Annonce
Læserbrev

Møde på mandag. Fokus på arkitektur og byudvikling i Holstebro

Debat: Holstebro og hele landet hylder nu igen arkitekturen, mandag den 7. oktober er det nemlig officielt Arkitekturens Dag.

Der er grund til at hylde arkitekturen. Prøv bare at gå en tur i Nørregade og kig lidt opad bygningerne og læg mærke til de mange flotte facader, udhæng og udsmykninger.

Men der er grund til at stå vagt om bygningskulturen, en midtby med historisk sjæl vækker glæde hos de fleste, men hvordan bevarer man denne sjæl?

Vi håber også, at arkitekturen er i fokus mandag den 7. oktober, når Holstebro på et borgermøde i Black Box i Musikteatret afslører de tre bud på fremtidens plan for sygehusgrunden, slagterigrunden og resten af bymidten, og derefter kårer vinderen. De tre arkitektteams fremlægger deres forslag for midtbyens fremtid, forslag de har arbejdet med siden foråret.

Vi har for længst i BY & LAND givet vores besyv med i debatten om midtbyens fremtid, og vi har holdt flere inspirations- og debatmøder. Vi har forsøgt at tænke bredt.

Men især bygningskulturen banker vores hjerte i den grad for. Vi har derfor store forventninger til forslagene fra de tre teams

Men….! Debatten om bygningskulturen i byen vil og skal fortsætte efter mandag den 7. oktober.

I Holstebro Festuge 2020, der holdes 8.-14 juni, vil vi derfor fra BY & LAND i Holstebro og Omegn byde ind med følgende indslag: 1. Udstilling om bygningskultur og bevaringsværdige bygninger i rådhusfoyeren baseret på mere end 3000 fotos af lokale huse og bygninger. 2. Guidede ture i midtbyen, vi kalder dem ”åbne øjne”. 3. Omvisninger i lystanlægget for at sætte fokus på byens grønne islæt. Og måske 4. Et debatmøde om byens fremtid og andre aktiviteter efter at den nye plan har sat sig lidt i vores bevidsthed.

Men husk at møde op i Black Box på mandag.

Annonce
De tre vindende arkitektteams besøgte Holstebro i slutningen af april. Mandag vender de tilbage for at præsentere deres forslag. Foto: Morten Stricker
Annonce
Forsiden netop nu
Søndag ifølge For abonnenter

Søndag ifølge chefredaktøren: Jeg vil også parkere helt henne ved døren

Jeg fik en lidt dum start på denne uge. Nogle af jer kender det helt sikkert. Min ellers så trofaste bil brokkede sig og kaldte med røde lamper på hjælp fra en kyndig hånd. Det kostede to dage på værkstedet og det besvær, som nu engang følger med den slags. Hver gang det sker, bliver jeg endnu mere opmærksom på, hvor afhængig jeg egentlig er af min bil. Den følelse er jeg næppe alene om i det nordvestjyske. Jovist, der går både tog og bus fra min bopæl til min arbejdsplads, men dagens mange gøremål bliver nu alligevel nemmere, hvis man selv bestemmer afgangstid og endestation. Privatbilen er unægtelig lige så svær at undvære, som den i disse klimaoplyste tider er udskældt. Og selv når den ikke er uundværlig, øger den komfort og bekvemmelighed i så høj grad, at det ligefrem bidrager til livsglæden. Tænk bare på fornøjelsen ved at kunne fragte sig i tørvejr hele vejen til destinationen. Og den ekstra glæden, hvis man ovenikøbet er heldig at finde en parkeringsplads lige ved døren. Det er da lykken, er det ikke? Jeg har tidligere underholdt med, hvordan jeg som grøn redaktør på denne avis fik ørerne i maskinen, da jeg i 2007 skrev en leder om parkeringssituationen i Holstebro. På avisens vegne talte jeg for, at der var rigeligt med parkeringspladser i byen, og at klager over manglende plads blot var et udtryk for, at bilisterne var forvente og ønskede at parkere helt henne ved døren. Og helst også med plads til traileren. Det er en holdning, som jeg gerne stod - og stadig står - på mål for, men alligevel måtte jeg nogle dage senere se min chef, daværende chefredaktør Erik Møller, skrive en leder om parkering med modsat fortegn. Han skrev om de udfordringer, som følger med, når der er rift om parkeringspladserne midt i byen. Unægtelig en anden tilgang til emnet og i reglen en irettesættelse. Min forgænger var nemlig yderst bevidst om, hvilken pris det koster byens handlende, hvis ikke kundernes magelighed imødekommes. Og jeg er helt enig med ham. Dårlige parkeringsmuligheder koster omsætning. Kunderne kører hellere et andet sted hen frem for at risikere kø og manglende plads. Men det ændrer ikke på, at vi rent faktisk er ret godt hjulpet på den front i Holstebro - og i hele Nordvestjylland for den sags skyld. Betalingsparkeringen er endnu ikke nået til vores område, og jeg har kun sjældent været ude for at måtte lede i længere tid efter en plads. Hvis jeg vel at mærke er indstillet på et gå det sidste stykke. Og det med at gå lidt længere kan meget vel blive fremtiden i Holstebro, hvis man skal tro på de forslag til en helhedsplan for Holstebros bymidte, som i denne uge blev fremlagt. Både vinderforslaget og de øvrige forslag gør op med års lappeløsninger og giver et bud på, hvordan midtbyen bør udvikles, hvis man skal gøre den attraktiv i fremtiden. Det betyder blandt andet, at mange parkeringspladser skal inddrages til bebyggelse og grønne områder. Bilerne skal - om ikke ud af byen - så ud af centrum. Det vækker helt sikkert glæde hos mange, men mon ikke det også giver anledning til bekymring her og der. Helhedsplanen for midtbyen rækker så langt ind i fremtiden, at ingen med rette kan påstå at kende behovet for privatbiler. Måske er de til den tid erstattet af moderne løsninger, som vi end ikke kan tænke os til lige nu. Så jeg er optimist. Også selv om jeg er lige så magelig og glad for min bil som enhver anden. I slutningen af 1800-tallet havde verdens storbyer udsigt til at drukne i hestemøg i takt med udviklingen. Det ændrede opfindelsen af bilen som bekendt. Så mon ikke også udviklingen sikrer, at vi kan klare os med lidt færre af de helt nære parkeringspladser i fremtiden. Alternativt kan vi jo blive tvunget ud af mageligheden.

Annonce