Annonce
Biler

Let opgradering til dansker-designet Toyota

Den faceliftede Toyota C-HR får en front med en bredere spoiler i bunden og nye avancererede full LED-forlygter. Foto: Toyota
Den høje Toyota C-HR får et midtvejsfacelift, der bl.a. byder på ny type full LED-forlygter, Apple Carplay og mulighed for kraftigere hybridmotor på 184 hk.

Formerne så futuristiske ud, da den høje Toyota C-HR blev lanceret for tre år siden, men den kileformede crossover, som er designet af danske Stephan Rasmussen, kan alligevel forbedres.

Det sker med små justeringer, som er en del af et midtvejsfacelift, der berører de ydre og indre linjer.

Udvendigt kommer der nu en indfarvet nederste spoiler, som skal få bilen til at se bredere ud, mens for- og baglygter bliver opgraderet til LED-teknologi, hvor kørelys og dynamiske blinklys integreres i samme pærer. Det betyder, at kørelyset skifter til det dynamiske blinklys i den side, der blinkes til. I den lettere afdeling vil en blank sort bagspoiler forbinde baglygterne, hvilket skal give bilen et mere enkelt udtryk.

Annonce
Den høje C-HR vil nu også kunne fås med den største 2,0 liters hybridmotor på 184 hk, der også er introduceret i Corolla. Foto: Toyota

Mere tyst

Køberne vil nu kunne vælge mellem koncernens nye 2,0 liters hybridmotor på 184 hk, der kendes fra Corolla, og som supplerer den kendte 1,8 liters motor på 122 hk. C-HR har også fået ændret den elektroniske styring, hvilket skulle give bedre føling med styretøjet, mens 2,0-liters udgaven får en ny affjedring, der ifølge Toyota giver bedre komfort, uden at det går ud over styreegenskaberne.

Modellen får en ekstra omgang støjdæmpning, så der skulle blive mere tyst i kabinen, mens alle modeller nu får Apple Carplay – og Android Auto, når sidstnævnte skulle komme på dansk.

Den danske importør har endnu ikke oplyst priserne for den faceliftede C-HR, der lander herhjemme efter nytår. For tiden bliver der kørt kampagner med lak eller ekstra udstyr og leasing-tilbud for at få skudt de sidste eksemplarer af den udgående version af.

Multimediesystemet i C-HR har nu Apple Carplay som standard. Foto: Toyota
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Gymnasium og Klimatorium

Byggeriet af Klimatorium i Lemvig foregår fortsat mest under jordhøjde. Men mens byggeriet vil rejse sig i løbet af de kommende måneder og blive et synligt tegn på, at Lemvig Kommune satser på, at klimaudfordringerne skal blive til et vækstpotentiale frem for et problem, så arbejdes der på tiltag, som skal samarbejde med Klimatorium. I lørdags kunne vi fortælle om det nyeste initiativ, som får forbindelse til Klimatorium. Lemvig Gymnasium vil lave en klima-linje, hvor Klimatorium er en samarbejdspartner. Det er det første gymnasium i landet, der sætter ord og handling bag, at klimaet er en vigtig del af den nære fremtids udfordringer. Det er et eksempel på det, Klimatorium gerne skal udvikle, nemlig ideer og projekter, som skal sætte Vestjylland på dagsordenen. Klimatorium har allerede givet omtale andre steder på kloden. På New Zealand vil man lave noget tilsvarende efter et besøg i Lemvig. Og vi har for eksempel her i bladet kunnet fortælle om en amerikansk klummeskriver, der opfordrede præsident Trump til at kigge mod Lemvig for netop at lave sådan et tiltag for at sætte gang i, at man også i USA får lavet problemerne med klimaet om til noget positivt. En betingelse for, at Klimatorium bliver en succes, er, at man skaffer sig samarbejdspartnere, som netop vil bruge bygningen i Lemvig som det sted, hvor man sammen med andre vil udvikle idéer - og det skulle gerne være til gavn for det lokale erhvervsliv, som kan være medspillere. Lakmusprøven er, om det lykkes at skaffe de partnere, der skal til, for at etape 2 kan bygges af private investorer, efter det er Lemvig Kommune og Lemvig Vand & Spildevand, der står for den første etape. At Lemvig Gymnasium har set muligheden for, at det er vestjyske studenter, der skal gå forrest med en studenterhue med klimabånd, er med til at styrke omtalen og interessen for Klimatorium, allerede inden byggeriet står klar. Efter sommerferien skulle 1. etape af det markante byggeri så være klar til at blive indviet, og så er det, vi med spænding venter på, om folkene bag kan melde ud, at nu er interessen så stor, at en privat investor kan lade håndværkerne fortsætte med at få hele projektet gjort færdigt.

Annonce