Annonce
Livsstil

Lørdag mødes tusinder til Danmarks største vinsmagning

Onlinesmagninger gør det muligt at skabe kontakt til mange mennesker, som normalt ikke ville tage til en vinsmagning. Og det kan ske på en måde, som er nede på jorden og uden snobberi, mener Coops kategorigruppechef for vin, Brian Karstens. La Fleur-Pétrus, som han viser på billedet, er vel at mærke ikke at finde i kassen til onlinesmagningen 27. februar. Foto: Henrik Frydkjær/Coop
Coop regner med at kunne sælge 14.000 smagekasser til to timers vinsmagning på Facebook. Smagningen skal give almindelige vindrikkere en aha-oplevelse, siger Coops vinchef.
Annonce

Det har været succes på succes på succes for Anarkist - Beer & Food Lab i Odense, der lørdag den 20. februar streamede fra Danmarks Største Virtuelle Ølsmagning. Det var femte udsolgte udgave af online-smagningen, hvilket bekræfter, at nedlukningen af samfundet også har tvunget gode idéer til at blive til virkelighed.

Selvfølgelig har andre lagt mærke til succesen. I november arrangerede Coop en onlinesmagning af vin med 3000-4000 deltagere, og næste lørdag, 27. februar, skal aftensmaden nok enten laves på forhånd eller komme udefra, for klokken 17 til 19 holder Coop atter vinsmagning. Den ser ud til at kunne sætte en rekord som den største nogensinde i Danmark - det var planen, at landets superbrugser, dagli'brugser og Kvickly-supermarkeder skulle have i alt 10.000 smagekasser til salg, men allerede i sidste uge måtte antallet øges, fortæller Coops vinchef, Brian Karstens:

Man skal selv hente kassen med de seks flasker, smageskema og aromahjul i en af Coops butikker. Kassen koster 469 kroner, og med seks flasker skulle der være nok til i hvert fald seks deltagere - men man kan selvfølgelig også nøjes med at købe enkelte af vinene fra butikkens hylder. Foto: Kenneth Klingenberg

- Vi havde håbet på 10.000 kasser, men vi er blevet nødt til at skrue op, fordi der er så stor interesse, så lige nu nærmer vi os 14.000. Det er det, vores butikker regner med at sælge.

Smagekassen koster 469 kroner (og kan også købes på Vincooperativet.dk), så en udsolgt smagning vil give en omsætning på cirka 6,5 millioner kroner. Med så stor interesse ligger det selvfølgelig til højrebenet at fortsætte onlinesmagningerne, også når det engang bliver muligt atter at holde ”rigtige” smagninger. Men Coop har også en anden grund til at gentage smagningerne.


Alle spørgsmål er velkomne, og man skal ikke holde sig tilbage. Vin skal pilles ned fra den der piedestal.

Brian Karstens, vinchef, Coop


- Vi er allerede i gang med at planlægge i hvert fald en smagning mere inden sommerferien. Jeg kan endnu ikke sige hvornår, eller hvad indholdet bliver. Men denne måde at gøre det på har altså noget, som vi ikke havde tænkt over før. Typisk laver man jo nogle store arrangementer, for eksempel i Forum i København eller i Bellacenter. Men der er mange mennesker, der ikke tager ind til København, Aarhus, Odense, eller hvor man nu ville lave det. På denne måde kan vi komme bredt ud, og folk er interesserede i produkterne, uanset hvor de bor i landet. Vi kan få rigtig mange mennesker i tale - vi er jo en andelsejet organisation, og vi vil gerne demokratisere vores vin, siger Brian Karstens.

- Og vi kan tale med folk i øjenhøjde. De kan stille spørgsmål, og der er ikke nogen dumme spørgsmål. Noget af det, som folk er meget bange for ved vin, er jo at dumme sig, men vores tanke er, at man kan ikke dumme sig. Alle spørgsmål er velkomne, og man skal ikke holde sig tilbage. Vin skal pilles ned fra den der piedestal, siger han.

Annonce

Husker du duften?

Brian Karstens håber, at smagningerne kan give deltagerne en aha-oplevelse:

- Med få, enkle greb kan man få mere ud af sin vin - man skal bare lige have en knage at hænge sin opmærksomhed på. For eksempel hvordan tilgår du duften? Der er mange, der bare drikker vinen, og det er også fint, men hvis man prøver at bruge et halvt minut på at vurdere den med næsen først, får man også en helt anderledes oplevelse, når man så smager vinen. Det er så simpelt som det, og de oplevelser vil vi godt give videre.

Kassen til lørdagens smagning indeholder seks flasker, og de er ifølge Brian Karstens valgt for at komme bredt omkring i vinens verden. Der er en mousserende vin, hvidvin, rødvin og en portvin. Når portvinen tælles med, er fire af de seks flasker dog røde - det samme var tilfældet ved smagningen i november.

- Det afspejler, som salget er normalt. Der bliver solgt langt mere rødvin end noget af det andet. Det er der, hovedparten af kunderne har deres interesse, konstaterer Brian Karstens - som dog sagtens kan forestille sig, at der kommer en smagekasse udelukkende med hvidvin og en kasse med rosé, når årstiden er til det.

Annonce

Og så er der kaffe

Allerede om fem uger byder Coop på endnu en smagning, men uden procenter.

- Fordi vi har fået øjnene op for, at det her kan noget, har vi lørdag den 27. marts en tilsvarende smagning, men med grand cru-kaffe. Det bliver med seks forskellige kaffer, som man smager.

- Så skal man selv stå og brygge kaffen derhjemme?

- Det skal man nemlig, men der er vejledninger med om, hvordan man skal gå til det, for mange har jo kun en kande kaffe, som de står og arbejder med.

Deltagerne bliver blandt andre guidet af Søren Sylvest, som i 1995 grundlagde Estate Coffee Copenhagen sammen med Claus Meyer. Søren Sylvest er dommer i internationale kaffesmagninger og blev for halvandet år siden ansat som international salgsdirektør i African Coffee Roasters og kaffeambassadør i Coop.

Vinsmagningen næste lørdag ledes af sommelier Nana Wad, og hun har vinindkøber Steen Jepsen og Lotte Malmgren, redaktør af Coops vinmagasin, Vin & Co., som medværter. Smagningen kan følges på Facebook fra klokken 17 til 19.

De seks vine i smagningen

  • Mousserende: Laugel Crémant d'Alsace Brut, Alsace, Frankrig, vejl. udsalgspris 89,95 kroner.
  • Hvid: Ibis Vino Bianco, Italien, vejl. udsalgspris 99,95 kroner.
  • Rød: Torres Celeste Crianza 2018, Ribera del Duero, Spanien, vejl. udsalgspris 129,95 kroner.
  • Rød: Fontanafredda Barolo 2017, Piemonte, Italien, vejl. udsalgspris 199,95 kroner.
  • Rød: Veronia Appassimento 2019, Sicilien, Italien, vejl. udsalgspris 129,95 kroner.
  • Portvin: Burmester 10 Year Old Tawny, Douro, Portugal, vejl. udsalgspris 134,95 kroner.

Kassen koster 469 kroner og sælges med en samlet rabat på vinene på 315,70 kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Holstebro

Højst 20 kilometer til en test og særlige planer for skolerne: Her er den omfattende testplan for genåbning

Danmark

Politikere er ikke i særlig kategori: Middelfarts 46-årige borgmester lod sig covid-19-vaccinere på samme tid som plejehjemsbeboere

Annonce