Annonce
Debat

Landstræneren har ret

Lederfoto fra Lokalredaktør Lars Kamstrup.
Annonce

Den nye landstræner Kasper Hjulmand  er startet med at komme i fokus for andet end hvilke spillere, han vil stille med på sit landshold. Han meldte ud, at spilreklamer burde forbydes. Kontroversiel udtalelse, fordi Danske Spil er en af sponsorerne bag landsholdet, og fordi fodbold-verdenen hænger sammen med det at spille på resultaterne.

Vi havde i søndagsavisen en lille "rundspørge" blandt folk på gaden, og her var den helt overvejende holdning, at man er enig med landstræneren: Spil-reklamer bør forbydes.

Det er altså en helt gængs holdning, at man bør beskytte borgerne mod at blive lokket ud i ludomani, der har så store konsekvenser, at man kan sammenligne det med afhængighed af alkohol og rygning. Vi ved, det ikke er sundt at spille for meget, akkurat som vi ved, det ikke er sundt at drikke og ryge for meget, så hvorfor så tillade denne intensive reklame, der foregår?

Det er som med alkohol. Lidt gør i reglen ingen skade, og det gør det heller ikke at spille på behersket vis. De fleste fodboldfans kender glæden over - i gamle dage en tipskupon - i dag fortrinsvis en oddset-kupon og så høre dong-lyden, at nu er der scoret. Og det er vist mere end almindeligt at have en lotto-kupon et par gange i ugen med drømmen om, at det usandsynlige skulle ske.


Vi ved, det ikke er sundt at spille for meget, akkurat som vi ved, det ikke er sundt at drikke og ryge for meget, så hvorfor så tillade denne intensive reklame, der foregår?


Den drøm er ikke til skade, men det er til gengæld et helvede for dem, der ikke kan stå imod og spiller deres og ofte familiens tilværelse væk.

Derfor er der ingen grund til, at en massiv annoncering skal skubbe til den ludomani. Et forbud mod spil vil ikke forhindre, at det sker i nogle tilfælde, men når man ikke kan se en sportsudsendelse, uden man tvinges til at se den ene spil-reklame efter den anden, så gør det ondt værre.

Der skal såmænd nok komme penge nok ind til Danske Spil, så der bliver til de mange gode formål, som man støtter. Og der ville være mange flere penge, hvis Danske Spil ikke skulle bruge så mange midler på spil-reklamer, som man selvfølgelig også føler sig presset til, fordi alle de andre spil-firmaer gør det, og man frygter, at man vil miste markedsandele, hvis man ikke hyler som de ulve, man er iblandt. Men hvis ingen af dem må, så står alle jo lige på det punkt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Film. Selvfølgelig er det kultur

Annonce