reggelsen ligeledes om højere priser på produkter, der indeholder svinekød. Kina, som er verdens største producent og forbruger af svinekød, er lammet af den alvorlige afrikanske svinepest, der vurderes at have ramt næsten en tredjedel af den kinesiske produktion. - Det er på en trist baggrund, men det er en stor fordel for de danske svineproducenter, der har set en meget kraftig stigning i noteringen på svinekød, siger Klaus Kaiser, erhvervsøkonomisk chef i Seges, landbrugets videnshus i Aarhus. Efter katastrofalt lave priser i 2018, der kastede mange svineproducenter ud i konkurs, er prisen steget voldsomt siden nytår. Ved indgangen til 2019 fik en landmand 8,30 kroner pr. kilo gris, der blev leveret til slagterikoncernen Danish Crown. I denne uge lå prisen på 10,80 kroner, og mandag stiger den yderligere til 11,10 kroner pr. kilo. Det er en stigning på 34 procent siden nytår. - Vi skal tilbage til 2001 for at se en tilsvarende kraftig stigning, så det er helt ekstraordinært. Vi forventer også, at priserne vil forblive på et højt niveau og måske endda stige yderligere, inden man får styr på det i Kina, siger Klaus Kaiser.

Erhverv

Torvehallen er solgt - nu skal bygningen gøres klar til nyt liv

Erhverv

Lokal bank leverer historisk kvartalsregnskab

Annonce