Annonce
Danmark

Landevejens dumpingselskaber trues på livet

Skiftende danske regeringer har været drivkraft bag vejalliancen i EU, hvor man med ligesindede lande har kæmpet for nye regler for vogntransporten. Hvis EU-Parlamentet stemmer for disse onsdag, så vil det ifølge fagforbundet 3F's transportformand i realiteten være slut med postkasseselskaber og slumlejre for tredjelandschauffører på sulteløn. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Østeuropæiske EU-lande forsøger at stoppe EU's vejpakke med argumentet, at den medfører tomme lastbiler og mere CO2. Sludder, siger fagforbund, det er omvendt.
Annonce

EU: Følelserne koger til det sidste før et forventet punktum i et EU-opgør med slumlejre og social dumping på de europæiske landeveje.

Onsdag kan EU-Parlamentet gøre vejpakken til lov, hvilket ifølge 3F vil sætte en stopper for, at udenlandske chauffører kan fragte varer rundt i Danmark til løn og vilkår, der er langt under de gældende aftaler herhjemme.

- Pakken vil løse en meget, meget stor del af det, siger Jan Villadsen, som er formand for transportgruppen i fagforbundet.

Trods massiv modstand fra en gruppe østeuropæiske lande, som frygter tab af arbejdspladser i en branche, der har afgørende betydning for deres nationale økonomi, har der været flertal for pakken blandt EU-landene.

De godkendte vejpakken 7. april.

Mere vanskeligt har det været i EU-Parlamentet. Østeuropæiske medlemmer forsøgte sidste år at få pakken blokeret ved pludselig at stille 1600 ændringsforslag før EU-valget. Håbet var at nulstille hele processen.

- Vi benytter vores ret til obstruktion. Sådan er spillets regler, sagde det polske medlem Kosma Zlotowski i april 2019 til Ritzau.

Annonce

Klimaargumenter

Senest har europaparlamentarikere og regeringer i øst med lobbyister ført an med en klimakampagne.

Hvis lastbiler hver ottende uge skal køre hjem til landet, hvor selskabet er registreret, som vejpakken siger, vil det medføre et stort antal tomme lastbiler på vejene. Og dermed unødvendig udledning af CO2.

Det har EU-Kommissionen igangsat en undersøgelse af, da det potentielt er i skarp konflikt med EU's klimamål.

- Det kommer nærmere til at betyde det modsatte, mener Jan Villadsen.

- For alle dem, der kører herover bare for at køre herovre, skal transporteres frem og tilbage, da de skal hjem engang imellem. I stedet vil man nu registrere firmaet der, hvor man egentlig har bilerne.

Annonce

Europæisk sejr

Skiftende danske regeringer har kæmpet for vejpakken, og transportminister Benny Engelbrecht (S) er meget tilfreds med det resultat, der tegner sig, efter at pakken tidligere i år fik flertal i EU-Parlamentets transportudvalg.

Danmark har været med til at danne og været vært for møder i vejalliancen med ligesindede EU-lande i Bruxelles i flere år.

- Det er en af de største europæiske sejre, hvor vi kan sætte et ægte dansk oprindelsesmærke på sagen, siger Engelbrecht.

Han er særligt tilfreds med, at pakken med en "360 graders tilgang" imødegår problematikken, der i sit værste udtryk så filippinske chauffører for danske vognmænd bo i det, 3F kaldte slumlejre i Padborg.

Vejpakken lovgiver både om arbejds- og lønforhold, om køretøjerne og om virksomheden.

- Ellers ville der meget nemt kunne være smuthuller, man kunne udnytte. Jeg er meget stolt over, at det europæiske fællesskab vil chaufførerne det allerbedste. Der skal være ordnede forhold på vejene, siger ministeren.

Annonce

Ræs mod bunden

Marianne Vind (S), som har haft vedtagelsen af vejpakken højt på sin dagsorden i Europa-Parlamentet, forstår dog bekymringen i Østeuropa.

- De er bange for at miste job. En meget stor del af bruttonationalproduktet i disse lande kommer fra denne transport, så jeg forstår det. Det er en reel frygt, siger hun.

Men hun påpeger, at mængden af gods er stigende, mens der allerede i dag mangler chauffører. Derfor, mener Vind, skal de ikke frygte at miste jobbet.


Vi har set, at virksomheder som Kurt Beier i Padborg groft har udnyttet det med slavelignende og fuldstændig kummerlige forhold for udenlandske chauffører.

Nikolaj Villumsen (EL)


For Nikolaj Villumsen (EL), som har været medforhandler på dele af pakken, er den "fuldstændig afgørende, så vi får stoppet ræset mod bunden".

- Vi har set, at virksomheder som Kurt Beier i Padborg groft har udnyttet det med slavelignende og fuldstændig kummerlige forhold for udenlandske chauffører. Det er helt uacceptabelt, siger han.

Resultatet af den sidste afstemning ventes torsdag.

Vejpakken i ti punkter

  1. Grundprincippet for chaufførernes løn skal være "samme løn for samme arbejde på samme sted".
  2. Vognmandsfirmaer skal have en driftscentral med parkeringspladser til deres lastbiler, som skal vende tilbage til denne mindst hver ottende uge.
  3. Chaufførens ture skal tilrettelægges, så vedkommende kan komme hjem hver fjerde uge.
  4. Cabotage, som er indenrigstransport af gods i et andet land end det, hvor køretøjet er registreret, begrænses til tre kørsler på syv dage.
  5. For at forhindre "systematisk cabotage" indføres en "nedkølingsperiode" på fire dage, hvor køretøjet skal have været ude af landet for igen at måtte køre indenrigsture.
  6. Køretøjerne skal, som et værn mod postkasseselskaber, have en betydelig del af deres ture i det land, hvor de er registreret.
  7. Mindre og lettere transportvogne skal også udstyres med takografer, der registrerer køre- og hviletid.
  8. Disse mere intelligente takografer skal også registrere, i hvilke lande køretøjet befinder sig, så politiet kan se, om regler for cabotage er overholdt. Opgradering til nye takografer skal ske senest fra 1. januar 2025.
  9. Den ugentlige hvileperiode må ikke være i lastbilens kabine. Virksomheden skal betale for overnatning.
  10. Dele af vejpakken træder i kraft allerede efter 20 dage, mens andre dele først vil være gældende fra 2025.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Struer

Flag for Benny og første skoledag

Annonce